Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1653 ggr
shettis10
0

går det med vanliga grejer? :)

hejsan!

jag vänder mig alltid till iFokus när jag vill ha expertråd med antingen STORA eller små frågor så jag fortsätter nog med det :)

vad har man en carrotstick till och vad är en carrotstick för nått?

och om det är vad jag tror, måste man ha just en sån? vrf räcker det inte bara med ett longeringspö med en extra "tråd" på typ ett vanligt halmsnöre?

och många säger att jag e duktig i dressyr o hoppning och att jag skulle kunna komma långt med rätt tränare och häst! såklart att jag håller med men jag vill inte lämna tillbaka min häst som jag har och jag vill hålla på med NH och själv så tycker jag att hoppning e läskigt och att dressyr e sådär men det e jätteroligt ändån!

jag e tacksam om ni orkar läsa och svara på frågorna även om jag har lagt ut mycket dumma frågor så e jag bara 13 och vill mitt och min häst bästa :)

// Emmy!

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En carrotstick är ett redskap som är i första hand en förlängd arm, en dirigentpinne och ett verktyg. Sticken visar vägen, håller en själv ur vägen om man arbetar med en häst som tex är skygg för att man tar den på benen, då kan man med hjälp av sticken röra vid hästens ben utan att själv ställa sig inom sparkavstånd men ändå hjälpa hästen förbi sin rädsla eller obehag för beröringen.

du använder den som drivande och stoppande hjälp när hästen rör sig, du använder den för att ändra riktning. Du kan rida med enbart sticken utan att använda tyglarna vilket lär hästen att lyssna på sitsen och din balans, men så använder du sticken för att förstärka det du gör i din kropp.

En carrotstick är tillverkad av glasfiber/kolfiber och så hårt som du trycker i ena änden av sticken så hårt trycker andra änden av sticken. Den svajar inte, den är exakt där man vill ha den.

Ett spö, dressyrspö eller longerspö är svajjigt, svårt att kontrollera exakt vart man ska peka, om man slår med ett spö i marken så sviktar det VÄÄÄLDIGT mycket. En carrotstick sviktar knappt alls.

Savvystringen, dvs snöret som man kan sätta på och ta av från sticken är en färlängning av sticken som tillåter dig att vara precis så skarp du behöver vara eller så mjuk som en smekning trots hästen står 2 meter ifrån dig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär ser en carrotstick ut.

Ett handtag, ett skaft, en ögla antingen i läder eller plast där man kan fästa sin savvy-string.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

shettis10
0

tack för svaretb:) då vet jag!