Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 2509 ggr
Zaphix
0

Hyperventilerande

Min häst har fått en hovböld, hittade honom på tre ben i hagen igår och han hade väldigt ont. Igår var veterinären ute och karvade upp hoven för att lätta på trycket i hoven.

Han hade fått metacam och mycket bedövning i hoven, men hade ändå väldigt ont när veterinären karvade. Han gick in i sig själv och blev extremt RBI, helt borta.

När hon väl karvat klart i hoven och lagt om bandaget började Dacke vakna upp ur sin koma. Efter en kort stund så började han hyperventilera en lång stund, stod stilla på gången och det såg ut som att ingen var hemma hos honom, han bara hyperventilerade.

Veterinären visste inte varför han gjorde det, hon tyckte det var lite konstigt.

Till saken hör att hon inte öppnade bölden tillräckligt mycket, utan han hade fortfarande lika ont så idag kom hon ut och öppnade upp mer. Så han bör inte ha hyperventilerat för att han blev lättad av att smärtan minskade.

Men varför hyperventilerade han?

Kan dom bli så när de stängt av helt och sedan börjar vakna upp och då märker hur ont de har?

Bieffekt av metacamet, bedövningen eller pencillinet?

Kan hästar bli typ chockad eller liknande när de har väldigt ont och sedan hyperventilera när chocken släpper?

Nån som varit med om liknande?

Såklart omöjligt att svara på varför, men vore spännande att få veta om någon har någon idé på vad anledningen kan vara.

Det släppte i alla fall när jag lett in honom i boxen där han fick äta hö, då blev han lugn igen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Kan vara precis allt det du raddat upp.

Eller kombinationer av det.

Vet ju att viss bedövning och smärtlindring ger hästarna otroliga svettningar, yrsel, skakningar osv… Väninnans häst höll ju på att gå omkull i transporten hem från vet nu senast för att hon fick nån sorts chock mot medicinen och det lugnande trots vet sa att hon var "good to go" innan de lastade.

Sen om han vart väldigt introvert, djupt nere i "koman" och vart avstängd så kan han ha glömt bort att andas. troligtvis andades han väldigt ytligt. Och när det sen började släppa så vart han tvungen att syresätta sig ordentligt igen genom hyperventileringen… Lika god teori som någon annan :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Han har inte reagerat på vare sig metacam eller det bedövande medlet tidigare, men kan ju vara så ändå. Får dom en pencillinchock då blir det betydligt värre, krampanfall, så är inte det iaf.

Sista teorin lät ju rätt trolig faktiskt. :)

Just nu är det dock snarare jag som hyperventilerar då jag läser en massa om hovbensfrakturer och blir orolig för att det är det också.

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#2 väninnans häst har ju aldrig reagerat på medicinerna innan men denna gången gjorde hon. Så bara för att man aldrig gjort det tidigare bhöver inte betyda att man aldrig kommer göra det.

never say never, usually say usually osv ^^

Att sitta och läsa på hovbensfrakturer är ju rena självplågeriet. Du vet att det är en hovböld och de kan vara väldigt jobbiga, smärtsamma och sådär. Jag är tacksam över att min häst är oskodd och aldrig haft det problemet, men om det uppstår så tar vi det då. Man kan inte gå omkring och oroa sig för allt…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Vet inte att det är en hovböld, tyvärr så verkar det tyda mer och mer på hovbensfraktur. Han har lika ont idag och vill inte stödja på hoven, han ömmar rejält när man klämmer ihop trakterna. Pratade med en klinikhovslagare som inte tyckte symptomen stämde överrens med hovböld och veterinären som varit ute börjar också misstänka fraktur.

Förhoppningsvis får jag ut en veterinär med portabel röntgen imorgon, får jag inte det tar jag med honom till kliniken 9 mil bort.

För övrigt är det lika vanligt med hovbölder på oskodda hästar som skodda, så skorna har inget med saken att göra. Snarare lättare för en oskodd häst att få hovbölder än en skodd häst.

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

Har för mig att en av hästarna har svettades ymningt och ventilerade häftigt efter att ha fått bedövningsmedel i samband med någon skada. Om nu det kan vara till någon nytta för dig. Veterinären var inte förvånad så jag antar att det var inte en oväntad reaktion för han. Utredde inte det någe mer och hade glömt det fram till att du nu nämner detta.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
0

Okej, kan ju vara bedövningsmedlet då!

Min och Dackes blogg

Peppe
0

lugnande kan iallafall orsaka kraftiga svettningar Glad har varit med om det i samband med tandläkarbesök med kusen. det gör även att de kissar mycket och har sig.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

jag funderar även lite på om det kan ha varit en ovanlig penicillinchock?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zaphix
0

Pencillinchock kommer nästan på en gång efter sprutandet, därav att man ska ha hästen på box när man sprutar pencillin. Detta var nog 15-20 minuter efter pencillinsprutan.

Inte heller speciellt troligt att en erfaren veterinär orsakar en pencillinchock då en chock kommer sig av att man råkat spruta in pencillin i blodet och inte bara i muskeln. Iaf av vad jag fått höra. Därför är det ju så viktigt att man drar tillbaka sprutan så man ser att det inte kommer blod innan man sprutar in.

Igår var iaf en annan veterinär ute som har en portabel röntgen, han behövde dock inte röntga utan hittade bölden direkt och öppnade den. Så med lite tur så var det bara en böld ändå..

Lite surt dock att Dacke behövt haft så ont att han stått på tre ben i flera dagar i onödan pga. en veterinär som inte hittade bölden trots två försök..

Min och Dackes blogg