Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: utrustning
Läst 3447 ggr
Brunokanin
0

Western eller vanlig sadel?

Håller på att rida in min blivande skogsmulle. Vill således inte kosta på en alltför dyr sadel då den troligt kommer behöva bytas ut… Hästen växer dessutom än och är i dagsläget omusklad.

Sneglar på westernsadlar just för att de är snygga och ser bekväma ut - hästen ska ju trots allt ridas i skogen. och jag vill kunna sitta bekvämt på långa turer (framtiden). Jag är inte utbildad i western och inte hästen heller… Är westernsadlar obekvämare för hästen att bära (ser så tunga och långa ut.. har ett litet fullblod). Bomlössadel ej ett alternativ nu då jag redanhar en. Eftersom hästen är smal över ryggen och omusklad känns det som att den bomlösa sadeln inte avlastar tillräckligt varpå jag troligt säljer den.

Som ni förstår är jag helt vilsen i sadel jungeln och behöver alla tips jag kan få!

viktoria91
0

Är inte själv westernryttare men en kompis hade en westersadel. En liten 14 tums eller något sådant till b-ponny och den var tung! Jag tycker läderhoppsadeln jag har är tung jämfört med dressyrsadlen i syntet, men westernsadlen klådde allt. =P

Brollan1
1

Westernsadlarna är överlag tyngre än engelska sadlar beroende på sin konstruktion. Dom är ju från början tänkt att vara en stabil arbetssadel för kofösarna som red hela dagen i dom. Däremot så gör konstruktionen att trycket på ryggen fördelas över en större yta.

Allt detta med en passande sadel, en dåligt passande sadel är lika illa i båda fallen.

Du kan ju alltid titta på en Australiensisk stocksadel som är någon korsning av dressyr/distans/western sadel och normalt lättare än westernsadeln men bekväm vid långritt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
1

Ta det som är bekvämast för dig och hästen. Jag ska skaffa en western så småningom att ha när vi ska ut på långturer och så. jag rider inte western, inte klassiskt heller direkt. rider freestyle ^^ med inspiration från både klassisk, western aoch akademisk ridning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Jag tycker westernsadlar är så obekväma att jag vill ha engelska sadlar.. Haft en spansk, men numera har jag bara en dressyr- och en hoppsadel. Känns viktigt för mig med båda typerna av sadlar så jag kan variera mig beroende på vad jag vill göra..

Men det handlar väl om vana, endel tycker westernsadlar är mycket skönare.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Har suttit i ett par oliak w-sadlar och måste säga att en del är gryyymt sköna och andra är så obekväma att jag hellre sitter gränsle över ett elstaket…..

samma med vanliga engelska sadlar, en del är så grymt sköna o andra är rena rump-tortyren….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Klasselover
0

Westernsadlar finns inga vettiga i budgetmodeller - ev kan man hitta vettiga begagnade men då över 5000-kr strecket! Det är lättare att hitta en passande engelsk sadel till lägre pris (dock inga skräpsadlar).

Älskar min 15 år gamla kvalitétssadel som jag köpte beg, underbar att rida i!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

[spinn]
0

Ja, westernsadlar är något av det bästa jag har suttit i, men visst finns det de som inte passar en där heller, likaså med engelska sadlar.

CelsiusT
0

Jag tycker ju att westernsadlar är det bästa som finns att sitta i. Och om man tittar på uppbyggnaden och funktionen hos sadlarna så ska ju westernsadeln vara den som är mest bekväm även för hästen.

Likaväl som man passar in sadeln på hästen så måste man passa in sadeln för sin egen rumpa också, det gäller ju oavsett vilken inriktning det är på sadeln.

Westernsadeln börjar bli billigare och billigare liksom allting annat på marknaden, men w-sadeln verkar sjunka snabbare i pris kanske pga att tillgången ökar. Så begagnade sadlar så kan man abslut hitta helt okej sadlar för några tusenlappar. Köpte själv en begagnad sadel till min växande unghäst för 2000:- häromveckan.

Jag föreslår att du nu under inridningen hittar en sadel som passar främst hästen, strunt samma vilken inriktning (fast w-sadel är ju bra att rida in med iom att man som ryttare automatiskt sitter stabilt och lättare att sitta kvar om det blir lite skutt) och sedan när hästen är inriden och fått bättre med muskler så kika på en westernsadel om du är sugen på det.

Medarbetare på westernridning.ifokus