Tricks?
HejHej!:)
Jag är helt ny här inom NH iFokus. Men jag tror att det ska gå bra ;))
NH, handlar ju (som jag förstått) inte bara om tricks och såhär.. Men kan era hästar/ponnyer några tricks eller så? :))
Hur lärde ni dom det?:))
Tacksam För svar!! :))
(vet ej om jag valde rätt grupp)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
NH är mest ett sätt att få trevliga hästar som lyssnar på sin matte och respekterar henne. Genom olika övningar får vi en kommunikation med våra hästar som vi har nytta av i all hantering och ridning.
Trick är att få hästen att göra saker. Jag har lärt min häst "Bergsgeten". Det är när de flyttar fram bakhovarna så de står precis bakom framhovarna. Strechar hela den långa ryggmuskeln. Jag lärde honom detta genom att klickerträna. Så fort han stod kvar med framhovarna men flyttade bak "klick" godis. Tillslut kom han ända fram till framhovarna. Tog ca två veckor att lära honom.
det är skillnad mellan NH och tricks, men många verkar tro att det är samma sak. däremot så har folk som tränar NH oftast lättare att lära sina hästa tricks för att man redan har en bra hästkommunikation. :)
Harrys favorittrick är "driva matte till vansinne på så många sätt som möjligt" detta har jag inte lärt honom, han kunde detta redan när jag köpte honom.
sen har vi tränat på buga, men inte så väldans seriöst, nångång så kommer vi väl ta tag i det igen och träna en massa på det så vi kan klara av det.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Nu fattar jag :))
Men… Vinka.. Kan era hästar det?:)
Hur lärde ni dom? :))
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Inte vinka, men däremot nicka. Det var lätt att lära honom då han brukar stå och göra detta för sig själv. Jag gick fram och nickade åt honom och gav honom en morot när han började nicka. Tog inte lång tid innan han lärde sig det.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
min ponny kan le, puss, hov, stanna på kommando, komma på kommando (lite trögt när jag ropar ibland, men när jag sätter mig ner på huk kmr han direkt), backa när jag drar i svansen, yoga, kram till viss del (har tränat några ggr) cirkusbuga och ska börja med buga nu :)