Lära hästen ligga?
Hej! jag har lite funderingar på att försöka lära min häst ligga. Jag har tränat grundläggande NH under hela mitt hästliv men vill börja träna in lite tricks, hon kan buga och spansk skritt hitils!
funderade bara lite på tränins sättet, jag vet inte om de funkar men så här är de väl vad jag har tänkt mig hur man tränar ligga: Efter ridturerna på sommrarna blir de lätt svettigt med massa elaka flugor och Min häst rullar sig nästan alltid i hagen, det jag hade tänkt mig då var att om jag leder bort henne till ridbanan, låter henne lägga sig och då är snabb som attan med att beröma? men då finns det problemet med att då är de ju inte något "riktigt" komando för de annat än "lägg dig ocg få godis efter ridturena när du är svettig" :/
Några tips? :)
Men vänj henne först att du är nära när hon ligger/rullar sig sen varje gång hon lägger sig ner säg ligg och huka dig och kanske en godisbit?
Annars från buga lär du henne att ta ner båda knäna och kanske trycka lite lätt på manken så kanske hon lägger sig ner ;)?
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Det är det bästa sättet man kan lära en häst att ligga tror jag :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Se till att inte berömma rullningen, för det kan bli farligt. Om du nu inte vill att hon får rulla när du senare ber henne ligga.
Jag gör såhär:
När jag släpper ut honom i hagen rullar han sig jämt. Så jag följer efter honom och precis när han lägger sig går jag fram och berömmer honom. Sen trycker jag lätt på halsen, då rullar han och sen går jag därifrån. Samma sak när jag duschat honom eller ridit.
ok! det låter bra :D men tänkte sedan att man måste ha ett fast komando till det :/ hur liksom tränar min in ligga efter att de vet att de får beröm och så när de ligger? (lite svårt att förklara, hoppas ni fattar!) :D
#5 Mitt komando är att sätta sig ner, klappa i marken och ev peta på hans framben. Såhär tränar jag det:
Jag släpper ut honom i hagen, sätter mig på hug brevid honom och klappar i marken. Kan även peta lite på hans ena framben. Sen börjar han krafsa med hoven och titta sig om. Direkt när han lägger sig ner får man massa beröm och även en godis. Nör man upprepar det ett x antal gånger fattar hästen att när jag sätter mig på hug, knackar i marken och petar på hans ben så ska han lägga sig ner- om han vill! :)
När han är på väg att lägga sig, ge kommandot och ge sedan godis när han ligger.
Nu har jag inte lärt in ligg, men så har jag lärt in andra saker. Och så lär jag hunden saker. :)
Jag håller på att lära min häst ligg :P Varje gång hon har spolat av sig efter en svettig ridtur så går hon direkt in i hagen och rullar sig. Då följer jag med och när hon är på väg ner säger jag ligg och pekar ner mot marken, Sen när hon ligger får hon beröm :)
Har bara gjort det ett fåtal gånger nu :P

Jag har också kört metoden ge komando när hästen lägger sig och beröm när den ligger på ena hästen och han är som han är den pojken, nått komando har inte fassnat men vet han att jag har godis med mig händer det att han lägger sig och glor på en som om "kan jag få nu?" men som sagt han är en sort för sig den hästen.
Tuffe lärde sig ur buga när han var där bad jag om ännu mer ner och bak och poff ligg ner var framme.
Som kommando kan man väl även kanske änvända sig av en klicker dosa? Jag skulle också vilja lära min ponny buga.
//Ellen
#10 klicker används ju som belöning, inte som ett kommando :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag brukar gå ut i hagen och sätta mig och umgås/bara vara med hästarna. Min lilla gula häst (quarter 4 år) kommer ofta och lägger sig brevid mig, ofta prickar han in så han hamnar med huvudet i knät på mig (bra position för att få kli). Ibland ligger dom redan ner och då går jag fram och sätter mig brevid. Även vbl-travaren 6år lägger sig ibland hos mig, gärna så att jag kommer åt att pilla henne i manen, det är det bästa hon vet (efter att pilla på tuttarna då).
Har flera gånger berömt och gett godis, även provat att säga kommandot ligg. Men det är bara när dom själva känner för det som dom lägger sig hos mig, kan inte alls styra det och det har hittills bara hänt i hagen och i boxen. Känns mer som att dom lägger sig om dom är på myshumör, annars inte och det är väl 50/50 av gångerna jag sätte rmig i hagen som dom lägger sig hos mig.
Önsar jag kunde lägga hästen ner när man är ute i skogen för då skulle jag våga mig på att rida barbacka lite oftare, har problem att komma upp och då vågar jag inte hoppa av i skogen.
Medarbetare på westernridning.ifokus