måste man
hej måste man verkligen ha repgrimma o rep och alla grejer som halsring m.m
MvH en undrande person 
Kan vända på din fråga ^^
Måste man verkligen ha träns och bett och sadel, martingal och hoppspö när man hoppar? 
Du kan träna NH med en vanlig grimma, men ofta blir signalerna inte så tydliga och många hästar går emot trycket som förmedlas genom grimskaft/ledrep. En repgrimma är tydlig i sin kommunikation och hästen lär sig snabbt att gå undan för tryck (vilket man vill att hästen ska göra när man tex skänklar, ska rida en sidvärtes övning osv)
Halsring använder jag när jag rider vanligt klassiskt engelsk ridning eftersom det är en bra säkerhetsdetalj, tappar man balansen är den utmärkt att hålla i istället för att dra hästen i manen. Även martingalen har en halsring + Y-gaffeln som går in mellan frambenen till sadeln.
En stick är en förlängd arm, man använder inte den för att bestraffa som man ofta tenderar till att göra med ett spö. Även om man bara klatschar till lite lätt. Snöret längst ut på sticken gör att man får ännu mer räckvidd men också att man kan vara effektiv…
Ledrepen är precis samma sak som grimskaft, eller longerlinor. Förutom att de har mer längd, lite mer tyngd och känsla som gör att man med väldigt små signaler kan signalera till hästen vad man vill. En longerlina är tex så lätt att vinden kan få den att fladdra vilket kan störa hästen när man arbetar med den.
Så i slutändan, Nej man måste inte ha repgrimma o rep och alla grejor, MEN det underlättar avsevärt kommunikationen. Man skulle kunna säga att en vanlig grimma och grimskaft är som en VHS-video-tejp medan repgrimman och ledrepet är Bluray. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Okej då förstår jag :) jag hoppar ju inte direkt ( pågrund av rädsla)
jag ska nog köpa en repgrimma ialla fall men oftast så behöver jag inte ett rep eller nått min häst följer med endå ;)
men har du kanske något tips på hur man kan rida sin närvösa travhäst utan alla grejor till och me jag tycker att han ser lite strässad ut när han får bett i munnen :/ och så e det så att jag inte ahr haft han så länge en bara en månad kan man säga :P
tack för alla svar jag ska prova grejerna :)
och e tacksam för svar på den andra frågan :)
#2 en stressad travare, då hade jag skaffat mig en repgrimma och ett ledrep som är minst 7 m långt. Och sen hade jag börjat leka de 7 lekarna (finns artiklar om dem här på sidan) och lärt honom att koppla av från marken, INNAN jag sitter upp och gör samma sak från hästryggen.
Så han är trygg, positiv och villig när du ska rida. Finns ett antal artiklar som heter "Kan du ……" för online dvs med rep, och freestyle dvs när man rider, steget innan man börjar rida finesse som är mer dressyr/uppvisning/tävlingsinriktad ridning inom Parelli NH.
sticken använder du ju som en förlängd arm, inte som ett spö. Tänk på den som en dirigent-pinne när dirigenten dirigerar en hel orkester. Hästen är din orkester, och din pinne visar honom hur han ska "spela" :)
Sen om han är nervös över bettet, välj nått annat sålänge tills ni har en bra solid grund och kommunikation innan då åter-introducerar honom till bettet. Du kan rida på mekaniskt hackamore, naturligt hackamore (en repgrimma med tyglar) indianhackamore, sidepull, akademisk ridkapson, riktig ridkapson (inte den skiten i metall och tyg man köper på h**ks och b*rjes för knappt 150kr på longeringsavdelningen, det är bara skrot o bortkastade pengar)
Så mitt hetaste tips är;
- Läs på om de 7 lekarna
- börja träna på de första 3 lekarna, friendly/vänliga leken, porqupine/piggsvinsleken/fast tryck och Driving game/driv-leken/rörligt tryck. Och lär dig skillnaderna på dessa.
- Försök hitta en tränare eller någon i din omgivning som kan tänkas komma och hjälpa dig med din häst. Det är inte helt enkelt att börja med NH när man är helt ensam. Jag vet ^^ jag var själv i över 1 år och det gick väl. Men det var först när jag började träna för Gyllir här på forumet som vi verkligen började komma framåt!
okej tack så hemskt mycket för ditt svar! jag ska försöka börja med dom dära lekarna och skaffa repgrimma :) och så det ju så att jag varken har råd eller nån som kan hjälpa mig med detta så jag måste vara själv tyvär :P
men ska prova med dom 7 lekarna ska söka på det 
tack igen för svar! jag e väldigt desperat just nu ;)
#4 det finns MASSVIS med klipp på youtube med de sju lekarna. Det finns artiklar både på svenska och engelska, det finns många som sysslar med NH som bloggar så man kan få inspiration osv osv.
är man sådär olaglig finns det ju torrentsidor att hitta material på också men här på naturalhorsemanship.ifokus uppmuntrar vi inte till sådant.
Med det sagt så finns det fortfarande massa material som är lagligt att tillgå på youtube, bloggar, parellis egna hemsida www.parelli.com finns massor med gratisartiklar och man kan skriva in sig på nyhetsmail o lite diverse.
Så material finns det gott om :D
okej tack så mycket!! :D
NH är även ett tankesätt och att kommunicera med hästen, det kan man göra med halsring, grimma och bett :)