Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1360 ggr
Tregly
0

Hur gör jag med min LBI/LBE?

Mitt varmblod är En blandning av LBI och LBE. Han är "lat"/gör inte mer än han behöver, trygg i sej själv, älskar att pilla med munnen, väldigt godis och matfixerad, gör allt för att få godis även om det innebär att tigga och kan gå liite för långt (sparkar/bockar/eller stegrar dock aldrig), han är tolerant, lite dominant och lugn. Det jag mest får problem med är att han måste motiveras för att göra något. Egentligen är det väll postivt för mej för ju mer utmaningar man ställs inför desto mer lär man sig och blir en bättre hästmänniska. Men just nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Problemet då: De sista gångerna jag har hämtat honom ur hagen och jag visat honom grimman så har han strukit öronen bakåt och gått iväg. Har jag ingen grimma med mig kommer han fram till mig och kan mysa en stund. Vad jag ser det som är att han associerar grimman men något negativt. Han ser det som ett bättre alternativ att stanna i hagen. Jag ser det som att jag misslyckats med att göra vår träning utanför hagen rolig. Så igår tränade jag på att ta på grimman. Jag drog nytta av att han älskar godis och är lättlärd. Jag tog på han grimman (fick lura på han den första gången), väntade några sekunder och gav en godis. Sedan tog jag av grimman och gick därifrån. Sen väntade jag någon minut och gjorde likadant. Upprepade tills han självmant ville få på sig grimman. Då gjorde jag det för sista gången och avslutade "träningen" för dagen. Det är väldigt viktigt för mej att han ska vilja vara med mig, vilja ta på sig grimman och så, annars ser jag inte nöjet med att hålla på med hästar. Idag har jag spenderat 2h i hagen med att bara umgås med han. Bara varit i hagen, stått och kliat varann lite  och sen "bara varit". Men hur ska jag träna så han vill komma ut ur hagen och inte bara associera grimman med godis, utan skoj också? Känns lite hopplöst nu och vet inte riktigt vad jag ska göra och hur ajg ska gå vidare. Så är väldigt tacksam för svar! :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

LinaN
0

låter som du redan är på väg o lösa problemet. :)

Kan du komma på vad som kan göra att han tycker det du/ni gör är tråkigt? Är det så att du sitter fast i övningar och inte är tillräckligt provokativ? Är det att du tjatar? Försök hitta vad det är som gör att din häst inte gillar läget och blir sur.

Min är också LBI/LBE och jag har nu det sista börjat inse mer och mer att det krävs också att jag inte bara belönar med godis, vila och kliande utan att när jag kräver nått så ska jag göra det lekfullt.

Tex om jag skickar ut min häst på circlen så ska jag göra det med temalåten till "Hajen" och "om jag vore du så skulle jag flytta på mig innan jag taggar marken med sticken!" Det har gjort en otrolig skillnad. Nu ska jag bara lyckas göra det mer och mer så det blir mer naturligt för mig.

När man har en häst som är tydligt inom två horsenalitys så får man nog inte glömma att adressera bägge horenalityerna för att få hästen med sig. Speciellt när man har LB hästar så kan man vara provokativ och framåtskridande eftersom de redan är så säkra i sig själva och sin personlighet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Klickerträning!

Använd klickerträning när du håller på med din häst, det får hästen motiverad och själv engagerad i träningen. Lite klurigt att ändra sitt eget tänk för att det ska fungera dock, men det gerf snabba resultat.

Min häst är lik din, dock kommer han alltid fram till mig i hagen med glad min, eller i alla fall möter mig med glad min de sista metrarna. Men i övrigt är han rätt bekväm av sig, han gillar helt enkelt att stå still bättre än att röra på sig. Men med hjälp av klickerträningen så vill han gärna röra på sig och är väldigt motiverad.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#2 just det där "möter med glad min de sista metrarna"

Så gör Harry med! Han kan komma o se så jädrans sur ut, öron strukna bakåt och huvudet sänkt. Sen kommer man 2 meter ifrån honom o då åker öronen framåt och han ser skitgo ut…. ^^

Zaphix
0

#3: Dacke ser glad ut hela tiden, han är en allmänt glad häst. Däremot så kan han stå stilla så jag får hämta honom, men möta mig de sista metrarna. Glad är han alltid när man kommer. :)

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#4 Harry kör med nån sorts maffia-teknik. Ser jag sur ut så låter folk mig vara (vilket funkar på småtjejerna i stallet som ska hämta sina ponnyer i hagen) medan med mig så kommer öronen fram.

Han brukar stå stilla och möta mig de sista 2-3 metrarna.

Zaphix
0

Dacke vill inte vara ifred, han älskar folk och vill ha allas uppmärksamhet. Gärna 20 personer som står i en ring runt honom och tittar på honom. Så många människor som möjligt är bäst tycker Dacke. ;)

Min och Dackes blogg

Tregly
0

#1 Problemet är nog inte att jag inte varierar träningen. Uteritt, arbete på banan, markarbete på banan, skogspromenad.. Inget verkar göra någon skillnad. Försöker verkligen variera mig. Men han kanske är sån att han helt enkelt inte gillar att arbeta. Men förut kom han alltid fram och ville komma in. Så det känns som det är jag som omedvetet förstört hans vilja att arbeta. Innan kom han alltid fram med öronen framåt och ville följa med. Nu kanske han kommer fram och hälsar, eller så ignorerar han bara mig.

Men när jag fått ut honom ur hagen och har ridit ett pass och sen står utanför hagen och ska släppa ut han igen, då står han kvar och segar och vill inte riktigt. Så han uppskattar nog att komma ut ur hagen egentligen, det gäller bara att motivera honom just när jag ska hämta in honom.

