Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2402 ggr
Mantissa
0

Vänder bort huvudet!

Jag håller precis på att börja sätta mig in i NH så ha tålamod med mig:P
Jag har valt parelli inriktningen och har börjat med friendly game, framförallt i hagen. Går riktigt bra (fast jag hade inte förväntat mig annat då de var vana att bli berörda över hela kroppen sedan innan även med diverse attribut) med stona. Hingsten kommer fram och vill bli berörd, men han vänder bort huvudet så fort han kommer nära. Detta är något han alltid gjort så länge jag haft honom men jag har inte sett det som ett problem då han inte går undan och han låter mig vända tillbaka huvudet om jag behöver för tränsning t.ex.
Kan tillägga att när han kom hade han aldrig fått "kela" så han fattade inte riktigt grejjen. Nu tycker han det är mysigt, men som sagt så vänder han undan ansiktet.
Han är en åsna om det gör någon skillnad i det här.

LinaN
0

Det finns mer än ett sätt o tolka det, vanligt är att hästen är dominant och inte bryr sig om dig eller visar att du är lägre i rang genom att inte titta på dig och ignorera dig.

Eller så är det för att han egentligen inte vill eller litar på dig tillräckligt för att låta dig klappa honom.

Så i bägge lägena skulle jag inte röra honom, utan vänta tills han har uppmärksamheten på dig och sen klia, gosa o kela, men så fort han vänder sig ifrån dig så slutar du. Om du står kvar o gosar o han ignorerar dig så är han ranghögre och du har tappat ett poäng i respekt.

Det är som leken catching game, som man leker med hästar som är svåra att fånga. Låt hästen fånga dig, och låt hästen komma till dig istället för att gå till hästen.

Sen om ni har stått  gosat en stund och han vänder bort huvudet så kanske det är hans sätt att säga att han är nöjd med fysisk beröring för stunden :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brollan1
0

Hm, Ibland så tycker hästar (har ingen aning om åsnor) att man går för fort fram och dom "sticker huvudet i sanden" genom att titta bort och på så sätt inte se det som sätter press på dom (som dom ser det). HAr haft en del framgång med att helt enkelt stanna eller backa undan när dom gör det för att få upp det positiva intresset från hästen.

Så behandlingen är den samma som "LinaN" beskriver men utifrån olika åsikter om varför.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mantissa
0

Vi ska prova! Han är lätt att flytta för tryck och jag har nu kommit till huvudet. tryck ovanifrån (mycket lätt fingertoppsberöring) vänder han undan huvudet from som jag beskrev ovan. tryck underifrån hänger han bara med huvudet på:S
Är det samma taktig då - backa undan? Är det inte risk att han sammankopplar huvudtryck med att han "ska" vända huvudet? Det är ju då eftergiften kommer

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tryck ovanifrån ska göra så han sänker huvudet rakt ner, inte vänder bort det. Har ni lärt in fast tryck/porqupine från marken? Om inte så är det dags o göra det ^^

Tryck under hakan ska lyfta huvudet uppåt/framåt, tryck på höger sida av huvudet ska flytta huvudet till vänster o vice versa. Hur flyttar han för tryck på resterande kroppen? Flyttar han framåt, bakåt, höger,vänster uppåt och neråt för tryck?

Åsna är ju inte så stor skillnad, de räknas väl fortfarande som hästdjur och PArelli började ju med sina metoder på mulor så i min hjärna säger det ju att det kan fungera.

Kan man lära getter 7-games så kan man nog lära en åsna dem också ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Mantissa
0

Jo går går det säkert! Men jag är ny på detta även om jag tränat dem att gå undan för tryck i samband med inridningen. Så jagf kanske inte gör rätt.

Zaphix
0

Min häst vänder ofta bort huvudet, dock vet jag precis varför han gör så. Han klickat in att han ska vända bort huvudet när han tigger godis. Praktiskt, förutom när han står längst ned i hagen och frenetiskt vänder bort huvudet istället för att komma när jag visslar dåp han vet att jag har godis med mig.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg