Häst som testar och backar
Jag har en 6-åring valack ihop med min syster som vi haft i snart ett års tid. En underbar och lyhörd kille men som i perioder på en unghästs vis testar ett och annat. När det gäller hanteringen på marken har vi redan avverkat "vägra att lasta" och "vägra gå in i spolspilta". Jag har läst en hel del NH genom åren och det har funkat super på honom. Han lastas nu lätt som en plätt och vi har haft lite problem senaste halvåret.
Men så häromdagen började han plötsligt backa när min syster skulle tränsa honom på gången. Han backar och backar och backar och struntar totalt vad hon gjorde. Och när hon tog av tränset efteråt knatade han helt enkelt iväg, rakt in i närmaste box och åter igen struntar i vad hon gjorde. Det är väldigt olikt honom och ett nytt sätt att testa antar jag? Tyvärr har jag varit bortrest och ska dit ikväll, då har han hållit på så här i tre dagar. Så har ni några tips hur jag skall göra?
Skall jag provocera fram beteendet och jobba med det därifrån, eller skall jag försöka undvika att ens hamna i de situationerna (t.ex. tränsa och ta av tränset i boxen)? Träna ledarskapsövningar över lag och hoppas att allt detta ger med sig automatiskt? Vad ska jag göra när han börjar backa? Ska jag aktivt fortsätta att backa honom tills dess att han ber att få stanna? Eller skall jag förflytta honom i sidled och vända honom för att avbryta beteendet?
Det första jag tänkte på var om han hade ont i munnen så vi har bokat tid till tandläkare, men eftersom han jäklas även när man tar av tränset känns det som om det mer handlar om test.
Alla tips tas emot tacksamt!!
du kan inte lösa problemet genom att undvika det ;) Så testa o se vad som händer. Han kanske inte alls backar för dig, utan han går att tränsa som vanligt. Utgå inte ifrån att det itne kommer fungera utan gör som vanligt och se vad som händer.
Sen skulle inte jag provocera fram beteendet, utan ta tag i det när det dyker upp istället. Om möjlig så hade det vart spännande att se en filmsnutt av vad som händer.
Beteendet kan vara knutet till din syster, och att du inte har det problemet alls. Gör en utvärdering idag, se vad som händer och rapportera sen hur det gick :)
Kan det vara en sån enkel sak att nu när sommaren är över börjar bettet bli kallare och han finner det obehagligt? backar och liksom stänger av för att undvika det? Vad har han för Horsenality? om du är något inläst på parellis system kring hästars personligheter.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Backandet kan du komma åt genom att ha en vägg bakom rumpan på honom, mindre lätt att backa då. ;)
Kan ni inte bara hålla i honom när han backar då, grimma och grimskaft?
När han går iväg efter ni tagit av tränset kan man väl även då lösa det genom att hålla i grimman.

Tack snälla för era svar! 
Det blev några mycket intressanta timmar i stallet idag. Det visade sig nämligen att det inte enbart handlade om att backa vid tränsning utan det var mycket tydligt protest mot allt ledarskap överhuvudtaget. Han drog ner huvudet för att beta när vi gick från hagen, när jag försökte få kontakt med honom som vanligt vände han sig bort, var ouppmärksam och ville inte förflytta sig för tryck. När jag senare öppnade boxdörren vände han rumpan till. Verkligen allt på en gång!
Någon ridning blev det inte idag, det blev repgrimma och ledarskapsträning istället. Det gick jättebra och efter en stund kände jag mig nöjd och ställde honom på gången för att så småningom testa tränsning. Så fort som jag knäpte upp grimman började han tänka bakåt, då bad jag honom att gå framåt, sedan förflyttade jag honom åt alla håll och han gjorde som jag sa utan att tveka. Sedan tog jag av grimman och han tänkte bakåt igen, och då upprepade jag samma sak igen, gjorde ett par repetitioner till. Sedan tränsade jag utan problem. Han hängde med huvudet nere i backen och var helt avslappnad och nöjd. Tömmkörde lite och när det sedan var dags att tränsa av stod han som ett ljus. Kunde inte låta bli att ta av grimman helt och hållet och han lyssnade jättefint, förflyttade sig som jag bad honom och så plötsligt tog han fart och rusade in i en box i 190. Han försökte mota med rumpan när jag kom efter, jag bad honom vänligt men bestämt flytta rumpan och då gjorde han det och kom fram med huvudet som för att be om förlåtelse. Tog ut honom på gången igen och körde grimma av och på några gånger och sen gick vi tillbaka kontrollerat mot boxen igen, stannade till precis utanför utan problem och sen fick han mycket morötter och god mat som belöning för gott arbete.
Nu måste vi vara väldigt konsekventa och jobba mycket med ledarskap den närmaste tiden, men det var en mycket lärorik dag och det kändes riktigt bra på vägen hem!
Det ska bli jättespännande att höra hur det går för syrran i morgon!
#3 ett annat knep är ju omvänd psykologi, att börjar han backa be honom fortsätta! ;) Ibland så blir de jättepaffa och förstår inte riktigt vad som hände ;)
Gott att du nådde ett par bra ställen och addresserade problemen allteftersom de uppstod. Håll oss gärna uppdaterade, för det är alltid spännande att följa hur det går för andra.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ja, omvänd psykologi använde jag en del när vi tränade lastning. Han gick gärna emot transporten men stannade på rampen och vägrade gå in. Så jag började träningen en dag. Jag läste av honom väldigt noga och när jag märkte att han började tänka bakåt stannade jag honom och backade ner honom från rampen igen, istället för att han skulle göra det själv kort efter. I början kunde jag backa honom en bit även efter rampen tills jag såg på hans kroppsspråk att han ville framåt igen och tillslut blev han så less på allt backande så han nästan sprang in i transporten istället
Första gången lade jag ner kanske 1 timme, sedan 30 minuter och nu går han alltid in på första försöket. Om han tvekar det minsta backar jag honom en gång och sen är det kirrat direkt.
Grymt bra gjort. Grattis till att se det från hästen sida i stället för att vara grinig på den. Thumbs up from me.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"