Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: off-topic
Läst 1173 ggr
examynia
0

hovhjälp.. någon?

någon som är bra på hovar/hovslagning?

det är så att min häst har gått barfota bak i snart ett år..fick hnom augusti förra året å rundskodde en gång sen bara fram..så snart har han alltså gått ett år med bara fram.. förutom en månad i vintras då alla var borta. men nu den senaste månaden kanske något mer så har han börjat att gå i kanterna när man går på grusvägar.. travar man så travar han i kanten å de är lite otäckt tycker jag då man inte vet var som finns i kanten osv. å försöker jag styra ut honom så vägrar han nästan alltid.. fårjag väl uthonom så går han direkt in til lkanten igen..han snubblar med bakhovarna.. å de känns verkligen som att han går försitkigare bak..

å jag förstår ju att han måste vara ömfotad bak. frågan är varför han har blivit de just nu? hörde av en annans hovslagare att hovarna är väldigt mjuka just nu såhär års. kan de vara de?

så frågan är hur jag ska göra.. ska jag slänga på skor bak på direkten? ska jag vänta å se om de går över å undviak grusvägar osv? finns de något jag kan ge i fodert för att hjälpa detta? vad hade ni gjort?

vill ju helst att han ska kunna gåhelt barfota men de har jag märkt att de går inte alls då går han inte framåt.. så framskor har ju funkat. men kan de vara så att han kanske vill ha skor bak iallafall?.

de jag tycker är konstigt är ju varför i såfall de börjat ömma efter så lång tid som efter ett år.

vad hade ni gjort å har ni några tips?

LinaN
0

Har det varit blött hos er? då blri hovarna mjukare och hästen kan bli känsligare för att kliva på grus.

Strunta i att trava på grusvägarna utan skritta bara. Du kan inet bygga upp hästens härdighet i hovarna bara genom att rida, utan hästen måste gå mer än några timmar i veckan på hårt och varierat underlag för att sluta ömma och få bättre hovtillväxt. Läste på någon vettig blogg om att hästarna bör gå minst 12 timmar om dygnet på varierat underlag för att öka tåligheten i fötterna.

Så istället för att slå på skor bak, testa med boots istället. Fördelen är ju att du kan ta på och av och experimentera vad som händer.

Sen har jag märkt att alla mina hästar oavsett om de har skor eller inte, föredrar att gå/trava precis i kanten på vägen på gränsen ner till diket. För om de bara gick i kanten av den anledningen så borde de ju lika gärna vilja gå i mitten av grusvägen där det ofta växer en del gräs också….

hur reagerar hästen på asfalt i skritt o trav? skogsväg?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

examynia
0

tyvärr så är sådana barfota boots inget alternativ då jag inte har råd då dom är så dyra :-( våra grusvägar är utan gräs i mitten. är mest småsten å där går han inte alls just nu. gjort tidigare men inte nu. han går bra på asfalt. vill gärna skritta i kanten men ber jag honom att gå i mitten så gör han de. samma i trav. å då tar han ut steget men inte på våra grusvägar. i skogen går han på som vanligt som om ingenting. de är de jag tycker är lustigt. å att de kommit nu när han gått så länge barfota bak. men tycker du att jag ska fortsätta rida utan bak fast ta de lugnt på grusvägarna? för i skritten märker jag inte jätte mycket mer än att han går i kanten i trav så känner man ju hur försiktig han är i steget å han snubblar med bakhovarna .

LinaN
0

#2 jag hade hållt mig till att skritta på grusvägarna, som sagt miljön påverkar och en fuktiv hov är mjukare än en torr hov. Sen trava och annat på ställen där han inte ömmar.

Sen kika på begagnatmarknaden, där kan man få tag på boots väldigt billigt som fortfarande har många ridtimmars slitage kvar. och för en väldigt överkomlig peng också.

Det sägs ju att en häst kan ta allt från några månader upp till en 2 år innan de vant sig vid att gå barfota, men sen hänger det ju också på vad för underlag som hästen går och står på, står han i en mjuk hage större delen av dagen och sen på box på natten till exempel så är det bara när du rider som du utsätter hoven för "härdningen"

Men hade det vart mycket grus/sten/berghäll, varierad terräng i hagen och ni exempelvis hade lösdrift med uppgrusade stabila matstationer så skulle hästen få mer stråltryck vilket skulle påverka hoven positivt med tillväxten och att bli starkare och tåla mera. Och då skulle hoven härdas utan att hästen hade en extravikt på ryggen också.

Förra året gick Harry på bete i en väldigt blöt hage, jag själv slutade ha skor på mig när jag skulle hämta honom för oavsett stövlar eller annat så blev jag ändå blöt om fötterna. Hans hovar var som hårdgummi nästan. stack man in sin nagel i hoven på utsidan så sjönk min hårda och torra nagel in en bit i det yttersta lagret av hoven, inte djupt men man kände liksom hur det gav efter. Det vart rätt äckligt. Men inte ens då ömmade han på hårt underlag, så jag har tur, men en häst med känsligare fötter hade kanske reagerat.

examynia
0

fuktigt vil ljag itne påstå att vi haft för de gar varit snustortt här länge men vetinte omde sitter i sen tidigare kanske…

hagen är varietar som tur är.. både skog gräs.. lite sten så grus å upp å ner:P men då tror jag att jag inte ska förhasta mig riktigt med att slå på skor.. m¨nga tycker attjag ska slå på skor direkt osv.. men jag vull ju inte "förstöra" hovarna om de abra är en övergångsfas å få bärja från början bara för att jag slog på skorna direkt..

å som sagt han har hårda å bra hovar å har inte varit öm i ett års tid snart.. fram var han öm hela tiden så då gick han inte alls.. men bak har han aldrig reagerat förut under detta året jag haft honom

LinaN
0

#4 tycker det låter som en bra plan. avvakta och se vad som händer. Undvik att trava på gruset som sagt.

examynia
0

ja jag ska göra de=) tack