Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: off-topic
Läst 965 ggr
Piixy
0

Han vägrar gå.

Hej

Jag har en fråga angående min häst. Han är trevlig och go, aldrig elak eller något liknande, men när jag ska hämta honom från hagen så vägrar han gå. Jag vill inte slå honom men vad ska jag göra. Han VÄGRAR gå. :( Det slutar oftast med dragkamp och att jag får backa honom och gå runt en sväng men så fort vi fortsätter mot utgången stannar han. (han vill väl inte komma ut från hagen) man han respekterar inte mig:(

Vad ska jag göra?

CorneliaAndersson
0

Jag hade en gammal skötponny som heter Seven Up (ridskoleponny). Vi fick ej in honom när han skulle gå ensam. Men när vi skulle ta in 3-4st hästar å kunde han gå.. Det är kanske så med din häst?? :))

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Piixy
0

#1 ja det värkar så han går ju jätte fin om resten av hästarna ska in, men vad ska jag göra så han gå själv?

CorneliaAndersson
0

Nu vet jag ju ej din exakta ålder eller nåt sånt.. Men när vi skulle ta in honom själv så fick min pappa hjälpa mig.. Eftersom Seven ej vågade testa gränserna på pappa.. Det kanske hjälper?? :))

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Piixy
0

okej :)

EwaAngantyr
1

Vad gör du när du får ut honom?? Kanske vore ide att försöka få ut honom (kanske ta en annan häst före?)  Sedan stanna precis utanför hage, låta honom beta, ge lite godis i en hink, borsta, oyssla och sedan släppa tillbaka honom.  Efter ett tag förstår han att du inte kommer att ta honom så långt och då kan du gå en bit till med honom. Så småningom in till stallet, borsta, pyssla mm och sedan bara släppa ut honom igen.

Piixy
0

#5 okej det låter bra ska prova det imorgon, jag red nyss och då vägrade han att gå tills jag blev arg och bara stod och kollade på honom och då lättade han på grimmskaftet och tog ett steg mot mig. Men så fort jag börjar gå måste jag bokstavligt dra honom. :(

EwaAngantyr
0

Om man drar i repgrimman och han drar emot så brukar jag slå med stringen bakom bogen tills han går. Alltså träffa med stringen men inte slå hårt. För att få honom att själv ta ett steg framåt så det lättar i nacken.

Brollan1
0

Sådana här fall är nästan alltid en fråga om vad hästen förväntar sig att det händer då den går ur hagen i jämförelse med att få stå kvar där.

Och normalt så förväntar sig sådana hästar att det blir sämre av att gå ut ur hagen så varför skulle han då gå ut? Erbjud han ett alternativ några gånger tex ta ut han och ge han mat och sedan stoppa ut han i hagen igen. Då sammankopplar han att gå ur hagen med något trevligt. Ett annat alternativ är att göra det rätta lätt och det felaktiga jobbigt. Dvs sätt han i job i hagen på något sätt och låt han endast vila när han kommer ut.

Det är huvudet vi skall kommunicera med inte med musklerna.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Qalaspuff
0

Som tidigare nämnt så prova ge mat/godis när han kommer tuanför hagen, och sedan något som vi alltid gör när vi tar in hästarna är att vi ger dem lite kraftfoder, kanske en näve eller så, botten full på en halvliters skopa eller liknande. På så sätt blir det något positivt att hästarna får komma in i stallet också, inte bara ut ur hagen. :)

TatsuOni
0

När våra hästar har gjort så, har det tränats bort genom att aldrig ge sig. Metoder som vi har använt är,
* Vara två vid hämtning. Ena går bakom och ser till att hästen inte stannar.
* Leda hästen i sicksack för att få den att gå.
* Vifta med grimskaftet bakom sig, brevid hästens rumpa. Alltså inte slå på hästen. Detta fungerar med de flesta hästarna. Även en pisk kan användas.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/