Inrikta sig på en sak?
Jag har märkt många personer som ofta går från hopp/dressyrryttare till NH ryttare. Barfota på sina hästar, allt som har med bett att göra är fel osv. Men kan man inte på något sätt vara allt på en gång? Lixom, allroundryttare. Ha ett band till sin häst även fast man hoppar oah tränar dressyr?
Jag själv har varit en hoppryttare som inte hade en gnutta vett i mig själv. Men sedan fick jag en ponny som idag är min själsfrände. Sakta men säkert började jag gå från hoprryttare til NH ryttare, allt med bett och speciellt pessoa och sadel var fel. Jag var egentligen inte speciellt duktig utan jag var bara otroligt irriterande. En liten unge som visste bäst. Men jag saknade att rida på riktigt så idag är jag lite av varje. Jag tränar, hoppar, rider dressyr, kör, rider ut, allt. men jag har en helt annan syn på det idag. Idag är det vi, inte jag och hästen, det är vi, jag ser allt från hans ögon. Så på något sett så är det NH fast i hoppningen.
Jag anser inte att bett är fel, eller att hoppa är fel, det som är fel är när man inte förstår att det faktiskt finns en individ under en, en individ som gör allt för att försöka göra det du vill. När det inte finns ett vi. Och när hästen säger ifrån men an skiter i det för du vill upp i klasserna men hästen inte vill.
Har jag helt fel?
Gör det NI tycker är kul! Min häst rids dressyr, hoppas, mullas i skogen osv. Ibland har vi bett (rakt, tredelat eller jaktkandar) hackamore både repgrimme-hackamoret och mekaniskt hackamore eller annat bettlöst.
Använd den utrustning som krävs i situationen eller så lite som behövs. Jag tycker inte om nosgrimmor, men när vi är ute på hopptävlingar så måste jag ha det enligt TR. Så då har jag nosgrimma på men spänner den på yttersta hålet så han kan gapa och gäspa o han vill.
Sen beror det ju på vad man har för mål med sin NH, är målet så naturligt som möjligt så är det = ingen utrustning eller iaf sträva efter det. Eller är målet att ha en bra relation oavsett disciplin?
Sen jag har Harry barfota, det funkar bra, det är bra mkt billigare än skor och det är det naturligaste, men hade han vart ömfotad så hade jag valt boots före metallskor.
min medryttare och Harry på hoppträning under uppvärmningen. Med stick, träns+bett och sadel.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Så du kanske ser vart jag vill komma. :)
NH är inte att man ska vara skogsmulle som är barfota och utan bett. Det finns PNH-ryttare på OS nivå, men den stora skillnaden är att en ryttare som sysslar med NH sätter relationen först.
NH'n sitter inte i utrustningen eller att inte ha någon utrustning på alls, det sitter i människans förhållningssätt till hästen och sig själv+ hästen som en enhet.
:)
Min häst gör allt, men NH-grund.
Men främst inriktar vi oss på körning och tävlar i det. Just nu rids han dock mest då jag inte fått ned vagnen hit ännu..
Ska iväg på dressyrträning strax. :)
Barfota har för övrigt inget med NH att göra.
Det kanske handlar om mognad, att inse att det är något levande vi hanterar med egen vilja , karaktär, tankar och behov och inte en moped. Att sedan utgå ifrån detta är ett stort steg för många och det är ju bara att gratulera att du hittat insikten om det.
Mycket få saker i livet är svart eller vitt och ju äldre och erfarnare vi blir desto mer ser vi färgerna därimellan.
Sen kan jag ju ställa frågan om NH verkligen är detta, tycker det duger med vanligt bondförnuft så kommer man långt med hästar. ;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Underbart att se att det finns folk som täker lika! Nej ifs har inte barfota något med NH att göra inte alls, jag har själv min häst barfota bak, men har sett många NH ryttare som är väldigt noga med att trakka ned på folk som har skor på sina hästar.
#8 tycker det är lite generaliserat att säga så ändå, att det är många NH-ryttare som trackar ner på folk som har skor på sina hästar….
Har stött på folk av väldigt olika karaktär som inte är NH-folk alls som ändå trackar ner på folk med skor eller bett på sina hästar, för att deras hästhållning ska vara så jävla bra utan skor o bett…. Det finns extremer inom alla inriktningar.
