Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 3920 ggr
Naiz
0

Repgrimma

Kan man använda en repgrimma som en "vanlig" grimma, alltså helt enkelt byta ut läder/nylongrimman mot en vanligt hederlig repgrimma?

Kan man binda upp en häst, tex medan man sköter, i en repgrimma?

Kan man skada hästen när man använder repgrimman? Tex när man leder eller så.

Hur gammal är repgrimman? När började människan använda denna typ? Vilken grimma kom först? (Läder, nylon, rep…)

Tacksam för svar :)

LinaN
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan använda en repgrimma som vanlig grimma, men jag avråder att ha hästen med repgrimma i hagen, det är för stor skaderisk om hästen skulle fastna i en trädgren eller något.

Däremot kan du leda, rida och träna med en repgrimma utan problem.

En häst kan skada sig lika väl i en repgrimma som i en nylongrimma. kommer hästen lös och trampar på grimskaftet oavsett så kan den gå omkull. Repgrimman håller mer eftersom där inte finns några metalldelar som är designade för att gå sönder om hästen fastnar på något sätt.

Historiskt sett skulle jag väl vilja påstå att när man började tämja hästar för en sisådär 5000-6000 år sedan så vart det nog rep som användes. Tvinnade av grässlag, rötter eller skinn/läder. Nylon är ju ganska så modernt påhitt i det hela ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Naiz
0

Tack så mkt för ditt svar :) även om jag inte är så kunnig inom detta område, ännu, så överensstämmer mina tanka med dina :) Fler med åsikter får gärna lägga en kommentar ^^

EwaAngantyr
0

Jag kan inte grimmans historia men jag tycker repgrimma funkar i alla lägen. Jag binder upp mina hästar i repgrimma (alltid under uppsyn) jag leder unga och gamla i repgrimma men jag lämnar inga hästar i hagen med grimma (nylon, rep eller läder)  Har hört så många sorgliga historier om hur hästar fastnat i grenar och blivit strypta, fastnat i stängselstolpar, fastnat med bakhov i grimman…. 
Det sista jag hörde var ett tremånaders föl med nylongrimma som ägaren fann hängd i en stolpe på morgonen….  :(

LinaN
0

#3 grimmans historia borde ju vara lika gammal som hästen när hästen domesticerades. Tror dock att folk inte lagt någon vidare forskning på den biten ^^

Men för att behålla sin nytämjda vildhäst eller behålla sitt stulna vildhästföl så borde de ju hålla kvar honom på något vis ^^

#2 ofta är man på rätt spår redan, men är alltid skönt att bli uppbackad.

Naiz
0

#3 usch vad hemskt :( jag skulle aldrig sätta nylon på ett föl.. Det är teorivecka på ridskolan om nån vecka och då är en av bitarna NHL, det ska jag gå och kolla på :)

pebb
1

Jag skulle aldrig binda upp i en repgrimma, men leda kan du ju göra utan problem.

LinaN
1

#6 har hästen lärt sig att inte gå emot tryck är det inga problem att binda upp i repgrimman, sen beror det också på HUR man binder upp.

Gör jag något som jag vet att min häst inte är riktigt bekväm med, tex klipper med maskin, så låter jag ledrepet löpa genom en ring eller runt en stolpe så jag kan hålla i andra änden och ge och släppa efter allteftersom det behövs.

Men ska jag bara borsta coh fixa så binder jag upp honom i repgrimman med en av två grimskaft i gången. Gillar inet att låsa min häst med två linor. Däremot så har hovslagarna alltid velat att man cross-ties hästen men då har han också den vanliga grimman på sig istället ifall han tappar balansen så vill jag inte att repgrimman ska "hugga" i honom.

Däremot skulle ju inte jag lämna min häst utan uppsyn i mer än några minuter åt gången uppbunden i repgrimman. Och verkligen inte ha repgrimman som grim-alternativ om hästen står i spilta tex. Nu är ju inte spiltor så vanliga idag men de används ju fortfarande.

Zaphix
0

Det är totalt onödigt att binda upp hästen i repgrimman då det även med den lugnaste hästen som är bra på att ge efter för tryck är en säkerhetsrisk. Ser helt enkelt ingen anledning till att utsätta hästens nacke för den risken när det finns bättre lämpade grimmor för det ändamålet.

Jag har bundit upp min häst i repgrimman korta stunder, det var inte det smartaste jag har gjort. Dock har det nästan alltid repen varit fastsatta i balsnören som isf skulle gått sönder vid eventuellt ryck.

För mig har det varit av ren lathet, jag har inte orkat hämta en vanlig grimma. Är dock sjukt onödigt att utsätta hästen för en skaderisk för att man själv är lat.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Naiz
0

#8 latheten får stå för dej isf ^^

Jag ville se vad andra har för åsikter. Enligt mej kan inte hästen skadas mer av repgrimma än "vanlig" om man binder upp med halmsnöre, det går av så lätt. Men jag kan ju ha fel.. :)

Zaphix
0

#9: Fast varför ska man göra det då när det finns mer lämpliga grimmor?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Naiz
0

#10 som jag skrev så tror jag inte hästen gör sej mer illa med rep.. varför ska man då byta om det är samma? Jag band fast hästen en gång i repgrimman här om dagen när jag borstade. Nu är jag dock inte där mer så just för mej är denna fråga inte aktuell längre. Men tycker fortfarande det är intressant att se vad andra tycker :)

Sen kommer man inte så långt i en diskussion om man har olika åsikter.. För det ska mkt till innan man ändrar nåt man tror är rätt ^^

LinaN
0

Skaderisken i en repgrimma är ju större än en klassisk engelsk grimma. För den engelska grimman oavsett om det är läder eller nylon är OFTAST kontruerade så att spännena och ringarna ska gå sönder om hästen fastnar.

Så om vi tar en olyckssituation. Hästen står uppbunden med två grimskaft på gången. Du är inte i stallet just då utan kanske hämtar en annan häst i hagen eller utrustning/foder på ett annat ställa på anläggningen. Hästen ska klia sig och på något sätt i detta fastnar hästen och går omkull på gången.

En bra engelsk grimma ska i detta läget gå sönder i någon av de sammanhållande delarna så att hästen kan komma lös och inte bli hängande. MEN det är inte nödvändigtvis så att den engelska grimman går sönder.

En repgrimma däremot går inte upp, knutarna hårdnar och eftersom repet är runt och inte mer än max nån cm i diamteter kommer repet att gräva sig in/skära in i huden på hästen.

Men som sagt, även en klassisk grimma kan vara en dödsfälla trots att den är mjukare och bredare kan den också bränna och skära om man har otur.

Naiz
0

Jag personligen skulle aldrig sätta fast hästen Med grimskaft och repgrimma. Binder jag fast hästen med repgrimma så blir det halmsnöre. Oftast binder jag inte fast hästen alls. Men det va som sagt bara en undran. Jag känner att jag fått olika åsikter så nu kommer jag inte delta i denna tråd längre :) är rädd för att det spårar ur som många andra trådar ^^