Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettoff-topic
Läst 1086 ggr
mackvack
0

Tips & erfarenheter

Hej! 
Här en fråga som inte direkt har med NH att göra, men tänkte att det finns så mycket kloka människor här som kanske har något bra tips! ;)

Jag får hem min nya häst på söndag (:DDDDD!!) och med det mer saker (hehe) så vi har då bestämt att göra en box i gamla delen av stallet som jag ska ha som egen förvaring och sadelkammare.

Min fråga är hur lädret kommer hålla sig när det blir kallare? Vi har uppvärmt stall (lyx ja!), men problemt är att där jag kommer ha min sadelkammare ligger bakom varmluftsfläkten, så det kommer förmodligen inte bli lika varmt där. Visst kommer det komma lite värme, men inte lika gött som i stallet.

Tror ni lädret kommer klara sig? Jag har fleece överdrag till sadlarna och har tänkt att det går säkert att lösa någon variant till tränsen med. 

I värsta fall får jag väl köpa mig en egen fläkt och ställa dit, men då måste det dras ström och krånglas ;)

LinaN
0

min erfarenhet är att när det hänger fuktigt som det börjar mögla och bete sig illa. sålänge det hänger kallt eller svalt så är det ingen fara.

en egen fläkt = ytterligare en sak att ta i beaktande när det gäller brandrisken. sen dra el är väl inte något problem egentligen ,finns jordade förlängsningskablar. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

mackvack
0

Okej, jo det har jag också hört, har tänkt köpa dryballs som finns på hööks så de kanske suger upp lite fukt, så får vi se :) Annars får jag väl slänga tillbaka lädergrejerna i den andra sadelkammaren men skönt att ha allt samlat på ett ställe och sitt egna lilla hörn liksom ;) Dock tror jag det är lika mkt fukt där, men det blir väl något varmare ..

Ska jag dra en förlängningskabel får jag dra den över halva stallet ;)

LinaN
0

#2 köp lika gärna fuktbollar och sådant på jula/biltema där är det billigare än på hööks. :)

mackvack
0

Okej, tack för tipset! :)  Tyckte inte att 70 spänn för två bollar var så dyrt,  men finns det ännu billigare är ju det perfekt! :D

LinaN
0

Kolla upp priserna helt enkelt :) o sen vad för sorts torrisar de är. Den typen som ser ut som en påse är inte lika bra som de som är små plastburkar men nån sorts sten i som drar åt sig fukten. o som man får tömma av med jämna mellanrum när burken börjar bli full.

mackvack
1

Kollade på sån i burk på jula, tror det blir en eller två sånna ;)