bakhovs problem
hej,
Har suttit här i bakgrunden och läst alla trådar ni har om bakhovs problem för det är just det jag har med min donna.
För snart 1½ månad sen så köpte jag mig en gris i säcken. Ett fullblodsto. Hon har gått i flock med andra avels ston och bara fått föl och mått bra. Detta år är de första året hon går utan föl och utan flock.
Hon går tillsammans med en annan häst, som för övrig har blivit väldigt bundisar med varandra.
Hur som helst. När jag åkte och hämtade/prov red henne så märkte jag fort att hon inte hade någon respekt över att man gick bredvid henne. Hon trampade på och ja var allmänt nochalant emot en.
Så jag har jobbat mycket ledarskap med henne. Nu går hon klokt med oss alla i stallet. Hon litar på mig hyfsat bra. Kan ha massor av skrämmande saker och kan fifta med saker omkring henne och hon står stilla, hyfsat avslappnad.
Hon kommer alltid emot mig och vill gärna vara med mig när jag jobbar med henne.
MEN, hon vill inte slappna av med bakhovarna. Tro mig, jag har jobbat myckt med jobbiga hästar och deras hovar men hon fiftar runt med dom.
Fram hade jag problem i början men nu kan jag lyfta dom varsom helst och göra som jag vill.
Men inte bak. Har försökt med att hålla fast benet och stödat emot en vägg eller mig men hon hivar iväg en kospark. Har även försökt med repet. Hon är inte rädd. Väldigt avslappnad och lugn i kroppen. Repet verkade hon mest bara iretterad på till slut då jag lyfte och släppte ner.
Åh det är så svårt att skriva ner hur det går. Men jag försöker på alla konstens regler.
Jag vill bara ha lite förslag hur jag kan gå tillväga utan att få mig en lårkaka.
Tack på förhand.
Släpp inte förrän hästen står stilla med benet. att lyfta med repet från ett säkert avstånd är det klokaste. Så du vart redan på rätt väg men tror du "gav upp" för snabbt.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Kan du utesluta shivering?

Det är ju det som är kruxet. Jag kan inte hålla i hennes ben tillräckligt länge just för att hon hivar iväg en riktig kospark.
Ni skulle bara ha sett mig i förrgår då jag stod ute på klokt mark med rep på hennes bakben och hon sparkade och sparkade.
Jag höll och höll och suckade och väntade. Men som sagt, hon var inte rädd eller fick inge panik. Bara stod där och sparkade och sparkade. Jag har sån träningsvärk i mina armar efter det.
Jag kan ta på hennes bakben utan några problem. Knacka på hennes hovar och dra i svansen. ja allt men låta mig lyfta bakbenen och låta dom stå uppe en stund går icke.
Shivering tror jag inte att det är. Så jag kan inte utesluta då jag inte är veterinär eller ha låtit någon veterinär sett på det. Under besiktningen så hade veterinären kunnat lyfta båda bak och gjort böjprov men fick ta det väldigt försiktigt.
Hovslagare har kunnat verka bak på henne.
Så jag vet inte, ska jag fortsätta att vara envis?
Bara såhär rätt upp o ner låter det ju som om hon tycker att du har inte med hennes bakben att göra, hon visar sitt missnöje genom att sparka och inte vilja hålla still.
Om du har ett besiktningsprotokoll så bör det ju isf stå om hästen har misstänkt shivering eller liknande som gör det svårt att lyfta och böja bak.
Sen om du har en massa träningsvärk så låter det som om du har försökt hålla emot sparkandet. Gör inte det. följ med i sparkarna och benviftet och låt repet och dina armar/din kropp röra på sig. Ju mer du håller emot sparkarna dess mer kommer hästen troligtvis opponera sig mot det.
Så när du kan vara följsam utan att släppa ner benet i samband med en spark det är då du kommer börja få en ändring i beteendet. Detta kommer ta en del tid, men var noga med att berömma så fort hästen håller benet stilla genom att släppa efter helt och låta hästen ställa ner foten. Sen öka successivt tiden som hästen håller foten stilla innan du släpper och låter hästen sätta ner foten.
Vårt fuxsto tog det nästan ett år innan hon helt avslappnad när man lyfte bakbenen. (Hon var i princip ohanterad när vi köpte henne).
Jag upplever att ston är mer rädda om sina bakben. Kräver mycket frendly game.
"Men som sagt, hon var inte rädd eller fick inge panik. Bara stod där och sparkade och sparkade". Det låter väldigt typiskt shivering. Stretching kan lindra, antingen det är shivering eller något annat.
Ta och kolla upp ryggen, fullblod har ofta problem med den och när man lyfter bakhoven så måste hästen flytta över vikten på det andra bakbenet och det gör ont i ryggen för dom, därför blir dom rätt griniga av att hantera bakhovarna.
Tryck rejält med fingrarna vid höftbensknölarna där musklerna fäster. Sen uppe på kruppan vid dom övre utstickande höftbenen (glömt namnet). Och till sist arbeta dig upp från svansroten mot kruppans topp med roterande rörelser, lägg 2-3 kilo i tryck.
Om du får en rejäl reaktion någostans där så har du en häst som har anspännda muskler som håller i mot för att det tar ont. Troligen är det ryggen eller SI-Leden som krånglar. Kolla med en erfaren kotknackare till och börja med.
Om detta inte ger något utslag så ta ett ledrep och sätt det runt bakbenet och dra upp det och låt hon kicka sig less mot repet, det tar tid men du slipper blåmärkena. Alt en snara runt kotleden och stå lyft och sätt ner. fortsätt så varje dag. Alternativt ett gummiband i änden på repet uppsatt i en gjord så får hon kicka mot den i stället för dina armar.
JAg har ett uttryck som går som så: 5ggr är MYCKET på en unghäst medan 100ggr är för LITE på ett galopp fullblod. Och med det så kan du räkna ut hur mycket jobb som ligger framför.
Återkom gärna med det du hittar.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Shivering tror jag inte att det är för.då skulle det ha stått på besiktningspappret. Plus att jag har läst om det och det liknar inte alls det hon gör. Det här med ryggen skulle jag kunna misstänka. Kiropraktorn hade tittat på henne precis innan jag köpte henne så det skulle förklara varför veterinären kunde böjprova och så har låsningen kommit tillbaka. Har ju sett hästar få tillbaka sin låsning samma dag som Kiropraktorn varit där. Ska klämma lite så får vi se. Har även ibland misstänkt spatt men det borde också ha stått på besiktningspappret. Jag hörar av mig vad hon säger. För senast idag kunde jag plocka upp båda bak och kratsa men endast i några sekunder.
Ryggproblem brukar ochså visa sig som sadeltvång, "kallryggad", samt att hästen inte går rakt dvs har inte två spår när den går. Enklast kollar man det i snö men även på sand eller liknande underlag så ser man hur den spårar. Tyvär så kan symptomerna vara nästan vad som helst då ryggen är inblandad i allt, så det kan vara svårt att diagostisera säkert utan röntgen. Kan ochså betee sig som en "stjärnkikare" och vara svår att få på tygel. Du kan ochså lyssna på hur symetriskt hovarna låter vid nedsättningen på asfalt, hör du att en hov aviker så kan du ge dig på att hästen inte spårar av någon anledning.
Ja du ser hur många symptomer det kan stämma in på.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

