överladdad yrhätta söker trygghet
Jag har en häst som är väldit känslig i sättet, reagerar mkt på skarpa ljud och plötsliga rörelser. Hon är lite huvudskygg. Vi har innan haft väldiga problem med hvudskyggheten då hon har varit svår att båda ta på grimma och gå ut och in från stallet.
När jag fick hem henne så betydde longering att man skulle sprina fort, fortare, fortast på en lite volt och jag fick känslan av att hon flydde från mig, Nu arbetar jag mest henne lös ist för på lina och hon travar & galopperar bara när jag driver på henne, och när jag stannar så kommer hon fram till mig. Nu käns det som om hon liter på mig, hon lägger huvudet i fammnen och bara tigger klappar och beröm.
I ridningen har hon väldigt lätt för att bli överladdad, springsteg och hon sänker ryggen och bara knäpper av. Jag försöker så gott jag kan bara vara lung och stilla i min ridning, inte dra i henne utan bara möta med handen när hon drar i bettet.Hon blir extremt ostadig i formen och takten när hon har "sina dagar" och jag vet inte riktigt hur jag ska göra då.
Är det någon som har tipps på hur jag kan använda mig av den "trygghet" vi får när ja är på backen i ridningen?
fortsätt jobba på backen tills hon är helt lugn i alla marksituationer. jobba mer med huvudskyggheten, approach and retreat med rörelser. Mycket miljöträning så hon slutar vara rädd för allt och stressa upp för minsta lilla.
Låter som en RBE-häst, en som slår över till överlevnadsinstinkt och överlever genom att springa så mycket och fort hon bara kan…
samt att du ska börja kunna jobba henne med lina, men INTE LONGERING.
Detta är en häst som behöver trygghet och upprepande av övningar tills hon kan och förstår dem och då skapar de en trygghet hos henne.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Låt hon "ladda ur" innan ni rider, hästar av denna typ är oftast överladdade och överambitiösa, vill mer än du och rädda för att inte göra nog.
Några sätt att "ladda ur" är att longera före med eller utan lina, vilket som känns bäst för er, i friskt tempo dock rättvist mot hästen. Ett annat är att ta in alla hästarna från hagen och låta hästen rasta av sig själv först, då är hon rättvis mot sig själv.
Du "SKALL" möta hästen med tygeln, men bara på en tygel och rättvist, och böj böj böj, håll dig borta från att försöka "dra" ihop sådana hästar med båda tyglarna. När hästen så småningom börjar följa din ledande tygel utan att bråka i skritt så börjar du ta upp yttertygeln och "stödja" innertygeln då du fortsätter och böjer i snäva serpentiner. detta kan pågå länge så utrusta dig med tålamod. Så småningom så kommer du att märka att hästen blir lättare i tygeln och accepterar din hand (om du gjort rätt), först då börjar du ta lite längre raka spår men fortfarande ofta in i serpentiner.
När hästen accepterar bettet nästan direkt du har suttit upp så börjar du trava hästen på rakt spår med stöd på tygeln men direkt hästen börjar bråka med bettet så går du tillbaka till skritt och böj. Så småningom så gör du allt det du gjort i skritt i trav men backa alltid tillbaka när det inte fungerar till det som fungerar och arbetta mer där.
Fortsätt så upp i galopp med samma saker. Växla ofta mellan höger och vänster. Jag gillar serpentiner mer än volter då det hela tiden ger variation.
Viktiga saker här är Rättvisa dvs att häste tillåts att finna en rättvis eftergift själv och ryttaren inte hänger i munnen direkt hästen ger efter, begär inte mer än hästen är villig att ge just då.
Ta allt ett steg i taget och befäst varje steg så att det är enkelt att gå tillbaka till en befäst nivå av utbildningen.
Bli alldrig rädd/arg på hästen, den försöker bara finna den väg som är enklast för den och det kan komma reaktioner som du inte hade funderat på före från den.
Var envis utan att bråka, "som en stolpe, det tar ont att sparka tån i den men den slår inte dig med vilja" Hästen ger upp med att bråka med en stolpe… ;-)
Välj ut det som är viktigt att fokusera på och bry dig inte om det som är oviktigt.
Ha en känsla för vad hästen behöver hjälp med i just denna stund.
I grund och botten är det "lossgelassenheith" du jobbar med och det får hästen när den vet vad som krävs och är tillfreds med det som krävs. Visa vägen och hästen kommer att följa när den är säker på att det är rätt.
Lite video att titta på http://www.youtube.com/watch?v=n26b-u5IsUA
http://www.youtube.com/watch?v=GuPyGdX7GCU
http://www.youtube.com/watch?v=B5BlDkjhDww
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"