hö-analyshjälp
jag är inte bra på såmt här så tänkte det finns ju ni därute som tidigare visat prov på en hel del kunskap på foderfronten :)
Jag vill mest veta om jag behöver lägga till mineraler eller något.
Hästen:
Vallack, 7 år, kallblodskorsning ca 720kg (sist vi mätte honom med beräkningar kring lansmärke och grejor), motionrids 4-5 dar i veckan varierad träning, hopp, dressyr, uteritt, Parelli-tränas med allt vad det innebär. Inte i underhull, kanske rentav något överhull (trots Gyllir sa igår att hon tyckte han vart lagom, jag tycker han är lite för rund)
Går på fri tillgång direkt ur bal utan nät i hagen. Men han är inte klistrad vid balen utan står många gånger o pillar efter det lilla gräs som är mellan lerpölarna i hagen. Inne har han ett fullknökat stort nät från caisas (sista storleken innan det blir bal-nät) så det är ca 15-20kg i nätet om natten o brukar näääästan räcka hela natten.
Så jag är ju inte direkt orolig över att han för för lite grovfoder, utan det är mest mineralerna som bekymrar mig.
Sen kan det ju vara trevligt o veta om det är bra eller dåliga värden också. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Såg precis att det inte alls är nån mineralanalys på det… :/
vad trött jag blir…. när jag fota i stallet såg jag ju bara en radda siffror nedanför, så trodde det vart mineralanalysen…
Så då är frågan… jag tänker ju inte betala för att få en mineralanalys själv, o tvivlar på att det är nån mer än jag som är intresserad av det. *suck* jag sa ändå till stallägaren att jag vill veta mineralerna o sånt i analysen. den analys ovan har jag ju fått för mig att den bara talar om hur bra fodermässig kvalite det har, inte hur bra kvaliten är innehållsmässigt….
Så slutligen, hur ska man göra? Ska man ge mineraler för säkerhetsskull eller låta bli och riskera att han får förlitet? Lagras mineraler i kroppen eller kissas/bajsas de ut?
Nej precis, och så är näringsanalysen för nötkreatur! Hästar och kor har inte samma näringsupptag.
#2 men det står för häst ovanför nötkreatur…. har gjort uppdatering i mitt andra inlägg också så det inte missas ^^
Ja, det har du rätt i!
Det är väldigt lite protein i förhållande till energi. Kvoten ska ligga över 6 för en normal häst. I detta fall 37/9,5 = 3,9 g smrp/MJ. Det kan behövas mer protein, t.ex. i form av lusern, för att hästen inte ska tappa muskler. Då kan du minska på den totala energin oxå, utan att minska protein, utifall du tycker han är tjock.
I Sverige har vi ofta mycket kalcium i förhållande till fosfor i markerna, dessutom brist på selen. Lusern är oxå mycket kalciumrikt. Därför skulle jag välja t.ex. Krafft Miner Vit.
Här finns ett foderstatsprogram där du själv kan räkna på behov och foderstat:
#5 tack, men problemet är att jag inte "kan" räkna, därför jag ber om hjälp ^^ Har den "matematiska dyslexin" så just det här med alla siffror och uträkningar hit o dit, det ber jag gärna om hjälp med just därför. Jag klarar handla-mat-i-affären-matte men just foderstatsuträkningarna är helt lönlöst för mig att ge mig in på.
Glömde också att säga att han har EPSM (Equine Polysacharide Storage Myopathy) så jag undviker stärkelse och socker (vilket förekommer som melass i många peletterade foder för att vinda samman innehållet i pelletsen.) Man kan säga att han behöver en Low-Carb-diet för att inte bli dålig.
han diagnostiserades genom fett-dieten för 4 år sedan. Innan dess fick han 1-1½liter havre om dagen för "hästar äter ju havre" och det ingick i hyran.
Han har gått nästan uteslutande på grovfoder sedan dess, lite blötlagda linkipellets för att få ner mineralerna, samt nu är det enda han får som "kraftfoder" ett äpple morgon o kväll för att han ska få nått i krubban samtidigt som de andra i stallet.
Så när man tar EPSM och min räknesvårighet i beaktning så blir det skitsvårt för mig.
Men angående hans energi kontra arbete. INGA PROBLEM! Han orkar jobba oerhört mycket på bara det han får idag. Och jag känner inget behov över huvud taget att fodra för mer energi, han har så det räcker i dagsläget. Skulle han bli slö så får jag ta ställning till det senare i så fall. :)
Bild för att visa vilket hull han är i. bilden är kanske 2-3 veckor gammal.