ja det där med rygproblem har jag varit med om förut. Många hästar på mitt jobb har haft ryggproblem på ett eller annat sätt.
Men stå där med egen häst brukar alltid vara svårt att fatta.
Att hon spårar och går gärna på tre spår såg jag fort redan ifrån början i galoppen. Men hon är duktigt ojämt musklad också. Hon jobbar gärna med ryggen både när jag longerar och dom få gånger jag har ridit henne.
Som sagt, det där med ryggen är alltid svårt. Har inte klämt på henne ännu men ska ut till stallet om några timmar så jag skriver sen ikväll och berättar.
Och tryck hårt med fingrarna, inga smekningar. Ett varningens ord bara, OM det är ett fel där, var beredd på att det kan bli stora reaktioner och hästen kan använda både bakhovarna och tänderna för att slippa smärtan.
Lycka till

Har tryckt på.dom stora musklerna vid baken och även klämt lite på ryggen men hon sa inte ord. Tittade lite på mig. Och jag tryckte med runt 3 kg tryck som du beskrev med roterande rörelser. Jag tryckte och klämde och det slöt med att jag började massare hennes stora muskler. Hur som helst så tror jag att jag kan utesluta ömhet. Då är det bara vanlig krångel. Har fått lyfta hovarna och fått haft dom uppe i hela 4 sek. Nej ska testa med repet men försöka ge efter än att hålla i. För om hon är envis så är jag det ännu mer ;-p
#12 som sagt, eftersom hon gått som avels så är det nog inte så mycket pysslande som skett med hennes fötter. Lite nödvändig raspning med mer eller mindre våld av tidigare hovslagare.
Så jag tror att mycket är att hon tycker lite "men ge fan i mina fötter, det är väl ingen mening med det!?" och därför hon kickar och inte vill hålla stilla. Hon har aldrig lärt sig gott uppförande helt enkelt (låter det som iaf)
4 sekunder är bättre än inga sekunder. :)
Men som sagt, fortsätt med repet, lägg det i en ögla runt så det inte kasar av, hon kan kicka o hålla på bäst hon vill och ditt jobb är bara att se till att hon inte får sätta ner hoven förrän hon hållt den stilla. :)
Det låter bra att vi kan ta bort det ur bilden. Du skrev att hon är ojämt musklad, Menade du då mellan höger och vänster sida eller mellan bak och framdel? Är hon ihålig/omusklad i flanken(övergången mellan bakben och mage;)? Hur spårar hon i skritt 2 eller tre spår?
Anledningen till dessa frågor är att det kan finnas andra fysiska orsaker som gör att hon ser det som jobbigt att stå på tre ben och utesluta dom först innan man säger att det är hästen som bara är besvärlig. Det kan faktiskt vara så enkelt att hon är omusklad och pga det så är det extra jobbigt att stå på tre ben.
Lycka till

När man känner ifrån korset och för ner till höftknölen så kommer man fortare till högra sidan och så kan man se att vänstra sidan är lite större än högra. Går på två spår i skritt och trav. Lägger vänster bakben mer under sig i galoppen. Så hon går gärna på tre spår i båda varven i galoppen. Har svårt med högra. Men så tävlas fullblod i vänster varv så hon ligger mer på bettet och hela sin tyngd åt vänster. Har som sagt även testat hålla hennes bakhovar uppe samtidigt då hon har lutat sig mot en vägg. jag vågade idag lägga ena bakbenet emot mitt lår. En liten stund bara sen släppte jag ner den. Så hon inte fick någon chans att fifta.
Om hästen går på 2 spår i skritt och trav så kan det inte vara så farligt med henne fysiskt. Då har vi bara kvar allmän svaghet eller trots. Men jag har svårt för att tro något dumt om hästar, dom har alltid en anledning till att dom gör saker, frågan är bara vad. En sak som man kan prova är att anstränga hästen så den är varm och efter det prova lyfta hovarna och se om det skilljer något. Blir det bättre så sitter det i musklerna, blir det ingen skillnad så är vi närmare trots.
Lycka till