Rid problem ...
Hej!
Nu vet jag inte riktigt om detta är det rätta stället att vända sig till , men jag tänker inom NH så det här känns rätt :)
Det är så att jag har en varmblods valack på 11 år som min bror fortfarande håller på att starta nu sitt sista år på trav banan. så jag har inte riktigt kunnat arbeta med honom på det sättet jag vill göra , men jag har endå hållt på en del ifrån marken , lite 7 games mm .
Men det jag behöver hjälp/tips med/om vad man nu säger, är att när man rider honom och ska börja trava så stannar han, öronen är slickade bakåt och så börjar han kicka och bita emot benen, han står också och små bockar. så fort man ´tar i tygeln och byter riktning så slutar han. Jag kan också tillägga att han aldrig gjort så här när vi varit ute och ridit , det är endast på volten han håller på så här .. Jag kan också säga att han glatt travar frammåt om någon (spelar ingen roll vem) springer brevid ..
Han gör absolut ingentin i skritten förutom om man böjer honom snävt ( låsningar i si-leden , tror jag det var) , men annars så reagerar han inte någonting !
Så frågan är , är det utav smärta han gör det ? och i såfall vad skulle det kunna vara ? är det pga att han testar mig ? tycker han det är tråkigt?
Jag blir så frustrerad av att inte kunna förstå vad det är han vill !
Varför jag skriver detta och inte kontaktar en kiropraktor/veterinär är för att min bror (som betalar för hästen) inte vill lyssna på mig. och han vill inte lägga ut "onödiga" kostnader på en dyr veterinär .. så jag skulle vilja ha massa tankar/syn punkter på vad ni tror kan vara fel , så kan jag söka upp det/visa det ni skrivit så han kan börja tänka på saken och börja förstå !
jag skulle nog börja med att säga att du bör ta en vet som kollar på hästen. det kan ha nåt med ryggen att göra eller liknande, och när allt sånt är uteslutet då kan man börja tänka på hur man ska få honom att sluta gör sådär. men om det nu är så att han har ont, (vilket han verkar markera ganska bra) så ska du absolut inte pressa honom för antingen e de ryggen eller sadeln som ligger fel.
något du skulle kunna testa är att rida barbacka och se om hon beter sig likadant då när du ska börja trava, och gör han inte det då är det med stor sannorlikhet att det är salden som kan ligga fel.
men om jag var du skulle jag absolut inte pressa honom alls innan man vet vad det är som är fel. ta ut vet och be vet kolla igenom honom och känna och klämma osv. det är inte acceptabelt att som ägare säga att han inte kan ta ut en veterinär som kollar på hästen för att det är för dyrt. det är bara hemskt1
tänkte på det, hur är han när du sadlar honom?
något du skulle kunna göra är att dra med fingrarna längs ryggraden, börja löst sen gör lite hårdare och se om han reagerar..
men för att sammanfatta det här, ta ut en veterinär som kollar på honom, alternativt någon duktig saldel utprovare som kan se om sadeln ligger rätt eller inte. ibland är det så lätt att det bara behövs en padd under sadeln eller liknande.
Om det bara är när du ska trava ensam på banan och han travar med ryttare annars utan att visa minsta tecken på obehag tror i alla fall inte jag att han har ont, du skulle märka det när han travar med sällskap om han hade så ont att han sparkar efter skänkeln pga smärta eller obehag. Det försvinner inte för att han har sällskap.
Det är aldrig fel att ta ut vet om man är osäker, men om du nu inte får det kan du angripa problemet från andra håll och se om det löser sig ändå.
I mina öron låter det som att han helt enkelt inte accepterar din skänkel. Försök lista ut om det är dina hjälper som är för grova eller kittlas eller så, eller om han inte vet vad du vill eller om det bara är ren trots eller något annat och agera utifrån det.
Fortsätt med kommunikationsövningarna och lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Min kompis har en sån häst, han blir skitförbannad när man ber honom om att trava eller något annat skitjobbigt. Han hotar med att stegra, småbockar på stället och sparkar mot skänkeln.
Han har inte ont, utan han tycker bara inte om när någon ska bestämma vad han ska göra. Han är så i alla situationer där man säger åt honom om att göra något, det tycker han inte alls om.
Allt ska vara på hans villkor, är det bara det så tycker han det är riktigt roligt.
För hans del skulle det nog behövas mycket grundläggande markarbete så han lär sig att det är okej att göra vad någon annan ber honom om ibland, han kommer inte dö av att inte alltid få bestämma.
Men han är mindre lätt att jobba med, en extrem LBE som på alla sätt han bara kan komma på försöker komma undan. Stegra gillar han, även slå med bakbenen, eller sticka iväg. Jag tycker inte om att träna med honom, utan förhoppningsvis så får min kompis ut nån som är duktigare istället.
