Behöver hjälp att komma igång.
Nu finns det hundratals liknande trådar om det här, och jag vet om det. Och jag har läst det mesta jag kommit över. Men jag känner att jag skulle behöva beskriva min situation och få hjälp utefter det.
Har skaffat mig en nordsvensk valack som jag har på foder. Han har stått här i ca två månader nu. 22 år gammal och piggelin som få! Han går tillsammans med ett varmblodssto. Han är otroligt ranghög och dominant i hagen, och jag märker av detta ibland under hantering med. Men han är en riktig gentleman och jag känner mig aldrig otrygg med honom.
Jag har försökt komma igång med de sju lekarna, men det är svårt, för han tappar fokus på mig och blir distraherad och otålig när han hör käringa hans gnäggar i hagen som en tok efter honom. Jag förstår att han möjligtvis känner sig otrygg med mig när vi är ensamma, då allt fortfarande är nytt för honom, och även mig som han inte känner så väl. Då förstår jag att han vill hålla sig till den trygghet som han känner till i nuläget.
Han får fort överskottsenergi om han får stå några dagar, och det blir ett problem när jag inte kan ta ut honom själv eftersom jag inte har något sällskap alla dagar.
Hur och var ska jag börja träna honom för att han ska känna tillit till mig och kunna vara utan tjejen hans?
Håller ni till i en inhägnad när ni håller på och leker? Vad är bäst egentligen? Alla tips och råd är varmt välkomna!
jag kör i ridhuset, hade jag haft en paddock hade jag lika gärna kört där. Jag ser en inhägnad som en säkerhetslina ifall man tappar hästen, hästen drar eller något annat händer. Då är det bra att vara på en begränsad yta tills man är trygga och kan hantera situationerna ute.
Min hästhar en benägenhet att ibland tycka sin egna bajs är mer itnressant än mig när vi jobbar. Dvs att varje gång han kommer till bajsen MÅSTE han stanna och lukta på den. Till en början med tyckte jag det vart lustigt, men ganska snart hade jag tröttnat på det och fick då rådet att sjasa på honom. Använd faserna och gör precis vad som krävs för att du ska få uppmärksamheten. Att lära hästen att gömma rumpan/hide the hiney/ hindquarter disengagement är en bra grundteknik för att få hästen att lära sig att gömma sin bakdel och stänga av motorn.
Tappar min häst fokus, så flyttar jag på honom, och oftast flyttar jag bakdelen. Och jag envisas med att han ska ge mig uppmärksamheten tills han ger mig den, då slappnar jag av. Ler och är neutral i kroppen, alternativt går jag fram till honom och kliar och klappar lite.
Ju oftare hästen tappar fokus ju oftare får man träna på detta, och ju mer sällan kommer hästen tappa fokus.
Sen ett alternativ är också att jobba i hagen, det är inte hela världen och kan spara litet jobb till en början innan de första 3 lekarna sitter om han inte måste oroa sig för att bruttan hon försvinner ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.