Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 708 ggr
Zaphix
0

Långsam bearbetning?

Måste bara skriva och berätta att min häst är fantastisk. ;)

Har flyttat och efter flytten tappade jag suget till markarbete av olika anledningar och hade inte lyckats få med mig vagnen ned, så har bara blivit ridning. Vilket inte brukar vara något vi ägnar så mycket tid åt annars..

Vi var med på en klubbtävling i dressyr (LC:1 bara, vilket gick oväntat bra trots att domaren tyckte Dacke var för långsam.. Han är en LBI, så man får ha förståelse för hans långsamhet.) och efter den tävlingen så kände jag att jag ville göra något annat än att rida igen.

Så nu har vi efter sex veckor äntligen kommit igång med träningen från marken igen och har lekt liberty två dagar. Och det som förvånade mig var att det gick mycket bättre nu än det gick innan flytten, han höll fokuset på mig mycket mer och gjorde allt jag bad om utan att jag tappade drawet någon gång alls.

Hur kan det egentligen komma sig att han plötsligt har höjt upp sig en nivå i liberty, när vi inte tränat från marken en enda gång på sex veckor?

Är det så att en LBI tänker så långsamt att den behöver lång tid på sig att bearbeta informationen, och fodrar därför lång vila ifrån träningen emellanåt för att hjärnan ska hinna ifatt?

Betyder detta att jag egentligen inte borde träna från marken nästan varje dag såsom vi brukar och istället mer sällan?

Nån annan som upptäckt samma sak?

Funderar på att ändra mitt träningsupplägg lite.. :)

Nu är jag dock bortrest en vecka, men det betyder väl bara att han kan ännu mer när jag kommer hem igen.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Inför min LVL 1-2 online så jobbade vi massor med sideways och däribland över en bom. Det gick sådär men det gick. Så för nån vecka sen eller två skulle jag testa igen och han gjorde precis vad jag bad honom om! Direkt!

En kort stund undrade man vem som smygtränat honom ^^

Testade även att skicka honom över ett 50cm kryss i ett squeeze i veckan som gick, och istället för att fortsätta och gå sin väg så vände han, stannade, tittade på mig och när jag bad honom gick han över igen.

Ibland behöver både häst och människa tid att smälta saker och ting. I somras fick jag ju tid att smälta och komma till ro med faserna. När jag kom tillbaka till stallet så började vi gå framåt med stormsteg för att JAG bearbetat klart det jag behövde för att komma vidare.

Så jag tror inte det nödvändigtvis har med Introverta hästar eller människor att göra. Utan det har med inlärningen att göra. Det finns ju en anledning till att många låter sina unghästar vila lång stund mellan det att de rids in till att de börjar skolas. Kanske itne så vanligt nuförtiden längre?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brollan1
0

Om vi gör för mycket av en och samma sak så ledsnar hästen och tappar motivationen. Ibland är det bra att det regnar och man inte kan göra något vanligt utan måste hålla upp med sånt man brukar göra. Markarbete skall man göra om man måste det annars skall man nog inte hålla på med sånt man gjort förut till leda, det är som att gå om en klass i skolan för hästen om den kan det redan.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
0

#1: Fast då har ni ju ändå marktränat rätt mycket, förutom på just de sakerna. Ni har ju blivit duktigare på grunderna, vilket gör att även andra saker går lättare sedan.

Jag har ju bara ridit, vilket jag är tveksam till om det utvecklat vår liberty något. :)

#2: Fast inom markarbete kan man ju göra hur mycket som helst, vi tar oss alltid framåt och gör ständigt nya saker och tar oss an nya utmaningar. Handlar inte om att vi nöter grunderna in i det oändliga, utan vi gör nya roliga saker hela tiden.

Förstår inte riktigt varför man inte skulle kunna hålla på med markarbete istället för att rida, varför får hästen ut mer av att bli riden än tränad från marken?

Vanligtvis varierar vi vår träning väldigt mycket, gör sällan samma sak två dagar i rad, så jag tror inte att han ledsnar på det faktiskt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Vi har de 7 lekarna. varje lek kan kombineras med varandra så då har vi minst man kan leka minst 7 olika lekar inom samma lek bara att man kombinerar två olika. Kan du göra friendly game med din häst medan han går sideways, eller medan han är på circling?

Stoppar man sen dessutom in "hinder" dvs boll, presenningar, bommar, koner, osv så har man ytterligare minst 7 lekar per sak att leka med hästen. lägg till transporten, eller backa runt stallhörnet osv.

Sen har man ju patterns, o från marken är det ju ett antal precis som vid ridning. weawe-väv/slalom, öka o minska cirkeln på circling, osv osv…

Så det är ju upp till dig som människa att hålla ett varierat markarbete. Det finns hästar som aldrig kan ridas pga gamla skador, men som skulle kunna gå i vagn eller arbetas från marken, men som bara står o skräpar i en hage och blir uttråkade.

