Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 8075 ggr
Brunokanin
0

Foderjäst som proteintillskott?

Jag använder hippos foderjäst för hovar, päls och mage. Tycker det ger bra resultat. Ger 2 dl om dagen. Ger även lite extra protein i form av krafft muskelpellets men funderar på att istället öka på foderjästen som ju även innehåller mycket protein nästa gång pelletsen tar slut.

Jag gillar foderjästens effekter och det vore smidigt att använda det som proteintillskott med då jag ändå ger det. Kan enligt. anvisning ge ca 4 dl om dagen till min 400 kg häst. 

Tyvärr finns ingen analys av grovfodret. Jag ger extra protein då det är en unghäst och får använda ögat för att se att hon musklar sig och håller hull som hon ska. Tänkte mest om det finns risker med foderjästen och om jag ens kommer upp i ok proteinmängd eller om det bara blir en fis i rymden?

LinaN
0

Ingen koll på foderjästens proteiner, däremot så hjälper ju jästen till med fin o blank päls, lite B-vitaminer och så.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brunokanin
0

#1 Hippo foderjäst innehåller 30 % högvärdigt protein per kg.

LinaN
1

#2 ok.

du fodrar efter ögat, och det är väl det bästa om man inte har analys. (hur gjorde man för 200 år sedan? jo man gick på stallmästarens öga, kunskap och justerade maten, och nu utgår jag då ifrån sådana ställen som hade råd att betala en stallmästare och således även råd att fodra upp hästarna om det behövdes. Sen är jag säker på att det fanns många gemena man som också fodra efter ögat men även om de inte hade den ekonomiska fördelen ändå hade väldnärda hästar.)

Så då är det väl bara att fortsätta på det spåret. Jag är itne bra p ådet där med foderräkningar o så, utan min totto får sisådär 15-20kg hösilage om dygnet, mer sen när de börjar ställa in balar i hagen. Något äpple o en morot då och då som kraftfoder.

Jag fodrar också efter ögat även om vi nu ska få en analys på grovfodret till skillnad från förra året.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brunokanin
0

Gjorde en uträkning och fick det det till att 4 dl foderjäst dag ger ca 72 g rent protein/dag. Är det lite för en 3 åring grovt skattat?

Peppe
0

#5 det är omöjligt att säga då ditt grovfoder kan variera mellan 10-150 g pr/kg. utan analys får du fodra i blindo

Det bästa då brukar vara att hålla sig till 100 % grovfoder och sedan ta i med proteiner därifrån. anledningen är att grovfoder-proteiner inte är farliga som proteiner från koncentrerade foder är.

Dvs, ge fritt med hö/hösilage eller vad du nu har och ge lusern som proteinkälla istället Glad då är du på den säkra sidan.

Då kan du även behöva ge kraffts vita mineraler för att blansera Ca/P-kvoten.

OM ditt grovfoder ligger i den lägre skalan så är de där 4 dl troligtvis en fis i rymden, ja.Flört men det är det ingen som kan veta utan analys

Hos agrilab kostar en full analys med mineraler 400 kr + moms Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
1

Som jämförelse;

En 3 åring utan arbete, stall nattetid, 550 kg (liten storhäst, typ halvblod 155-160 cm) normalfödd och normalviktig behöver närmare 400 g protein per dag. Glad 30 min travarbete ökar proteinbehöver till över 500 g/dag

Brunokanin
0

#6 Risken är knappast att hon får i sig för mycket protein. Hon växer och är under träning. Däremot blir det nog för lite. Fri tillgång på hö har hon redan och blivit fin i hull på det och ca 4 dl krafft muskel. Kan jag ersätta krafft muskel med foderjästen och komma upp i samma mängd som jag ger av krafft? Dålig på matematik ;-)

Peppe
0

#8 har du ett proteinrikt hö så kan du mycket väl komma upp i max och gå över det. Som sagt, utan analys har man ingen aning.

hur mycket krafft muskel ger du då?Glad

Brunokanin
0

#9 4 dl krafft per dag.

Peppe
0

Du skrev att 4 dl foderjäst ger 72 g (smältbart?) råprotein

Krafft muskel 4 dl ger 120 g smb rp

ingen jätteskillnad i slutänden, det handlar om så små mängder