Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 3796 ggr
LinaN
0

Lasso/Hondo/Lariat/45'rope

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick ju hem mitt 45' rep i veckan och såg ganska så direkt att det skilde sig från det rep jag fick provat förrförra gången Gyllir var och höll träning för oss här i Trollhättan.

Mitt rep ser ut såhär i änden, en loop.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0

Medan Gyllirs såg ut såhär i änden.

Det finns en svirvel som gör att det inte blir någon "coil tension", vet inte vad det heter på svenska, medan på mitt så finns det inget sånt spänne alls.

Även om jag sätter en sådan hake i så finns det ingen svirvel som förhindrar den här rep-spänningen som uppstår. Hur ska jag göra för att fixa med detta?

CelsiusT
0

Lära dig kasta lasso på riktigt kanske?

Medarbetare på westernridning.ifokus

JoannaNi
0

lyckas sätta fast en hacke som kan snurra. du köpte det inte hos parelli?

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Armi
0

mitt 45' rep kom också för någon dag sedan, det såg precis ut som ditt.. tänkte köpa från parelli en replacement brass snaps:)

LinaN
0

#2 satt faktiskt och tittade lite på det häromkvällen på Youtube. Kasta lasso är ju en sak, men häftigare hade vart o lära sig göra sånna där loops och trick med repet ;)

#3 Det är Parellis, kom med mitt LVL3 kit. De säljer inte den modellen som Gyllirs är längre. Var tvungen o kolla ^^

#4 jo, känner också att det borde nog vara det vettigaste alternativet. Kommer du köpa direkt fårn parelli då eller har du hittat nån i sverige som säljer sådana spännen? För det har inte jag gjort ännu.

JoannaNi
0

ush va dåligt! jag har ju den gamla modellen på mördar repet. vi borde skapa en tråd om vilka handskar som håller och hur länge de håller..

men du kan ju alltid maila och fråga parelli hur de hade tänkt sig nu lixom, det är tillräckligt svårt att få det rätt med snurren..

// Joanna

vildhast.blogg.se

CelsiusT
0

#5 Finns en superduktig kille i uddevalla som håller träningar i roping (både i uddevalla och runt om i sverige). Hos honom kan du lära dig både att kasta lasso med ett sånt riktigt lasso som du köpt och dels göra trix och konster =P

Armi
0

#5 köper nog direkt från parelli men det blir först i sommar då jag inte vill betala frakten bara för det:)

LinaN
0

#8 förstår det. Frakten är inte direkt billig. Jag brukar ordna så att jag sambeställer med minst en person för att komma upp i antingen fraktfritt eller att man delar på frakten.

JoannaNi
0

är du parelli medlem? senaste tiden har jag inte betalat frakt som parellimedlem.

// Joanna

vildhast.blogg.se

LinaN
0

#10 denna gångenbetalade jag ingen VAT, och man behöver komma över en viss nivå för att slippa frakten.

Fast det kanske beror på vilken medlemsnivå man har? Jag har ju Savvy-medlemsskapet, men har man gold och de där andra så kanske man får fraktfritt också?

JoannaNi
0

jag har vanlig savvy. när jag gå till parellis shop, klickar på den billigaste produkten jag kan hitta, går till korgen, där ser jag frakt, men går till nästa steg så försvinner frakten för mig.

// Joanna

vildhast.blogg.se

LinaN
0

#12 udda…. måste nästan vara en bugg ^^

men man ska inte klaga sålänge det är gratis frakt! :D

Gyllir
0

Riktigt dåligt utan spänna på repet. Har ingen aning om hur de tänker… Men en vanlig brass snap funkar, eller så går du till närmsta hardware-store och skaffar dig ett lämpligt spänne… inte så petigt…

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

LinaN
0

#14 får se vad jag hittar. vill ju ha svirvel på iaf så man slipper coil tension för det fanns det gott om i hondon.

Men vi fick provat den litet iaf! :D

CelsiusT
0

Vad är anledningen till att ni alla är så emot vanlig honda? Att ni tycker det är dåligt att det inte är svirvel på? Det är ju ett vanligt lasso, dom har inte svirvel utan honda. Använder ni lasson till något annat än att ropa med?

JoannaNi
0

det här repet använder vi till att leka med hästen på. alltså istället för 22" repet.

// Joanna

vildhast.blogg.se

CelsiusT
0

Vad är det ni leker då som gör att hondan inte fungerar?

LinaN
0

#18 seven games fast på längre avstånd, steget innan liberty där hästen är helt lös.

Jag ska varken fånga häst eller kossor med mitt långa rep.

Anledningen till att det är lasso istället för båt-linor är för att båtlinorna blir för tunga i den längden och i min mening för sladdriga. Medan lassorepet blir mer lättarbetat viktmässigt och ger tydliga signaler till hästen även på långt håll.

Klasselover
0

Puttar upp tråden, har du hittat nån lösning? :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

LinaN
0

#20 jo men den är inte vacker. kna fota när jag är i stallet nästa gång :D

Klasselover
0

Gör det! Fick hem mitt igår och har samma problem ;) Funderar på att köpa en skothake från Biltema med svirvel på, och sen en karbinhake i den änden som inte är öppningsbar. Men det känns som det blir för klumpigt!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Gyllir
0

Ett vanligt "replacement snap" fungerar. Det har jag iaf sett att folk har på Parelli Campus.

http://shop.parellinaturalhorsetraining.com/product.jsf?catId=148&productId=1123

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

LinaN
0

Såhär löste vi det tills vidare iaf. Det är inte vackert men det fungerar iaf!

#23 det vart ju rätt smart ju, blir nog att man beställer en sån nästa gång man ska beställa.

Brollan1
0

" LinaN", varför karbinhaken? du kan ju dra repet igenom ögglan på sviveln?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

#25 iom att hondon är så styv så om jag trär igenom det och slänger öglan om så kommer jag troligtvis knäcka öglan och i värsta fall dras det åt så pass att jag aldrig kommer få loss det igen om pistolhaken går sönder. Så eftersom jag inte skiter pengar (;P) så gör jag såhär, visst det är en del till som kan gå sönder men hellre det än hästen och det är en tillfällig lösning som förhindrar att det blir coil tension och som ändå fungerar. Nu kan jag ju iaf använda repet till skillnad från innan när jag bara hade en ögla.

Klasselover
1

Jag har gjort likadant, fast istället för karbinhake har jag satt en schakel (som är ca 2cm lång) emellan. Fick precis plats med repet och haken i den, så det blev inget "glapp". Har svirvel i haken då, så den kan snurra :)