Rädd om sin mule
Hej! Jag har ett litet problem med min ena häst. Hon är väldigt rädd om sin mule. Man får inte klappa henne på mulen, pussa på henne, men det accepterar jag, det som blir jobbigt är att spänna snokremmen på nosgrimman..
Hon accepterar att man klappar henne på pannan och man får utan problem ta henne på öronen och sätta på grimma och tränsa henne. Men som sagt blir det problem när snokremmen ska spännas då man måste ha händerna vid hennes mule. I vanliga fall använder jag aldrig nosgrimma. Men då och då vid fotograferingar tycker jag att det skulle vara kul att ha på ett snyggt aachenträns, bara för syns skull.
Sen tänker jag lite långsiktigt med, för det förvånar mig inte om det skulle bli problem vid avmaskningar osv. Det hon gör är att hon kastar iväg huvudet, oftast uppåt men åt sidorna förekommer också.
Vad kan detta bero på? Jag vet att hästar är rädda om sin mun och näsa av sin natur, men såhär extremt brukar väl hästar inte reagera om dom inte blivit utsatta för något? Och vad kan jag göra för att få henne att acceptera att jag grejar med mulen? Tacksam för svar :)
Friendly game, och massor med approach and retreat. Finns många trådar med liknande problem som att man inte kan röra hästen öron bla.
tänk på HUR du tar i hästen, har du ditt hjärta i handen? dvs hur skulle du ta på någon om du hade ditt hjärta i handen istället för i ditt bröst, när det är blottat, bart och sårbart? Skulle inte all beröring vara mjuk, kärleksfull och omtänksam?
kite flummigt, men när man funderat på det och som de gamla asiaterna skulle sagt "mediterat på saken" så blir meningen i det hela så tydlig….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Min arab ville inte att jag skulle ta på hans mun så jag klappade på huvudet, pannan, mulen, mulen… ända tills han blev avspänd och accepterade klappen på munnen.. Om han får återfall så behöver jag bara börja klappa… så går han tillbaka till avspänd.