Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1189 ggr
Mantissa
0

"Sweet spot"

Jag hörde detta uttryck för första gången på detta forum och blev nyfiken.
Någon som vill utveckla vad det är, hur man lär in det mm?

LinaN
0

Jag kan försöka förklara, sen vet jag att Ewa har ytterligare insikt i det hela.

Sweet spot = den söta fläcken, där livet är bra, osv.

Får försöka göra ett exempel:

Om du arbetar eller släpper din häst i ridhuset eller paddocken, finns det ett ställe som hästen gärna står stilla på eller går till om ingen dirigerar hästen till det stället? Den platsen är en sweetspot. För många hästar är den punkten antingen vid dörr/grind eller i det hörn som är närmast stall/kompisarna.

För några år sedan stod vi i ett stall som hade en bod på ena långsidan, där vi hade hinder och ett par bänkar, så det blev naturligt att man stannade där och pratade med de som satt och tittade på. Så den platsen blev en sweetspot. En plats där hästen gillar att vara för där ställs inga krav, eller det är en trygg plats.

I hagen vill man gärna att grinden är en sweet-spot så hästarna gärna kommer dit när man ska hämta dem.

Sweet spotten är en plats där hästen vill vara helt enkelt.

Man kan också få hästen att hamna i en sweet-spot när man rider eller arbetar dem från marken. Men den biten är jag inte alls duktig på att förklara så jag hoppas att Ewa eller Gyllir kan förklara mer exakt hur det fungerar. Summan av kardemumman är iaf att hitta en form hos hästen där hästen kan luffa på i ett trevligt tempo, med ett trevligt uttryck samtidigt som hästen är lugn, samlad mentalt och trygg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gronstedt
0

Jag använder termen för den där speciella klifläcken som får hästen att se ut som en tapir …

Men i ridningen är väl "sweet spot" där jobbar genom hela kroppen, hästen smågrymtar i takt med stegen och öronen hänger löst …

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

KAren Rolf, ett kort utdrag om Sweet spot och hur man hittar den. Fullvideo får man vara medlem på hennes onlineklassrum för att se, det kostar väl en 150-200kr per månad eller så…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.