Krävs enormt mycket humor för att jobba med honom, kan man inte skratta åt honom blir man vansinnig efter tre sekunder. :)
Numera går han mest som hagprydnad och sällskap till den arbetsvilliga hästen, det verkar vara det han trivs bäst med att göra.
Jag tänker att det här kan bero på ett helt gäng olika orsaker. Dels är volten den ridväg, som kräver mest av hästen, av balans och muskler. Han har ju av vad du berättat mest sprungit på bana. Travhästen är avlad för att sätta fart framåt och inte att bära sig själv, så klart han blir förbannad, det är ju jobbigt.
Jag tänker att du behöver variera arbetet betydligt mer när du rider så att han inte surnar till. Rid aldrig mer än ett varv på en volt, växla mellan samtliga ridvägar, för honom några steg sidvärtes här och där, lägg ut bommar, att rida emellan och över. Snirkla över ridbanan, växla tempo ofta, se till at han alltid har ngt nytt att fokusera på. Se sedan till att han fungerar för skänkeln, förstår han den? Smacka samtidigt som du lägger till skänkeln, så att du kan använda benen så lugnt du kan.
Jag har löst en del fall, med knepiga hästar genom att arbeta just så här, lycka till!
volten som i ridvägen volten eller volten som på trav-ovalen?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Enkelt sätt att kolla om det är smärta eller inte är att ta och longera han, prova med först en stor volt sedan minska ner den tills det inte går att trava åt båda hållen, se ttill att driva fram hästen ordentligt så att du får något definitivt utslag att fundera över. Kontrollera även hur han spårar om det är möjligt.
Med detta har du uteslutit ryttaren och sadeln, åtminstone i direkt hänseende, det kan ju finnas skavanker som tar tid att läka ut som ryttare och sadel skapat och dom finns ju där.
Kontrollera hur stor skillnaden är mellan höger och vänster volt, på så sätt så kan du få en fingervisning vilken sida som är påverkad (om någon).
Där är var jag skulle börja min utredning om jag inte hittade något fysikt fel vid en genom känning av hästen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Förlåt för så sent svar men jag är oerhört tacksam för era svar !!
#1 Jag har faktiskt inte vågat prova rida barcka eftersom att han gör som han gör, men ska ta och prova det och se hur han reagerar !
När jag sadlar säger han ingenting förutom när man spänner sadelgjorden nu på hösten pga pälssättning . och han reagerar ingenting i ryggen förutom i si leds pertiet ..
#2 Ja jag är lite inne på det spåret, han är ju en "sprinagre" och det är ju det han har i sitt huvud, så att lulla runt i en liten paddock är kanske inte speciellt roligt .. men jag är endå lite skeptisk , pga att när dom tävlar så är dom ju flera hästar ch när jag rider ut så brukar det vara jag och en till, så vi brukar rida på ordentligt och "tävla" mot varandra , så det kan ju vara så att han bara tycker det är så jädrans kul att springa och bryr sig inte om smärtan ? eller hästar kanske inte tänker så ?
#3 Det där låter exakt som min polle ! så fort jag ber om något så blir han oftast lite små sur , tex när jag tömkör/longerar så fort jag fått ut honom på spåret och ska börja trava så åker öronen bakåt och han börjar kicka emot mig "/ han är lite respektlös emot tyvärr, men jag ska ta tag i det här såfort jag fått honom i min ägo ! det roliga är att det bara är jag som kan vissla på honom i hagen och han kommer, med mon bror så går han åt andra hållet och försöker försvinna ..
#4 jo att det kräver hans fysiska styrka förstår jag !
jag får ta och testa det ! det blir ju tyvärr lite enformigt när man bara "kan" skritta, men jag försöker att gå ut i hörnena, gör serpentiner , snett igenom ja vad allt nu heter.
#6 Som jag skrivit innan så har jag tyvärr problem med longeringen och tömkörningen .. min bror kan dock få honom att gå på en volt i trav så jag kan försöka be honom om att hjälpa till nästa gång vi har ridning på schemat :)
Jag blir inte riktigt klok på den här hästen ibland !
Om du vill ha ett svar så måste du ändra något i ekvationen för att få en förändring och utifrån det dra slutsatser var felet ligger. Bara vanlig hederlig felsökning.;-) Hästen kommer inte att ändra ekvationen åt dig utan det ansvaret ligger på dig om du vill ha ett svar vill säga, för svaret kanske inte är vad du vill att det skulle vara..
