Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1204 ggr
Naiz
0

Intresserad!

Hejsan!

Jag är rätt ny inom detta område men vill helt klart lära mej mer!!
Finns det några typ av clinics, träningar, föreläsningar eller liknande för detta? Helst i närheten av Enköping. Dvs norrland eller skåne är lite för långt att åka just nu.

Så om någon kan tipsa mej på vart jag kan få reda på detta så är jag tacksam :)

Bunn
0

Det finns jättemånga bra inlägg här på siten, tröningstips bland annat. Annars är google och youtube också bra ställen, där kan du få mycket information om det mesta

Naiz
0

Jo det vet jag, men det är svårt att leta när man inte vet vad man ska söka. Lättare att få namntips och utgå därifrån :)

LinaN
0

Som vi tipsar alla andra med, börja titta och lek de 7 lekarna med din häst. Sen börja läs allt du kommer över här på sidan, titta på parelli.com sök på youtube bra namn där att välja på är

Kalley Krickenberg

Pat Parelli

Linda Parelli

David Lichman

Klaus ferdinand hempfling

Hearts and horses

Lauren barwick (nu kommer jag inte på fler på rak arm här.)

använd sökord som "parelli student" "parelli audition" "Natural horsemanship" osv.

Sen är det bara att börja leta runt i bloggar, parelli har ett 30-dagars medlemsskap som man kan prova på som inte kostar några pengar om man avbokar en fortsatt prenumeration innan de 30 dagarna har gått då får man tillgång till MASSVIS parellimaterial, och hela level 1 programmet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Naiz
0

tack tack tack :))

Ketang
0

Han kanske inte håller på med "ren nh" men vad heter han som var med i filmen dom visade på ettan för ett par veckor sen? Han som hjälpte till på inspelningen av Mannen som kan tala med hästar. Buck någonting tror jag. Den filmen var otroligt lärorik tycker jag!

LinaN
1

#5 det är ren NH han sysslar med Buck Brannaman.

förstår inte riktigt varför du säger "ren" NH, all NH är NH det är bara metoderna som skiljer sig och filosofierna. Det Gawani pony boy sysslar med är  Nh, liak väl som det parelli sysslar med är NH. ;)

Ketang
0

Anledningen att jag uttryckte mig så var att när jag höll på som mest med nh så var Pat Parelli och hans fru dom som ansågs ha nästan som patent på själva uttrycket Natural Horsemanship i den kretsen JAG tränade i. Jag vet att det finns massor med andra som gjorde liknande saker osv, men bland dom jag tränade med så var det Parelli som gällde och inget annat. Sorry, men det hänger liksom kvar att det är deras metoder som är nh för mig. Jag har ju sen många år lagt av med hästar och det har efter det ploppat upp fler och fler namn på "marknaden" som jag tidigare inte hört talas om.

LinaN
0

#7 han myntade uttrycket men hanteringen och filosofin fanns på flera håll redan innan dess. :)

men då är jag med på vad du menar.

Brollan1
1

Som " LinaN " skriver så förde Parelli ut NH till massorna genom att vara smart och pedagogisk. NH fanns långt före han myntade uttrycket.

Kan nämna Rarey, Hunt, Dorrance, Sullivan som exempel på föregångare.

Samtida: Rashid, Brannaman, Black, Lyon.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"