Träna nh? :)
Hej jag har ett 17 årigt sto som jag vill träna nh med! Jag har haft henne typ en månad men vi har en bra relation redan som jag vill göra enu bättre! Hon e en tuff ponny som jag tränar bruksridning tillexempelt och första gången vi tränade travade hon över pressning så jag tror hon litar på mig :) (dock fick hon rida för bi och nosa och så och först skritta för att slutligen trava) och det roliga är att hon innan var lite rädd och osäker för en prasslande pressning som hänger på gården som med lite träning nu går att gå fram till och rida förbi utan problem :D Så jag undrar mest vad jag ska ha för utrustning och så? Tänkte skaffa en rep grimma. Är dom på hööks värdelösa eller bra att börja med? Vad behöver jag mer? Ett led rep? Kan man inte ha vanligt grimmskaft? En carrot stick eller en "Pekpinne"? Kan man ha ett vanligt spö? Sen Så tänkte jag börja med dom sju lekarna :) som värkar vara en bra början :) tänkte träna i hagen det funkar väl? Senare kommer jag få tillgång till ridbana :) Nått annat ni tänker på? Några tips eller idéer kanske? :) Tack :)
En bra repgrimma, den billigare på hööks är ok, inte bra men ok. Annars finns det flera bra shoppar på nätet som håller hyfsat god kvalité och flera med riktigt god kvalité. När du köper rep och grimmor så får du vad du betalar för oftast. Billigare grejor = Det går sönder eller håller inte måttet.
vanligt grimskaft är för kort, dock kan de som är 3,4 m långa funka men de är ofta klumpiga och dessutom av tvinnat rep inte rundflätat. Rundflätat rep är bäst för det sliter inte av huden i händerna på en om man håller i repet när hästen drar. rundflätade bara bränner.
carrot stick och lekpinne är att föredra, de flexar inte över en så stor ram som ett ridspö vilket gör dem exakta, ett ridspö är bara exakt för en sak, att klippa till med, hårt, mjukt, spelar ingen roll, ridspön är ingen bra idé i samband med NH.
sju lekarna är en jättebra början! :)
Hagen fungerar lika bra som någon annanstans. Tänk bara på att hålla det positivt eller om det inte går så bra avsluta med något positivt. Hagen är hästens "hem" hästen ska ha det trevligt där och det är din uppgift att vara trevlig och behålla trevligheten i omgivningen när du leker med din häst.
Tips: Ta den tid det tar. Läs så mycket du kommer över, titta på filmer. Finns massa bra klipp på youtube. Titta även på sådant som är långt över din och din hästs kunskapsnivå, det är sådant som inspirerar och gör att man arbetar på där man är.
NH är inte bara ett sätt att träna hästen, det förändrar väldigt mycket hos en själv också. så bli inte förvånad om du upptäcker saker med dig själv som du kanske inte tycker om, inte visste du hade eller gjorde eller att man kan bli lycklig för så små saker som man till sist blir när man sysslar med NH.
Undrar du nått, kika gärna i artiklar, använd sökfunktionen här på sidan för det finns MASSOR med info som kan vara till nytta för dig!
Välkommen och lycka till, för nu börjar hästlivet på riktigt ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Åh tack! Okej då skaffar jag en rep grimma, ledrep och en lekpinne :) tack för ditt svar!! :D Tycker du jag borde ha både lekpinne och carrot stick? :) vad är skillnaden?
Kom nu på att carrot stick är väll ett typ spö med ett typ snöre på? ;) hehe nä men vad har man den till? Och en lek pinne vart kan man köpa en sån? Tack
Det verkar som om ni klarar er bra utan "måste ha" prylarna redan.
Har lärt mig att det enda man "måste" ha är ett ledrep som man trivs med, om man har känslan för hästen och vice versa så kommer man väldigt långt med endast detta. En repgrimma kan vara bra att ha om man behöver mer kontroll men inget måste. Fantasi är däremot ett måste men det har du väl i övermått.
Piskor, "strings" och sånt är väldigt överreklamerade attiraljer, mina står mest och dammar i ett ställ. Många har dom att luta sig mot när deras kroppspråk inte räcker till, utveckla ditt kroppsspråk så behövs dom ytterst sällan. Det bästa verktyget är ledrepet och din attityd till hästen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Det går ju att göra sin repgrimma själv (om man har lite tålamod), jag köper 6 mm (8mm går) polypropylenelina eller silkepolypropylenelina på Biltema eller andra ställen de säljer båtgrejer på. På den här sidan http://www.sadelmakeriet.com/repgrimma.htm finns anvisning hur man gör sin repgrimma.