Sen markarbete, vi har 4 nivåer av svårigheter i self assessmentlistorna (som jag översatt och skrivit artikel om så det är bara att gå dit och titta vad som finns för saker att göra där för att se vad man kan göra och var svårigheterna ligger nånstans) och de är bra komplement till övningar om man inte kommer på något själv.

Så jag ser inga problem att köra enbart markarbeten, bara man ser till att variera det så mycket det går. Systmet som parelli bygger på är att man ska bli aktiva problemlösare, vara experimentell och prova på nya saker och hela tiden sträva efter att göra nya roliga och nya svårare saker.

På LVL 4 online så kommer tömkörning in, och med tömkörning kan man göra otroligt mycket roliga saker. Man kan påbörja piaff och passagearbetet, man kan tömköra en hinderbana där man använder sig av alla lekarna osv osv.

Jag markarbetar hellre än låter hästen stå bara för att jag inte orkar rida.

Brollan1
0

Det är klart om man alltid byter plats och omgivning så fungerar det väl ett tag att hålla på med markarbete, MEN hur många byter ställe hela tiden?

När vi rider så förflyttar vi oss runt på olika ställen och inget ser likadant varje dag (i bästa fall) det stimuletrar både ryttare och häst även om du rider som du alltid har gjort.

Om jag skulle vara häst så kulle jag se det som att gå om en klass hela tiden om jag var  tvungen att göra samma sak på samma ställe och inte tycka att det är roligt längre. Men det är ju bara vad jag tycker. Däremot så sade ju Dacke att det var roligt att göra annat ett tag och börja om igen efter att ha haft ett uppehåll.

Många har vittnat om samma upplevelse att hästarna var mycket bättre när man hållt uppe ett tag med samma sak och det stämmer bra med mina upplevelser ochså. Hästarna blir less på samma sak, speciellt då det finns dominans med i bilden.

Lyckka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

fast om du har en paddock eller ett ridhus och rider där 2 gånger i veckan så ändrar du ju inte på något heller, visst träden kanske byter färg, det är lerigare vissa dagar osv… samma när du rider ut.

Jag vart under många år en kronisk uteridare, för vi hade inget ridhus. Vi red förbi samma hus, samma stenar, samma diken osv osv och det såg inte så himla olika ut från gång till gång, även om jag bara red ut 3 dagar i veckan, han hade vila två och vi vart i paddocken två dar i veckan…

Hästar är utomordentliga på att upptäcka skillnader i konstanta miljöer, tex har jag ställt fram två bommar i ett annars tomt ridhus så skiner harry upp. eller om jag lägger fram en presenning på spåret, eller gör något annat som itne brukar vara därinne. Eller att jag lägger fram två saker, eller lägger fram allt jag har, från bron, till bollen och till hinder.

Det handlar om vad man gör det till, man måste inte byta miljöer, men man kan variera sin egna miljö i det oändliga sålänge man inte låter fantasin sätta stopp! :D

Brollan1
0

Till viss del så håller jag med dig " LinaN " att det går att "piffa upp" miljön runt omkring och på så sätt lätta upp tristessen. Dock så brukar dom genomskåda det så småningom och jämför man det med att ta ett totalt miljöombyte eller arbetsbyte så är reaktionen betydligt större då.

Jag är faktist så utstuderad att jag tycker att det är bra att hästarna går och har lite tråkigt i hagen någon dag så dom verkligen vill ut på äventyr.

Hästar brukar visa rätt tydligt att det inte är så roligt längre om dom har blivit arbetade för mycket i ridhus och/eller på ridbanor. Men det krävs ju att vi är vakna och ser detta och inte bar fortsätter och gör saker då hästen är uttråkad och inte vill ge något.

Lycka till

LinaN
0

#7 kan faktiskt inte relatera till det du säger att hästarna skulle bli så uttråkade trots att man förändrar miljön. Har aldrig upplevt det med min häst, han är positiv och nyfiken oavsett vad jag plockar fram.

Sen har jag ett väldigt varierat arbete för min häst. Det är från marken, det är online-lek, det är tömkörning, det är liberty, löshoppning, det är uppsuttet freestyle, dressyr/finesse, det är hoppning, uteritt osv.

Så åter igen handlar det ju om att man som MÄNNISKA har ett ANSVAR att göra arbetet varierat :)

På vilket sätt menar du att dina hästar har tråkigt i hagen?

Hos oss härjar hästarna rundor, leker, busar och varvar det med att chilla med lite mat, kliar varandra osv. O även om det är skitdåligt väder så leker de med varandra och jag kan inte direkt påstå att de har tråkigt ;)