Lösdrift?
Hej! Jag tänkte höra lite med er hur era tankar kring lösdrift är. Själv är jag kluven, jag har alltid tyckt att lösdrift har varit bra för unghästar som inte rids. Varför osv har jag bra ett svar på och det är så enkelt att jag inte kan något om lösdrift. Men, jag har köpt en 4åring som jag nu har tänkt att jag skulle vilja ha på lösdrift. Jag har inte hunnit läsa på om det än utan jag ville kolla med er först. Så ja, vad tycker ni? För/nack delar? Tycker ni att det är dumt att sätta en unghäst på 4år som håller på att lära sig alla grunder osv på lösdrift? Berätta gärna! Är super nyfiken på era åsikter! :)
nackdelar:
- Det är alltid utomhusväder när man ska pyssla med sin häst.
- Det är alltid utomhusväder när man ska mocka/fylla på mat osv
- På vintern blir det ofta typiskt vinterunderlag i hagen, vilket också kan innebära att hästarna står blöta om benen dygnet runt under en lång period.
- Dåligt planerade hallar tillåter drag och att det regnar/snöar in.
- vattnet kan frysa om man inte vidtar åtgärder för detta vintertid.
Fördelar;
- Hästen har en naturligare rytm på sitt dygn
- hästen rör på sig mer, vilket är nyttigt ur massor av aspekter
- man kan ha begränsad/fri tillgång på foder vilket ger gladare och nöjdare hästar.
- Hästarna har naturlig interaktion med varandra utan att bli instängda i boxar/spiltor
- Hästarna får bättre immunförsvar jämte hästar som alltid står inne. (iaf min erfarenhet)
Så mitt ultimata stall skulle ha både en lösdriftsdel och en boxdel, för att om man av någon anledning måste ställa in hästen över natten, skada, sjukdom, hovslagaren kommer löjligt tidigt på morgonen och man vill kunna ställa fram en ren och torr häst är det praktiskt att hästen sovit i box på natten.
ålder spelar ingen som helst roll för när man släpper en häst på lösdrift. Jag utgår ifrån att din häst gått med andra hästar under sina 4 år? och då har han lärt sig grunderna i kommunikation med andra hästar och då kommer inte det vara några problem mer än att hästarna ska upprätta rangordning. Vad är det hästen ska behöva lära sig? flytta undan för stadigt tryck och för rytmiskt tryck? det har de ju redan naturligt under sin uppfostran från andra hästar. ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har flyttat min häst till lösdrift nu och än så länge, efter en vecka, så ser jag bara fördelar med dte. Enda nackdelen kommer nog vara ifall det blir väldigt lerigt på de ställen där hästarna är, marken verkar inte vara den bästa,
Men just nu känns det som det enda alternativet för oss då min häst fått luftvägsproblem efter kvarka och luftvägsinfektioner. Så veterinären rekommenderade lösdrift för honom.

Mina hästar, ett 4a årigt varmblod ett 7 årigt russ och en 12 årig shettis står alla ute på lösdrift 24/7! :D
De har ett vindskydd, skog och mycket mark att röra sig på. Sedan har vi ett stall där vi tar in dem och sköter om dem. Men de står alltid ute! Jag tycker det är jättebra även för unghästar, då har de aldrig ''tråkigt'' och får aldrig överskottsenergi utan de har alltid fritt fram att röra sig :D
Jag har haft mina ute i snart 4 år nu och det har aldrig varit några problem, jag ger verkligen tummen upp för detta! Kul att någon tar upp och diskuterar det :D

#1 nackdelen med utomhusväder när man ska pyssla om hästen går ju att komma runt om det finns ett stall man får gå in i och borsta 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#4 men det är inte alla lösdriftsstall som har ett vanligt stall eller någon annanstans man kan gå in med hästen, utan man får nöja sig med att stå under tak och borsta samtidigt som vintern viner runt öronen på en ;)
Vi har ett stall där vi kan ta in hästarna i, till och med en box där vi kan ge kraftfodret. :)
Tack för era svar!
Anledningen till att jag frågar om det är bra eller dåligt för en 4åring är för att han kommer tränas rätt "hårt" såklart inte nu i början..
Endel menar ju på det att hästen får inte den vilan dom behöver när dom är ute dygnet runt.
Men det tåls att fundera på, jag tycker personligen efter att ha läst det ni har skrivit och lite annat att lösdrift verkar super bra.
#7: Jag har tänkt träna min häst lika hårt som jag brukar när har förhoppningsvis blir bättre i luftvägarna. Och med det menar jag mycket hjärngympa och rätt hård konditions- och styrketräning, mycket galoppintervaller.
#7 på en lösdrift kan hästarna röra på sig och reducera slaggprodukter i musklerna vilket en häst som ställs in på box inte kan tex efter träningen….
Det enda jag ser som nackdel med att ställa unga individer på lösdrift (där just åldern spelar in) är om hästen inte är hanteringsvan. Det behöver inte alls vara en nackdel om man tränar mycket och ofta och läger energi på det. Men har man hästen på box så får man mycket hantering gratis eftersom du då varje morgon och varje kväll sätter på grimman, leder hästen, tar av grimman. Det blir en rutin och hästen vet hur det går till, det gör det lätt att lyckas och hästen blir lätt van vid att hanteras. På lösdrift krävs det att man gör detsamma, fast med enbart anledningen att träna hästen. Men en 4-åring är ju förhoppningsvis hanteringstränad redan, men det är ju olika (min 3åring jag köpte var inte hanterinsvan).
Medarbetare på westernridning.ifokus
min 3 åring har varit i lösdrift hela sitt liv.hon föddes i den.
flyttade henne till ett annat lösdrift,som är mycket lerig på rengn periorerna.
detta har gjort hennes oskodda hovar till böld och inpackningar paradiset.
så kolla hur marken är innan du flyttar din häst till lösdrift.
jag ska flytta min häst till stall,med dränerare hagar.
Jag föredrar boxplats med mycket utevistelse i stooor hage. Då får man det bästa av två världar. Min unga dam trivdes inte i lösdrift då hon är extremt låg i rang och lätt för att tunna ur (fullblod). Hon blev trött och tunn. Fick inte ro att sova och äta eftersom hon var den som fick komma fram sist till maten men behövde mest mat av alla. I box får hon äta i lugn och ro och sova ostört. Annars tycker jag det är oerhört viktigt med stora hagar och så mycket utevistelse som möjligt men alla hästar passar inte i lösdrift resp box.
Med boxplats har hon dessutom blivit hanterad mer och van att ledas av olika personer två ggr dag till och från hagen. En vardagsträning som man inte ska underskatta.
Med boxplats har hon dessutom blivit hanterad mer och van att ledas av olika personer två ggr dag till och från hagen. En vardagsträning som man inte ska underskatta.