#2 Menar du att jag ska klickerträna när jag fått ut honom ur hagen? Det skulle ju funka. Han blir väldigt motiverad av godis. Har lärt honom några trix, som "high five" och "kram". Han tycker det är jättekul, fast problemet är ju att han använder sig av tricken för att tigga. Men då gäller det väl som i all hantering, att va konsekvent med att inte tigga. Fast det är väldigt svårt när han kommer och kramas.

Diablo är en sån som har öronen lite bakåt hela tiden när man studerar honom i hagen. Varför vet jag inte riktigt. Han är ju inte sur, dom bara ligger bakåt jämt. Enda gången dom åker fram är när han blir överraskad eller om det är godis i sikte. :)

Seriously, you don't!

LinaN
0

Variation är itne samma sak som att göra det intressant och provokativt.

:)

Brollan1
0

Hästar gillar ledarskap och känner sig trygga när ledarskapet är klart och tydlig. Hästar gillar att vara trygga för då kan dom överlåta allt jobbigt på ledaren och bara "vara". Därför gillar hästar att vara med dom som är klara och tydliga oavsett om det är en häst eller mäniska.

Godisautomater med fickorna fulla med godsaker duger att vara med så länge dom får godis och inte kräver så mycket att det blir jobbigt för då uppvägde kraven matbegären, sedan kan dom ochså se sig som ledare i den situationen tycker att godisautomaten SKALL GE dom godis utan krav och därför betee sig hotfullt.

" LinaN ":s beskrivning av "hajen" temat var väldigt belysande för en sak som vi  mäniskor har svårt med. Vi har lätt att att vara trevliga och väldigt svårt att vara extremt hotfulla, många har svårt med ytterligheter och stannar då av i något sorts medel attityd hela tiden. Se hur hästarna gör, dom kan vara kompisar ena sekunden och andra sekunden vara hotfulla med slickade öronen, sänkt huvud och blixtar i ögonen om någon gör något dumt. Vi måste lära oss att gå in i situtionen med hela oss och vara fast beslutna att om det behövs löpa hela linan ut och starta ett krig om det skulle behövas för att lösa situationen utan att vara arg.  Prexis som vilken annan ledare i hagen skulle göra om andra inte gör "rätt". Omslaget mellan snäll, hotfull  och vice versa är ett verktyg som är sååå underskattat av oss mäniskor, nästa problem är att folk blir rädda/arga och inte handlar rationellt när dom blir hotfulla, det finns inget samband mellan hotfull och arg.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

#9 fast nu tror jag att du tolkade annorlunda än vad jag menade att det skulle tolkas ^^

Jag menade inte att jag ska vara hotfull mot min häst när det jag är ute efter är att det ska bl mer lekfullt. Det är inte en mörk hotfull "hajen" jag syfta på utan mer en lekfull, ljus "hajen" om det gör nån skillnad ^^

Nu när jag läser mitt inlägg igen ser jag att jag vart otydlig.

Men det kan ändå vara en tankeställare, välj vilken temalåt man vill ha på det hela och försök förmedla den känslan.

I dagsläget så måste jag jobba med min lekfullhet, och det kommer förbättra Harrys attityd när det kommer till att leka, innan har vi mer "gone through the motion" alltså mer eller mindre "gjort det som ska göras" för det har vart en inlärningsfas, men vi är förbi det stadiet nu, och det ställer mer krav på mig speciellt med tanke på att jag har en häst som är LBI/LBE och måste  få utlopp för den lekfullhet som han har inom sig, men det är mitt ansvar att locka fram det ur honom. :)

Brollan1
0

På tal om låtar så brukar jag nynna på pugh rågerfelts "små lätta moln" när det hettar till. Det jag ville ha fram var att vi måste lära oss att kunna moderera våra uttryck från snällaste lilla mes till en hotfull haj om det skulle behövas och då passade din "hajen" musik så bra att beskriva detta.

Vi får inte fastna i någon sorts medelattityd hela tiden utan mening för hästen utan om det behövs så kunna var översvallande glad till att se ut som om stormen "gudrun" kommer gående så att hästarna inte behöver gissa sig till stämningen och allvaret. Och det allra viktigaste, kontrollera humöret hela tiden.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Tregly
0

#8 Nej det är ju sant

#9 Det har jag faktiskt tränat på en del, att vara tillrättavisande och dominant när det behövs. Jag är inte rädd för att löpa hela linan ut och starta ett "krig" om det så skulle behövas, utan att bli frustrerad eller arg.

#10 Jag vill vara ute efter samma sak som du, att inte verka hotfull utan lekfull mot hästen. Diablo har ju den där lekfullheten inom sig, det vet jag för jag har sett den själv. Jag behöver precis som du bara plocka fram den igen.

#11 Hehe jag ska också försöka hitta någon låt som jag kan tänka på som ger rätt sinnesstämning för situationen, om det är det du menar?

tack så mycket, jag ska ha det du sagt i åtankarna. Det är ju klart att hästen vill ha en tydlig ledare. Ska jobba på det! :)

Seriously, you don't!

Brollan1
0

Jo du fattar mig rätt, att nynna på någon låt man tycker om gör att man inte låser sig i tankarna och framför allt håller humöret uppe i stället för att bli på dåligt humör när det går dåligt.

Märker att hästarna behöver olika låtar ochså, ett tag red jag en överviktig dam som alldrig gjorde mer än hon behövde och då passade det att rocka lös med "Van Halen" och på hetsiga hästar så är det lugnare låtar som Pughs "små lätta moln" som fungerar bäst för sinnet.

Satt en gång och sjöng på Hooters "500miles" bockande runt en äng med en rätt hetsig madam.

Lycka till