Som Liniloto skriver i #4 att det är lite protein i förhållande till energin, vilket medför om hästen ska få i sig tillräkligt med protein genom grovfoder så får hästen i sig för mycket energi (stärkelse och socker som är energi gräs).
Ger man lagomt med energi med grovfoder får hästen i sig för lite protein. Då måste man som Liniloto skriver i #4 ge hästen extra protein, med ett proteinfoder. Proteinet är ju byggmatreial för hästens muskler.
#7 jo det förstår jag ju, men kruxet är ju att hitta ett proteinfoder som inte är baserat på pellets som innehåller onödiga mängder melass eftersom det är sämre socker än det som redan finns i gräset/höet. Problemet uppstår när han får förmycket sött eller förmycket spannmål med sin stärkelse.
samt att melass hjälper till att få bakterier som strålröta och sånt att gona till sig rejält och sådana äckligheter. Har haft problem med återkommande strålröta tidigare, men när jag slutade ge betfor så försvann mycket av det och nu har han inget alls längre. Så jag tror absolut att det har ett samband.
Som jag sa, han behöver inte heller mer energi utan klarar sig bra som det är bara på grovfodret, det är ju det andra jag behöver hjälp med att hitta ett proteinfoder som kan ges för att balansera upp det.
Lusern vill jag inte ge. Det är svårt att få tag i utan melass-tillsatser även om han får hackelse.
Så jag har förstått att det saknas protein, o höets värde kan jag ju inte ändra på.
Sen vill jag ha honom på begränsad fri tillgång för han har blivit så mycket trevligare att hantera sen han har magen full större delen av dygnet. Halm har vi inte tillgång till och jag har inte möjlighet att köpa in eget hö, stallplatsen är dyr nog som den är och vi får inga avdrag för att vi har eget foder och inte använder deras.
Sojamjöl är mycket protein i. Jag har inte erfarenhet av det till häst men till tackor.
På slu sidan om foder till häst finns soja mjöl med.
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder#21
För att återgå till ursrpungsfrågan så är det egentligen omöjligt att säga vad du ska ge utan att ha en mineralanalys på vallfodret. Med tanke på mängden foder din häst äter är säkert kalcium-, fosfor- och magnesium-behoven täckta. Det som kan saknas är selen. Det finns saltstenar som är selen-berikade.
Personligen tror jag att förhållandet mellan kalcium och fosfor (Ca/P-kvot) och mellan kalcium och magnesium (Ca/Mg-kvot) är ganska viktiga. Men vet man inte de verkliga värderna är det svårt att välja ett mineralfoder som balanserar vallfodret korrekt.
Angående förslaget att ge lusern så gäller det endast om du tycker att hästen blir allt fetare. Du kan då dra ner på hösilaget och istället komplettera med lusern. Jag är också lågkolhydratare och vill inte ge hästen melass. Det är faktiskt ganska mycket melass i lusern-foder, även de som är hackat strå. Jag vill också undvika kraftfoder, spannmål och olika pellets. Men, det finns lusern som istället för melass är bundet med olja. Ett märke är Equsana Alfa Omega.
Om du vet på ett ungefär hur mycket hösilage hästen äter per dygn, samt hur många minuter han skrittas resp. travas per dag så kan jag räkna ut behov resp. aktuell foderstat åt dig. Sen ska man inte stirra sig blind på det, utan utgå från hur hästen ser ut och beter sig! Är den frisk, pigg och glad och i normalt hull så ska man vara nöjd!
ute är de ca från 8-19 varje dag. I hagen har de en 300kg's bal. Det går åt ungefär en i veckan och då är de 6 vallacker som äter. Så exakt hur mycket han käkar utomhus vet jag inte. Han står ju inte o hökar vid balen hela dagarna heller.
Men inne får han i snitt 15kg per natt, vissa dagar nått kilo mer o andra nått kilo mindre beroende på hur blött fodret är.
Jag är ju inte direkt orolig att han sak bli fet, blir han det så får jag och medryttaren helt enkelt motionera honom ännu mera ;) Inte svårare än så, det är viktigare för mig att han får äta så mycket och länge han vill (förutom när vi jobbar då) för att vara en lycklig häst utan magsår och andra problem som dåligt humör och att vakta sin mat och bli aggressiv vid fodringarna som han vart före han fick fri tillgång.
Bra tips där med lusernen. o med ett namn på märke också! Det underlättar om man vill köra med lusern sen.
sen exakta mått för hurmycket skritt o trav är ju svårt men kan ju försöka göra en uppskattning. Vid ridning så skrittar vi kanske 15-minuter allt som allt, och sen mycket trav, övergångar och så och ridningen brukar vara i allt mellan 45-60 minuter om dagen.
Men även vid ridning så är det minst en kvarts lek på linan som uppvärmning innan och den är i största delen trav i olika tempon.
