Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 3249 ggr
Zaphix
0

Gå och bajsa..

Jag har hört att det bara är högerhjärnade hästar som går och bajsar, medan vänsterhjärnader hästar helst står still.

Stämmer det?

Har försökt hitta en anledning och det enda jag kommer på är att om en häst går och bajsar så ser ju rovdjuren åt vilket håll hästen har gått. En häst som är högerhjärnad kanske inte fokuserar på det, vilket en vänsterhjärnad, vilka tänker, kanske gör.. Jag vet inte, bara en tanke.

Men är det så svart och vitt? Hästar som kommer ur komfortzon, kan de gå och bajsa?

Lite konstig tråd, men har funderat lite på det på sistone. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
0

Jag tror att vänsterhästar se en anledning till att stanna och pausa medan han bajsar. En högerhäst vill inte stanna och pausa…

Zaphix
0

Jo, typ så jag menade. Men är det så då, att det bara är högerhjärnade som bajsar när de rör sig?

Min och Dackes blogg

trex
1

Dom hästar jag sett står still och skiter i hagen. När dom blivit rädda skiter dom i rörelse, typ älg utanför hagen. Vid ridning-körning tycker jag det verkar bero på vad ryttaren - kusken tillåter.

Hannybee
1

Hur vet man om en häst är "högerhjärnad" eller "vänsterhjärnad"? Ni menar vilken del av hjärnan som styr hästens beteende mest va?

Lite OT, jag red en ponny en gång som bajsade mitt över ett hinder när vi hoppade. Skrattande

Zaphix
0

4: Läs om Parellis horsenalitys. Kort sagt så är en högerhjärnad häst en som styrs av sina basinstinkter, typ rädsla. Medan en vänsterhjärnad häst tänker.

Min och Dackes blogg

Hannybee
0

#5 Okej… Jag blev nyfiken på detta så jag letade reda på artikeln, kände igen det sen förut. Nu återstår bara att ta reda på vad som passar bäst in på Boogie. Tungan ute

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gräver upp en gammal tråd här.

Kan det inte också vara som så att en häst som är förföljd av ett rovdjur, som springer och skiter samtidigt lämnar en stark fysisk doft som kanske förvirrar och intresserar rovdjuret några extra sekunder (om det är ett lättlurat eller ovant rovdjur dvs) när han stannar upp för att se vad det är. Medan hästen vinner ytterligare ett antal meter på sin flykt undan hotet?

Det är litet som den här bilden, om vi blir jagade av zombies så knuffar jag omkull dig (dvs zombiesarna äter på dig men inte på mig)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Minorca
0

Jag är delägare i en LB -dam, som är mycket intresserad av andra hästars skithögar, När jag släpper henne lös i ridhuset söker hon av ridhuset om det finns några skithögar där, sedan går hon till skottkärran med uppplockade skithögar, där kan hon stå 5-10min där efter kan vi öva lite liberty. Hon står still när hon skiter och skiter inte den första timmen man tränar henne.

Peppe
2

min häst som har nära till höger hjärnhalva har inget emot att gå och göra behov samtidigt vid ridning, men jag tror mer det är hur han är lärd. I hagen har jag aldrig sett en häst gå och skita samtidigt, om den inte varit rent rädd! I "mitt" stall läggs alla högar tillsammans på några utvalda toalettplatser, dit går alla hästar när de blir nödiga :) har aldrig sett några långa bajsspår heller genom hagen, där nån häst alltså skulle rört sig och gjort sina behov samtidigt.

menar ni att det finns hästar som går och skiter samtidigt när de är fria (hage) ? Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

smillasol
0

Min pålle står still i hagen men när vi rider bajsar hon i farten men man behöver liksom inte driva på henne. Hmm intressant… ;)

Saiipz
0

Vad jag fått höra av nh - tränare är att min häst är mer för att tänka med höger hjärnhalva/ instinkter.
Ändå stannar hon alltid när hon bajsar.
Vad beror det isåfall på?

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

LinaN
1

En anledning till att hästar stannar och skiter är att det är nog bekvämast så. Hästar är väldigt bekväma djur av naturen.

Jag vet ju att jag föredrar att sitta still när jag skiter, men skulle det krävas så hade jag nog kunnat springa också, förutsatt att det gällde mitt eller någon annans liv med en brunkorv hängandes därbak ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

CelsiusT
0

Min dam hon har alltid stannat för att bajsa. Hon fryser fast och går inte riktigt att få därifrån.Hon är en cool häst, blir hon rädd så reagerar hon med att stanna och fundera. Ska ganska mycket till innan hon flyr och flyr hon så är det väl planerat och inte planlöst.

Min nya kille var i början väldigt lätt att få att gå och bajsa samtidigt men nu är han också som fastfrusen. Hur han är är lite svårt att beskriva, han är otroligt känslig men han är samtidigt en mycket tänkande häst. Han kastar sig om han blir rädd och flyr men bara en liten bit.

Min förra häst han gick alltid och bajsade, vet inte om han var lärd att göra så eller om han helt enkelt var sådan. Han stod ju såklart oftast still i hagen och bajsade, om han inte redan var på språng vill säga. Han hade väldigt lätt att blockera sig och när han gjorde det så stack han. Hade altid problem med att han när som helst kunde sticka iväg och verkligen skena.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Justie]
0

Min ponny står alltid stilla och skiter, vilket kan vara lite problematiskt eftersom vi kör trav… Dock håller han sig i loppen, men under uppvärmningen kan han mycket väl tvärstanna för att bajsa… Obestämd