En bra början?
Nu äntligen har vår nya familjemedlem kommit till gården, ett 10 år gammal russvalack. Lugn och samlad, men en ganska bestämd herre. Han är riden och körd och hon som äger honom säger att de tränat horsemanship, iallafall tidigare ;-) Vet inte alls i vilken utsträckning. Vi ska ha honom på foder för att förhoppningsvis kunna köpa honom senare.
Jag tänkte vi skulle börja från grunden hur som helst. Min 10 åring är helt grön och själv är jag en nyfiken nybörjare inom NH. Jag är väldigt intressserad av PNH och är medlem på Parelliconnect, läser, tittar och försöker så gott det går med min foderhäst, ett arabsto som är ordentligt NH tränad sen hon var liten. Hon är en fantstiskt läromästare.
Min fundering till er kloka människor, är just hur vi ska börja med vår nya vän. De första dagarna tänker jag att vi lär känna varandra så väntar vi med ridningen till det känns lugnt. Han är som sagt lugn och cool, men det skulle kännas schysst att börja i rätt ände, alltså från marken :-)
Eftersom han är lite dominant och bestämd och hans tidigare fodervärd inte varit det har han fått bestämma lite för mycket. Så tydligt ledarskap är väldigt viktigt och det är väl det jag skulle vilja ha lite tips på för att träna.
Hur tycker ni vi ska träna, tar tacksamt emot alla tips!!
7 games, ta reda på vad han kan. Finns flera olika trådar om sånt här redan och det är bara att använda sökfunktionen.
Börja med 7games, lek vidare med "kan du" artiklarna och se vad hästen kan och vad du själv kan.
Väldigt bra början, och med detta så får du också en bra kommunikationsgrund med din häst.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tack för svaret!
Vi började lite smått med pocupine och att helt enkelt ledas utan att springa före och att stanna och backa, det varite helt lätt så där har vi lite att träna på ;-)
Vi fortsätter sakta framåt och det känns väldigt spännande ;-)