I hagen så får han ju jobba en del, det springs och busas i den här 20cm djupa sugleran så vardagsmotionen ger ju en del (och förhoppningsvis inga kotledsinflammationer!) motion.
De dagar jag arbetar honom från marken online så håller vi nästan alltid på minst en timme, upp mot två, så säg 1½timme 3 dagar i veckan och sen resterande ridning i 75 min resterande dagar o kanske en vilodag i veckan.
jättesvårt att uppskatta så, men det blir ju nått sorts rikt-linje så man har något att gå på alls.
För mig är det ju viktigt att han är glad och får äta, för det är verkligen som natt och dag mellan när han fodrades hö på givor mot nu.
Detta får din häst ungefär idag:
300 kg / 6 hästar / 7 dagar = ca 7 kg/dag per häst (jag trodde det skulle vara mera)
7 + 15 kg = 22 kg/dygn
Energi: 22 x 4 = 88 MJ
Protein: 22 x 15 = 330 g smrp
----------------------------------------------------
Din häst rör sig ungefär:
90 min x 3 dagar + 75 min x 3 dagar + vila x 1 dag = 70 min /dag
Av detta uppskattas:
Skritt: 15 min
Trav/galopp: 55 min
-----------------------------------------------------
Behovet för en 750 kg normalfödd häst i lagom hull som rör sig i i snitt i skritt 15 min och trav/galopp 55 min/dag är enligt foderstatsberäknaren ovan:
Energi: 131,1 MJ
Protein: 786,7 g smrp
Mineralbehov:
Ca: 30 g (kalcium)
P: 43,5 g (fosfor)
Mg: 22,5 g (magnesium)
Se: 1,5 g (selen)
--------------------------------------------------------
Hade din häst ätit mer under dagen, ca 15-20 kg då oxå, vilket jag trodde först, alltså totalt 30-40 kg/dygn:
Energi: 30-40 kg x 4 MJ/kg = 120 - 160 MJ
Protein: 30-40 kg x 15 g smrp/kg = 450 - 600 g smrp
---------------------------------------------------------
För att få en foderstat som någorlunda balanserar det beräknade behovet:
Hösilage 22 kg
Lusern 4 kg (Equsana Alfa Omega: 10,5 MJ resp 110 g smrp per kg)
Energi: 22x4 + 4x10,5 = 130 MJ
Protein: 22x15 + 4x110 = 770 g smrp
En sådan foderstat bör kompletteras med mineralfoder med mindre kalcium, eftersom lusern är kalciumrikt.
----------------------------------------------------------
Obs! Detta är bara siffror! Det viktiga är som sagt att se till hur hästen mår!
(Med reservation för räknefel)
#12 *hick* du menar alltså 4kg lusern om dagen extra? hej o hå ^^ kommer bli ruinerad ;)
Jag kommer ha ögonen på honom helt enkelt, o se hur han ser ut och hur han mår. Har fodrat på ögat i många år redan, men alltid använt analysen som en riktlinje o har det i bakhuvudet (efter att jag bett om hjälp så man vetat vad det är för mat man ger ^^)
Men om jag skulle ge sojaprotein, hurmycket skulle behövas per dag? Det är ju billigare per säck och jag har för mig att det är högre proteinvärden i sojan än i lusernen?
# 13 Jag vet, det är skit med ett vallfoder med dåliga proteinvärden. Det kostar alltid en massa extra att försöka komplettera ett proteinfattigt vallfoder. Tyvärr kan man ju inte alltid påverka vallfodrets kvalitet, t.ex. om man är inackorderad eller utbudet i närheten är dåligt. Ett bra vallfoder är guld värt!
#14 nej precis, vi har det foder som erbjuds, får ju tyvärr inget avdrag på hyran även om jag hade köpt in eget från annan gård. Vilket är ruskigt surt.
Hade man bara fått avdrag på hyran hade jag letat foder annanstans ifrån, men nu får vi hålla till godo och göra det bästa av situationen helt enkelt. :)

Det billigaste Lina är att ge soja. Får själv göra det, har ännu sämre hö än du
det är både billigare än lusern + att du inte behöver ge lika mycket.
Kolla dock upp priset i olika butiker om du har möjlighet. Här skiljer det sig nämligen enormt mellan lantmännen och granngården, 160 kr respektive 350 kr för samma säck.
Lusern har en kvot på ~12, medan sojan ligger på ~33, det är myyycket mer protein i sojan.