Om man har 6mm rep gör jag en repgrimma med 6m rep till stor häst av halvblodstyp.
#3 lekpinne är ett svenkst ord på samma sak som en carrot stick, men då Parelli har tagit patent på namnet carrot stick så måste man hitta på andra namn ^^
ofta så sätter man fast en string, leksnöre, nh-snöre och allt möjligt vad de kallas för. Savvystring säger jag, eller stringen. Den är bra till mycket, titta på artikeln som Zaphix skrev här i veckan.
Om jag skulle säga att man måste ha något så är det grimman och ledrepet, Sticken+ string är bara ett jäkligt bra redskap att ha. :)
Sen handlar mycket också om hurdan häst man har. Jag tycker om sticken för den ger mig räckvidd, jag blir tydligare i mitt kroppsspråk och den gör att jag NÅR att dirigera min häst, jag når att klappa på honom osv. Sticken är en förlängning av min arm. :)

Jag har en repgrimma från hööks och personligen tycker jag inte att det är något fel på den, jag tror att det är ett lite annat material än de ''dyrare'' grimmorna, men det funkar lika bra ändå :)
Som arbetsrep så har jag ett 4m långt rundflätat med en läderflärp längst ut och en skruvhake som sitter i grimman. Jag föredrar de lite dyrare arbetsrepen eftersom de har den rätta tyngden för att ge eftergift och lättare att hantera.
Personligen använder jag inte carrot stick utan som förlängd arm använder jag istället änden på repet. :)
4# okej jo man kan ju börja utan och skaffa fler grejor om man känner att det behövs :) 5# okej ska kolla länken! :) det vore ju kul att göra en egen :D 6# okej jag borde kanske skaffa en stick med en string på oxå? 7# okej då skaffar jag en från hööks om jag nu inte gör en egen! :) Tack alla! Känner mig mega taggad här alltså! Ska leka lite med pållen idag! :)
Men repgrimman från hööks med tyglar dom tyglarna kanske funkar som ledrep :) eller är jag helt ute och cyklar? Dom kanske är för lätta? Tack :)
#9 ska du köpa en repgrimma på hööks så köp den för 49kr eller vad den kostade. Den med ledrep är VÄRDELÖS finns ingen tyngd eller känsla i ledrepet alls samt att ledrepet är nästan kortare än ett vanligt grimskaft. Och nu har jag hanterat och kännt på detta settet så jag har inte bara fördom mot hööks repgrimmor. som sagt, den som bara är grimman och inget annat är den som är bäst av alterntiven.
den med tyglar eller den så kallade rid-repgrimman har jag ingen större erfarenhet med då hööks här närmast inte haft den inne när jag vart och kollat.
#8 du kan alltid börja med att testa att använda änden av ditt rep, men då är det att rekommendera att du har ett 22' rep, dvs ett rep som är ca 6½-7½m långt för annars så får du hästen på dig, speciellt såhär i början.
Var bor du nånstans? tänkte om nån bor i närheten så du kan komma på studiebesök eller man kan tipsa om en tränare.
Okej :) får kanske skaffa ett "riktigt" då :) fast det skulle vara kul att kunna rida i repgrimma oxå :) men man kanske kan köpa en sån och ett ledrep :) Jag bor i Hälsingland i närheten av Hudiksvall :) Men den kanske funkar den är ju ganska tjock dock vet jag ju inte om den är tillräckligt tung :/ och 3 meter e ju ganska långt men det är väll ganska bra? :) http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/410408/410408_04.jpg Vad tror ni? :)

Här är en sida där man kan köpa de ''rätta'' arbetsrepen, www.naturhasten.se
När man ska börja rida med repgrimma så finns det ju några olika sätt att sätta repet på:
1: Knyta båda repändarna där man sätter fast repet i vanliga fall(under hakan)
2: Att bara ha en ände på repet fastsatt under hakan och rida med en tygel, one rein.