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#8 bra sagt! :D
Om hästen säger nej, har du antingen ställt fel fråga eller ställt frågan fel. (Fritt översatt från Parellis "If the horse says no, you either asked the wrong question or the question wrong")
Eller för att ta ett annat citat från Pat Parelli;
“Horses are like computers they don’t always do what we want, but they will always do what we have programed them to do”
"Hästar är som datorer, de gör inte alltid det vi vill att de ska göra, men de gör alltid vad vi har programmerat dem att göra"
Och slutligen mitt favoritordspråk från arab-länderna "För hästens felsteg bär ryttaren ansvaret." o detta ordspråk kan jag inte på orginalspråk ^^
dvs, det är upp till dig att lösa problemet, fram tills dess kommer hästen göra precis som den alltid gjort med dig.
Kan ta ett exempel från mig själv och mina två medryttare jag hade i somras. Jag var rädd för att galoppera = jag galopperade inte. Min ena medis J, visste detta och pga att jag var rädd och inte galopperade så trodde hon att det inte gick att galoppera = hon galopperade men inte utan att det blev massa slängtrav, och annat obehagligt innan det väl kom igång. Slutligen M hon visste bara om att jag fallit av i vintras och jobbade med mina rädslor = hon fick galoppfattningar direkt när hon bad om dem.
Och med det vill jag ha sagt att beroende på personen som hanterar hästen eller rider hästen så kan hästen reagera olika pga av de signaler vi sänder ut, baserat på de erfarenheter och kunskaper vi har sen innan. Och hästar är genialiska på att läsa av sina människor! :D

#8 Grymt sagt !
Jag är tyvärr inlärd ifrån det "vanliga" engelska ridsättet så det är så jädrans svårt att se andra vägar .. och det hjälper ju inte heller att det inte finns en enda person i min omgivning som försöker tänka som jag .. så det är lite kämpigt just nu men jag försöker ! :D
6 månader kvar sen bokar vi upp en NH tränare !
#9 Hästar är som kopierings maskiner/speglar, de spegalar sin människa så otroligt bra !
Och jag älskar de där ordspråken ! så sanna och tänkvärda.
det är en tjej i stallet som ska ha ut en kiropraktor så vi tänkte passa på att kolla igenom honom då. jag har lyckats övertala min bror som tur är !
Men jag ska verkligen börja med roliag övningar på bana, prova barbacka och framförallt fortsätta med markträningen !
TACK så otroligt mycket för alla svar !! :D
#10 kanske släppa kraven att göra si eller så också, utan bara vara med hästen lite och inte bara jobb-jobba utan lek-jobba. Ibland försöker vi förmycket vi människor och låser oss själva i vårt tänkande.
Sen vet jag precis hur svårt det är i början när man börjar lägga om sitt tänk från klassiskt till NH, det blir kortslutning, man tvivlar på att det fungerar, man tvivlar på sig själv, funderar på att sluta med hästar och börja med litet stillsammare sysselsättning som uppfödning av hamstrar eller frimärkes-samlande istället….
Vad bra att kiropraktorn ska klämma på honom…. måste ha ut kiropraktor på min också, och mig själv…. undra när man får råd med det egentligen…. o imorrn är det jag som ska ringa till sjukgymnasten o boka in akupunktur till mig själv igen, är ju snart uppe i frikortet så jag inte behöver betala mer på ett tag. Har fått 2 behandlingar hitendags o det gör ont men oj vilken skillnad det blivit i min rygg av det lilla.
Ibland måste vi improvisera utanför våran egen kunskapsbas för att komma överens med just den hästen, oavsett om det är psykiskt eller fysiskt problemet ligger. Hästen har anpassat sig så bra den kan i den omgivningen den befinner sig i och är efter omständigheterna "nöjd" med hur den har det. Så om VI vill förändra något så får vi förändra oss och hur vi agerar mot/med hästen, inte hästen. Ibland så går det utanför våra förvärvade kunskaper och då måste vi lära oss något nytt och tänka utanför våra nuvarande ramar för att bli bättre, det är det som kallas frammåtskridande. Att experimentera med nya metoder eller förhållningssätt är ett måste för att kunna lära sig vad som fungerar och ge oss verktyg att kunna hantera nya situationer. Ju större verktygslåda man har desto större chans har vi att komma överens med alla hästar. Det går inte att dra alla hästar över en kam och göra likadant mot alla.
Om man inte startar upp den processen så står man kvar där man stod förra veckan, och är man nöjd med det så är det helt ok men vill man ha en förändring så måste man börja med sig själv och faktiskt inse att man kan lära sig något av hästarna och hur dom agerar. Innan man har nått den insikten så är allt bara teknik utan känsla, först när man lagt till känslan för hästens personlighet och vi kan anpassa oss efter den så börjar man förtstå vad man VERKLIGEN kan göra tillsammans med hästar. Det är där "tänk som din häst" kommer in för när vi börjar göra det så börjar vi förstå VARFÖR den gör saker, se saken från hästen synvinkel.
Härligt morgon flum;-)
Lycka till