Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: utrustning
Läst 3447 ggr
Brunokanin
0

Western eller vanlig sadel?

Håller på att rida in min blivande skogsmulle. Vill således inte kosta på en alltför dyr sadel då den troligt kommer behöva bytas ut… Hästen växer dessutom än och är i dagsläget omusklad.

Sneglar på westernsadlar just för att de är snygga och ser bekväma ut - hästen ska ju trots allt ridas i skogen. och jag vill kunna sitta bekvämt på långa turer (framtiden). Jag är inte utbildad i western och inte hästen heller… Är westernsadlar obekvämare för hästen att bära (ser så tunga och långa ut.. har ett litet fullblod). Bomlössadel ej ett alternativ nu då jag redanhar en. Eftersom hästen är smal över ryggen och omusklad känns det som att den bomlösa sadeln inte avlastar tillräckligt varpå jag troligt säljer den.

Som ni förstår är jag helt vilsen i sadel jungeln och behöver alla tips jag kan få!

viktoria91
0

Är inte själv westernryttare men en kompis hade en westersadel. En liten 14 tums eller något sådant till b-ponny och den var tung! Jag tycker läderhoppsadeln jag har är tung jämfört med dressyrsadlen i syntet, men westernsadlen klådde allt. =P

Brollan1
1

Westernsadlarna är överlag tyngre än engelska sadlar beroende på sin konstruktion. Dom är ju från början tänkt att vara en stabil arbetssadel för kofösarna som red hela dagen i dom. Däremot så gör konstruktionen att trycket på ryggen fördelas över en större yta.

Allt detta med en passande sadel, en dåligt passande sadel är lika illa i båda fallen.

Du kan ju alltid titta på en Australiensisk stocksadel som är någon korsning av dressyr/distans/western sadel och normalt lättare än westernsadeln men bekväm vid långritt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
1