3: Att rida som med bett en tygel på i varje knut :)
Men desto mer man jobbat från marken och förberett ridningen desto lättare blir det att sedan hoppa upp och göra samma sak från ryggen :)
Att använda det där ridtyglarna till arbetsrep tror jag inte är så jätte bra eftersom det är spännen på båda ändarna och sen tror jag att repet har en slags grimmskafts känsla(mjukt och lätt)sen är 3 meter lite för kort, minst 4 meter. Jag skulle rekomendera att du köper en carrot stick(om du anväder dig av det), repgrimma och ett arbetsrep till en början :) Det brukar vara det viktigaste :)
Men ett sånt här led rep då e de helt värdelöst att ha till en början? (min budget är inte särskilt stor) http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/420505/420505_01.jpg :)
#13 det är inte bra men det går. Nackdelen med det repet är att om du lägger det i tvättmaskinen så vrider sig tvinningen upp och grimskaftet blir förstört.
Det är helt ok tyngd i det. Har haft ett sånt själv som vardagsledrep till och från hagen, men så tvättade jag det när det var mer brunt än vitt.
Men med ett rep som är tvinnat som det här, så blir dina signaler inte lika mjuka som om du hade ett rundflätat.
lägg hellre dina pengar på ett bra rep och en mindre bra repgrimma, för ditt rep kommer du ha nytta av i många år framöver i många olika situationer.
och hellre ett bra rep med en popper än en carrotstick skulle jag säga om du måste välja. Och lägg sedan undan pengar till en carrotstick. eller ta ett extrajobb en kort period, barnvaktning, reklamutdelning eller något.¨
och ska du ändå bara välja ETT rep så ta ett som är kring 7 m som sagt. för det är det rep som du kommer kunna ha till mest grejor och som är lagom för det mesta. Med ett 7m rep kan din häst galoppera runt dig, det brukar inte gå lika bra med ett 3½m rep hästen kommer för nära.
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#15 jag skulle aldrig använda 8mm och 6mm lina till ledrep, det är lika tunnt som godset i en repgrimma. Det blir inte tillräckligt tyngd för att inte tala om skadorna som kan bli på både en själv och hästen OM olyckan är framme och hästen antingen drar och man håller i, inte nog med att repet kommer bränna, det kommer skära i händerna också, eller om hästen kommer lös och trasslar in sig själv….
8mm duger år featherlines, eller reptömkörning som motsvarar PArelli level 4…
Smillasol, om du ska tillverka ledrepet själv så köp ett som är 12-14mm tjockt, för det är lagom till ledrep!
"LinaN "Hm, jag såg det när jag hade postat det,ber om ursäkt för det. Men det finns en 12- 16mm liknande lina någonstans där ochså som är aningen tung att hantera men är otroligt bra då den inte korvar sig. Har själv en sådan.
Ahh, nu hittade jag den http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rt%C3%B6jningslina-Aqualine-Newport/Pr314544002
Samma lina http://www.aqualine.nu/default.asp?lang=se&GR1=C&GR2=1
Lycka till
Jag började med ett wester-ledrep från Bole-produkter, det tyckte jag var prisvärt. Jag har tvättat det flera gånger i maskinen. Ibörjan var 4,5m rätt lagomt att hålla reda på. Idag har jag flera 22 fot, men det 4,5m använder jag en heldel i vardagshanteringen av hästen.
http://www.bole-produkter.se/Hem/Produkt/sv-SE/6611156/Grimskaft-Western-vit-4,5-m.aspx
Börjes har ett grimskaft som är rätt okej att använda, bättre än Hööks i alla fall och dessutom billigt.
Jag har ett sånt när jag ska leda hästen till och från hagen då jag inte vill att mitt dyra och underbara ledrep ska hänga ute. Regnar eller snöar det så blir repet fuktigt och kan bli mögligt och sånt, då är det bra med ett billigt som kan bli förstört istället. :)
14# okej jo bättre att satsa på ett bra ledrep :) nu i början ska vi ju mest hitta kontakt och mest leka och prova på nh :) så sparar jag till en carrot stick och köper det sen :) Tack för tipsen :) 17# jamen det kan jag ju göra! :D vad bra! Ska någ ge mig på en repgrimma oxå så har jag båda hemmagjorda ;) passar mig som gillar att pyssla :) 18# Tack ska kolla det :) 19# okej ska kolla, tack :)
#19 parellis ledrep är antimögelbehandlade precis som de flesta båt-rep är, däremot att köra rena bomullsrep är att be om mögel i dem efter ett tag ^^