#12 dina Ca & P siffror kan inte stämma, då P är högre än Ca och det ska vara tvärt om som du vet
tänkte bara säga det så inte Lina nu går rakt av efter det du skrivit så det blir fel 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#16 Ja, 60 g ska det vara. Tack!
http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html
Detaljerat
behov för din häst
Ämne
Underhåll
Arbete
Summa
Grovfoder-TS
7.5
7.5
MJ
75.2
55.9
131.1
G smb rp
451.4
335.3
786.7
Ca
30.0
30.0
60.0
P
21.0
22.5
43.5
Mg
11.3
11.3
22.5
Se
1.5
1.5
#16 trist när fodret är tråk… Men iaf, hurmycket soja skulle jag behöva ge varje dag? Och sen är det evigheter sen jag fodra med soja, skulle man blötlägga det något?
fick ju stödja mitt fullblod jag hade som förstahäst med soja men då rörde jag ju ner flingorna i betforen så det vart ju redan blött o sen öste jag ju på krafft grund och havre på det också…. (jösses, tänk om man visste det man vet idag! Hade aldrig gett honom havre då ^^)
Bra tips med att kolla upp priserna i olika butiker, inte för att jag har så många att välja på häromkring men ändå. :)

#18 nu använder jag mig av siffrorna i #17 utan att kolla huruvida de stämmer bra, jag bara antar. tycker dock att det låter som mycket arbete? rids han verkligen 70 min i snitt om dagen?
Men iallafall.
Säg att han äter 25 kg grovfoder per dag, tycker också att 7 kg i hagen låter lite, någon annan häst kanske äter mindre?
Då hamnar du på 100 MJ - behovet var 130. saknas alltså 30 mj.
I protein hamnar du på 375 - behov ~800. saknas drygt 400 g.
Delar man 400 g/ 30 MJ så blir det 13 drygt. Eftersom soja har en kvot på 33 så är det inte helt nödvändigt att ge det egentligen. du måste ändå öka på MJ + att du måste ge över 1 kg soja för att komma upp i de 400 g protein som saknas, och maxdosen på soja är 100 g /100 kg häst, dvs 0.7 kg för Harry.
Ett alternativ kan vara soja och olja.
Ett annat är lusern som vi konstaterade tidigare. Det bästa vore nog att använda av alla 3, det är vad jag tror blir billigast!
--------------------------------------------------------------------
Lägg sojan på maxdos om du vågar, 0.7 kg (jag ger min d-ponny sin maxdos på 0.4 kg). Tål han ej detta så kan du försöka få tag på potatisprotein istället, men det är dyrare.
0.7 kg soja ~270 g pr. saknas fortfarande drygt 130 g.
Får du tag på kvarnbyfoders lusern? den är billigast och bäst, den är utan melass dessutom. Av kvarnbyfoders behöver du då ge 0.9 kg lusern. Av kraffts behöver du istället ge 1.3 kg + att det är dyrare per kg.
Säg nu hypotetiskt att vi är uppe i;
25 kg grovfoder
0.7 kg soja
0.9 kg lusern
Då får han ~780 g protein. Det är okej.
Men MJ är bara på 116, behovet var 130. Det saknas alltså ~15 mj. du måste ge något energirikt.
Ett förslag är olja, men tyvärr måste du ge nästan 5 dl av det….
Så alltså;
25 kg grovfoder
0.7 kg soja
0.9 kg kvb. lusern
5 dl veg. olja
+ eventuella mineraler
Återigen undrar jag om han verkligen rids så hårt att han är i behov av 56 extra MJ för sitt arbete?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
alltså rent energimässigt så behöver han inte mer energi i dagsläget, han är pigg o glad och även om man jobbat mycket och länge med krävande saker är han pigg även om han är svettig och andfådd.
Exakt 70 min per dag är det säkert inte, vissa dagar mer andra mindre. Och jag kan säga att jobbar jag honom fårn marken så jobbar han hårdare än om jag rider. (för jag är lat och har dålig kondis, rider jag så måste jag röra på mig mer o det är ju jobbigt ^^ oj vilken latmask jag är *ASG*) Sen när lilltjejen hon rider så vet jag att de tränar mycket intervaller och sånt när de är ute och andra konditionskrävande saker.
Så jag vill nog inte stirra mig blind på energin, utan det är proteinerna som måste upp och iom att han redan är hög i energi utan några tecken på att bli slö o trött så känner itne jag att det är jätteviktigt med att täcka de sista 30 mj som du nämnde #19.
Det var ju som i somras, lilltjejen var ute o red 4-5 timmar en dag, massor med skritt i trav, men när de kom hem vart han fortfarande pigg och glad "Skulle nog kunnat rida ett dressyrpass också, men jag tyckte det fick räcka" var vad hon sa om hans energi. Och då käkade han ju bara gräs (gräs från samma vallar som hösilaget kommer från)