Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1722 ggr
Användare
0

Träna

Hej!

Jag har tränat NH ett tag nu. Jag har på börjat de tre första lekarna men nu har jag lite frågor till er kunniga här!

1. Hur snabbt ska jag gå vidre, hur mycket kan jag påbörja samtidigt?

2. Hur ska jag bygga upp mina träningspass? Vad ska jag göra (olika övningar o.s.v.) ?

3. Hur länge ska jag träna samt hur ofta?

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett tag? Är det en vecka, två månader eller ett halvår? ;)

Svarar på det i tur o ordning.

1. Om hästen kan friendly, porqupine och driving och förstår lekarna så är det bara att gå igenom resterande 4!

Pat Parelli sa i en av sina levels-skivor som jag tittade på nyligen att många går för långsamt fram med sina lekar. Level 1 som är i princip bara 7 games, figur 8 och nått till. Och det tycker han att man ska ha lärt hästen på 3 veckor och sen ska man gå vidare till level 2.

Tips är att titta på artiklarna "Kan du göra detta Online LVL 1-2" och sen vidare på "Kan du göra detta Online LVL 3-4" har du bara de 7 lekarna kan du börja kombinera dem och börja göra pussel för hästen, så han blir en problemlösare, och DU OCKSÅ!

2. Hämta hästen, känn in vad han är på för humör. Ha en plan, men var inte rädd för att ändra i den. Om du är inställd på att leka säg sideways men hästen blir stressad och rightbrain så kanske du får gå tillbaka till enklare driving-lekar tills han är lugn igen. Man ska ALDRIG var rädd för att ändra sin plan. Jag har åkt till stallet med planen att idag ska jag rida och vi ska göra ditt o datt, men när jag fått hämtat min häst i hagen och tagit in honom har jag istället fått träna på att lyfta fötterna (har vart ett problemområde för oss tidigare) i 2 timmar innan det gått bra o där rök min ridning ^^ Ta den tid det tar. Sluta när det känns bra och din häst har en bra attityd.

3. du tränar tekniskt sett så fort du är inom 10m från din häst. När du leder honom, ryktar, fodrar, rider, arbetar på linan från marken, löshoppar, står med honom i boxen eller släpper honom i hagen :)

Allt du gör är en sorts träning, och om du lär din häst något nytt. Säg att du inte lärt honom sideways, så det bästa sättet att lära honom är att först o främst vara tydlig och sen genom att utföra samma övning flera dagar i rad. 4-7 dagar i rad så har man lärt hästen uppgiften säger man. Sen när man börjar göra patterns med hästen, så är det så att man övar på samma sak flera dagar i rad.

Så egentligen kan du inte träna förmycket, förutom om du börjar bli tjatig på hästen och tjatar på honom, samt att man fastnar i de 7 lekarna. Viktigt när man tränar är att vara progressiv, att gå framåt, och där är "Kan du"-artiklarna jättebra verktyg att använda sig av tills den egna fantasin börjar jobba utan att man anstränger sig.

Ser jag en stock i skogen så ser jag flera möjliga saker man kan göra med den. man kan hoppa den, man kan hoppa den och sen rygga tills bakbenen är kloss intill stocken, man kan göra sideways mot den, man kan göra sideways längsmed den, man kan göra yoyon fram och tillbaka mot stocken, man kan göra circling över den så man hoppar på en stor volt mer eller mindre (fast kanske lättare om den ligger i mer öppen terräng än norrländsk granskog ^^), man kan be hästen sätta en eller två framhovar på stocken, är stocken tillräckligt stor för att man ska kunna stå med alla fyra hovarna på den osv osv. Fantasin är din bästa vän när det kommer till NH! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Användare
0

#1 Tack så himla mycket för svaret. Har dock en liten fråga: Vad är rightbrain?

Mega bra skrivet och förklarat!

LinaN
0

#2 right brain = Höger hjärna, dvs att hästen slår över i ren instinkt och överlevnad.

Man vill gärna ha sin häst left-brain, dvs att han tänker med vänster hjärnhalva, för där lär han sig saker, löser problem och tänker.

Finns en artikel om de olika Horsenality som förklarar mera här på sajten, det är ett sorts kategoriseringssystem som gör att man lättare kan hitta strategier att arbeta med just den eller den typen av häst. Vissa är emot hela det här med Horsenality för de tycker det är som att man stämplar hästen med en diagnos.

Men jag tycker inte att en diagnos är en ursäkt eller en stämpel, den är ett hjälpmedel att bli så bra som man kan bli. Vet man vad man har för diagnos så kan man börja leta efter strategier och tekniker som hjälper en att bli friskare, starkare osv… Diagnoser talar om vilka behov man har och utifrån det kan man komma fram till hur man tillgodogör dessa.

Sen är det viktigt att inte börja göra antaganden och ursäkta beteenden bara för att det finns en diagnos eller för att hästen har en viss Horsenality. Eller ännu värre säga att min häst kan inte göra det eller det för det kan inte RBI-hästar eller vilken sorts häst det nu är enligt horsenality-systemet.

Sen finns det ju andra system, vi har Linda Ttellington Jones, vi har hon som skrev boken "are your horse a rock star?" och klaus ferdninand Hempflings senaste bok som har typ 18 olika personligheter listade. Jag tror att har man koll på de 4 horsenalitysen så har man en bra grund, vill man sen fördjupa sig mer i ämnet så finns ju dessa tre andra författares iakttagelser också att tillgå så man verklign kan förkovra sig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Användare
0

#3 Okej tack! Testade lite övningar från kan du… Riktigt roligt var det, det blev inte lika planlöst som det brukar!

Mossberg
0

Åh, jag vet precis hur du känner dig #Användare. Jag är också ny och lusläser allt jag kan komma över av materialet hos Parelli och här på iFocus. Jag kan ibland känna "ok, vad ska jag göra nu ?….." mycket för att jag inte har tillräckligt mycket kunskap tänker jag..Obestämd Funderar på att försöka hitta någon bra tränare som kan hjälpa mig se, vad jag gör och hur vi gör det, så att vi kan komma vidare.

Mitt fina sto är tränad mycket i PNH sen tidgare, så det är helt klart jag som måste bli mer savvy Flört

Tack #LinaN för bra tankar och råd!