SMHN tips tack
kollade runt lite på sidan men hittade inte riktigt vad jag letade efter..
jag funderar skarpt på att skaffa smhn nät nu till minkuse.. men de är så att jag vill helst inte att de ska hänga då jag vill att han ska äta från marken.. men frågan är hur jag ska göra för att få fast nätet där nere å "säkra de" har ni lite tips på hur jag kan göra..?
i hagen är de väl tal om att vi ska skaffa pallkragar som man kan sätta öglor i å karbinhakar i varje ände så de blir rätt men i boxen är de ju lite s tort.. men man kanske kan göra samma konstruktion fast mindre?
ja jag vet itne.. hur har ni de? å har ni tips är ni välkommna=) funderar även på att blanda höt med lite halm å se om han äter de
Vad har du för boxväggar? eller väggar i lösdriften?
sätt upp ringar och karbinhakar en 20-50cm från golvet. och fäst sen nätet i dessa. Då är det en liten bit av nätet som hänger uppe o förenklar påfyllningen (specieltl om du gör som jag, hämtar höet i skottkärran en sisådär 20kg åt gången och öser på.) o andra delen ligger på marken.
Nackdelen med nätet på marken i box eller lösdrift är kiss och bajs-risken. Eller för den delen om hästen är skodd KAN skänklarna på skorna fastna i öglorna och i absolut värsta fall kan hästen fastna och göra sig illa, oavsett om den sliter av sig en sko eller går omkull.
Halm blandat med hö brukar funka bra för de flesta, halmen ger ju lite o pilla med och drygar ut + ger mer fiber för magen :D
Med ett par ringar + enkla karbinhakar så sätter du lätt upp ett nät i låg höjd. se min tjusiga bild ^^ o nej, det är ingen handväska, det är ett hönät ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
tack för svar=)…menar du att lite av nätet då ligger på marken eller? eftersom de i såfall bara sitter 20-50cm upp? han har inga skor nu lver vinterna så de ska nog itne vara några problem.. problemet är väl egentligen att jag villa tt han ska äta från marken
ahaaaa dåååå fattar jag:P men de var ju smart faktiskt å så sitter de ju löst så att han kan rycka i de utan att de går sönder:P de dr ska jag nog klura på..:D tack=)
Jag hade pallkragar uppe på en lastpall förra vintern, som foderbord. Det var ju så himla lerigt. Hade inget nät över, men mina hästar rev ner pallkragarna hela tiden. Hade två som stod på varandra. Varenda dag hittade jag pallkragarna på var sitt ställe och hästspår uppe på lastpallen.
Har inte fri tillgång på grovfoder utan hänger upp halmblandat hö i många, små hönät i träden på olika ställen i hagen. Lågt nog för att nästan vara på marken, men högt nog för att inte gå att kliva i. Det brukar funka bra och det tar extra tid för dem att hitta var jag hängt näten. Fast jag har en stor skogshage och bara två hästar.
okej=) fast vi kommer försöka sätta fast pallkragarna så att dom blir tunga nog att inte kunna flytta på för dom:P men de får vi ju se då hur de går.. är inget bestämt än..=) för som sagt vill ha allt grovfoder på marken…
Pallkragarna kan man skruva fast i pallen med hjälp av vinkeljärn, snabbt i lätt och då kan inte hästarna riva loss kragen från pallen.
pallar + krage funkar skitbra på och i en lösdrift, men mindre smidigt i en box ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
precis:P så vi tänkt vettu:P nä visst har vi stora boxar men pall med pallkragar blir lite väl…:P
Det finns halvpallar ochså.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
jo de är sant men känns ändå klumpigt i boxen:P så de får bli ett hörn hur ele rhur.. där vet jag att han inte är iaf:P