Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1493 ggr
Sommarek
0

Panik vid utsläpp

Min kära ponnyskrutt har börjat med en olat sedan ett par dagar tillbaka. Vi har tre hästar i stallet, honom inkluderad. Den ene är en travare som är lite rädd för att gå igenom dörren, så vi brukar börja med att ta ut honom på morgonen så han kan ta sig ut i lugn och ro utan att stressa för att det står hästar ute i hagen. Sedan tar vi ut "the grand old lady", och så sist min skrutt. Detta är inget ovanligt; han brukar vara nummer två eller tre ut i hagen - men nu löper han fullständigt amok om han kommer ut sist. Två dagar i rad har han sparkat så hårt i dörren att den hoppat ut sina skenor och hängt sig på snedden. I går tog det ett bra tag innan jag ens fick öppnat den och fick ut honom, varpå paniken ju bara spred sig. Han har aldrig gjort såhär innan, och jag undrar nu om det finns något vi kan göra för att få honom att lugna sig lite.  Visst kan vi prova att ta ut honom först istället, och visst är det helt okej att hästar är flockdjur och vill ut till sin frukost, men han behöver kanske inte plocka ner hela stallet omkring sig… Han har allmänt det problemet att han "stänger av" när han blir upprörd, vilket vi jobbar på, men det är svårt att jobba på när man är ute med andra hästar. Någon som har några bra tips?  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

LinaN
0

blir det samma sak om han får komma ut som nr 2?

Ge honom lite att äta inne så det inte är panik-hungrigt på morgonen.

Har ni gjort nån ändring de senaste dagarna med stallrutiner, boxar osv?

När jag hade Harry, min häst, på kallstallet där vi är inackorderade så gick det hur bra som helst när han stod i en av boxarna, men den vart litet förliten så när jag fick möjlighet att flytta honom till en större så trodde jag det skulle bli bra. Men tvärtom, då började han hoppa över boxdörren och fick "panik" när man tog ut de andra hästarna ur stallet.

Slutligen kom vi fram till att han behöver stå så han får mycket visuell stimulans, den boxen han fick vart lite mer avlägsen och hade inget spring utanför som han haft tidigare i alla stall vi stått i. Så han vill ha väsen kring sig. När jag flytta in honom i stora stallet så lugnade han sig men vart fortfarande inte tillfreds. Han hetsade upp sig om boxgrannarna blev uttagna ur boxarna och försökte klättra över boxdörren, men nu efter sommarbetet så fick han en annan box i storstallet och där har han översikt över hela stallet. Och nu så bryr han sig inte alls om han kommer ut sist.

Det kan vara väldigt små saker som påverka en hästs beteenden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sommarek
0

De får kraft inne, sedan får de höet utomhus eftersom en av dom hostar annars, så han borde inte vara galen av svält, i alla fall.

Jag provade med honom som nummer 2 idag, men det gick sådär. Dörren blev inte lika illa tilltygad, men det var nog bara ren tur. Pålle behöver i allmänhet ganska mycket stimulans; han är krubbitare och tråkar lätt ut sig. Men han flyttade över i den boxen han står i nu här i våras, och det har inte varot några problem innan. Annars har ingenting ändrat sig; de kom från betet för en tre veckor sedan och allt har flutit på på samma sätt sedan dess utan bekymmer.

Vi kan som sagt ta ut honom först, men han ska ju ändå kunna uppföra sig…  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

LinaN
0

#2 okej, men då borde de ju inte vara så hysteriskt hungrigt ändå om de får kraften inne. Så då är det ju nog inte matrelaterat iaf.

Prova imorrn att ta ut honom först. Här handlar det nog om att försöka hitta först vad som coolar ner honom lite, och sen försöka hitta en lösning. För som du säger, man vill ju att han ska kunna uppföra sig oavsett i vilken ordning han kommer ut i.

Om han kan gå ut först utan att "balla ur" så vore det intressant o veta. Tror inte detta är nått du löser på nån dag utan tror du får försöka finna lösningar som mildrar beteendet tills du kan adressera själva roten till beteendet.

En tanke som slog mig är om det vart bråk om maten i hagen som gjort att han känner att han måste skynda sig ut.

Vad säger ni andra? Några teorier? Brollan1? Gronstedt? Zaphix? Ni brukar ha en del vettigt o komma med :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

KnutKrut
2

Jag ger frukost ute. Lägger först ut hö eller hönät och släpper sen ut hästarna. Som uppgjort för buller och bång. Men jag brukar låta hästarna få ta en tugga eller lägga en tuss i boxen när jag går förbi och det räcker för att snurrande och bankande i dörrar ska upphöra. Sen går det smidigt att ta ut dem. De har ofta fortfarande hö i munnen att tugga på när jag leder ut dem.
Mina är knappast heller vrålhungriga för de har gott om halm att tugga på om de är rastlösa och dessutom släpps de ut tidigt. Men det stissas liksom upp när de ska ut och tävla vem som hinner först till vilket matställe och så blir min store så rastlös av att tvingas stå instängd en hel natt. Tussen hö bryter liksom och tar fokus från bråttom-ut.