Undemanding time?!
Halloj!
Var här inne och läste lite inlägg idag och snubblade över något som hette undemanding time. Vad jag har förstått så sätter man sig ner & iakktar hästen, låter hästen vara lös och väntar tills den själv tar kontakt med en. Har inte hittat något mer om detta och vill verkligen lära mig mer. Vad ska man vara uppmärksam på? Speciella saker man ska titta efter? När man är nybörjare är det lite svårt att veta vad man söker och hur små saker som har någon betydelse.
Och så lite annat…
Ska ut till ena medryttarhästen imorgon och har tänkt prova på friendly game (och undemanding time). Har ännu inte vågat mig på någon av de 7 lekarna med henne. Hon är väldigt speciell av sig, LBI (om jag nu har tänkt rätt, mycket att hålla reda på när man är nybörjare…), och har mycket starka åsikter. Är det något speciellt jag borde tänka på när jag arbetar/leker med en sådan häst?
Tacksam för svar och allmänna tips! Är som sagt nybörjare, snöade in på NH för kanske ett år sedan men har ännu inte satt igång ordenligt då jag försöker komma in i tänket först.. 
Sök "undemanding time" på youtube så har du en hel del roliga clip att titta på och får ett hum om vad andra sätter för värde på orden "undemanding time".
För mig är det att bara att "hänga" med hästarna utan att direkt göra något med dom, tex lunch i hagen. Står ofta och studerar dom i hagen.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
undemanding går ut på att du i första hand ska iaktta din häst, gärna i hagen med de andra, vilket ben är din hästs favoritben att vila på. Hur leker din häst. Är hästen hårdhänt eller flyttar sig de andra för väldigt små signaler osv.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.