Jag har fått skit av sko-folk för att jag har min häst oskodd, han kommer aldrig hålla i fötterna har de sagt. Men han är rätt bra i fötterna nu, till och med bättre än han vart innan när han fortfarande verkades av traditionell hovslagare… Så nu heter det att "jo men han klarar ju det för att han är ett kallblod." så det finns de som vägrar inse att det finns andra lösningar är de konventionella, och sen OM de andra lösningarna fungerar så är det ju bara för att han är ett kallblod. Hade det vart ett halvblod hade det aldrig funkat säger de….
shiren är inte direkt känd för att ha bra hovkvalité… inte ardennern heller, de flesta jag träffat på med dessa raserna skor för att då slipper de krångla och sätta sig in i vad som krävs för att få en hälsosam fot hos hästen.
Så mycket handlar om kunskap, har man kunskapen om vad ett bett gör i hästens mun så kanske man förändrar sitt tänk och hur man tar i tyglarna och hur man rider, samma med foder, och givetvis samma med skor.
#7 " tycker det duger med vanligt bondförnuft så kommer man långt med hästar. ;-)"
Det kan jag också tycka ska räcka, men idag är det många som inte greppar konceptet med att hästen är en levande varelse med känsloliv och en väl nedärvd instinkt. De förväntar sig fortfaradne att det är en moped de sitter på, bara att de tankar med havre och andra högenergi-värdiga fodersorter och sen går det som det går…
Min inställning var lite tvärt om när jag fick höra talas om NH, ungefär "NH? Vad är det för flum?"
Senare, när jag fått tummen ur *** och läst på lite: "Jasså, är det bara en utförligare variant av vanligt hästvett, varför var det ingen som sa det?" (För att jag inte frågade, jue.)
Jag höll altså på med NH både när jag aldrig hört talas om det och när jag trodde att det bara var flum. Där ser man.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#10 visst är det intressant? jag syssla förr med en hybrid mellan NH och traditionellt hästhanterande. Problemet som jag stötte på vart att när man jobbar helt själv efter känsla så tappar man ibland fokus och man börjar ifrågasätta sig själv och det man gör, speciellt om det är motigt.
Men sen jag hittade PNH som dessutom gav mig bekräftelse på det jag gjort men tydliga och bra verktyg och tekniker att använda mig av så blev allt så mycket lättare, även om det inte blev enkelt.
#11 En liten OT-fråga bara, tror jag missat något. Vad står P:et för?
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#12 Parelli Natural Horsemanship
Parelli har ju tagit fram ett hemstudieprogram som hjälpt tusentals med elever med sina hästar helt på egen hand utan stöd från tränare. Visst kostar dvderna, men i min mening så är de värda pengarna för hade jag lagt samma summa på tränare så hade jag inte kommit lika långt, däremot att både ha tillgång till dvderna och tränare som tränar PNH är helt suveränt. :)
Det finns ju många olika läror inom NH, Monty Roberts kör på att människor är rovdjur och genom att vara rovdjur så lär vi hästarna att göra som vi vill genom psykologi och enkla metoder som rovdjuren i det vilda använder sig av.
Medan Parelli står för att man ska vara partners, det mänskliga rovdjuret ska frångå sitt rovdjursbeteende och hästen ska lära sig att vara partner han också och inte bara ett bytesdjur. Här används också mycket psykologi.
Sen finns ju Hempfling som är otroligt flummig i sammanhanget NH, men han har mycket fina saker i sina böcker och sitt DVDmaterial som definitivt inte är det lättaste att få tag på.
Sen finns det massor med andra tränare och NH-personer som har utbildningar och så men dem har jag inte lika bra koll på. Leslie desmond, ray hunt, lisbeth jonsson, sven forsström osv…
Jag tror på att ha ett öppet sinne och lära där man kan lära, jag är parelli-elev men jag förkastar inte andra läror och metoder. Jag testar, funkar det och känns bra så tar vi med oss det på vår resa, funkar det inte eller inte känns bra ja, då har vi iaf provat. Jag läser mycket och tittar på olika filmer med olika stilar. Allt från väldigt våldsamma vildhästhanteringar där de binder ner hästen till metoder där man fokuserar mycket på det spirituella. För det finns alltid något man kan lära sig även om man inte tycker om det man ser. :)