Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2840 ggr
Peppe
0

Backa ur transport

Ni som lastar ur era hästar själva, hur gör ni för att få hästen att förstå att ni vill att den backar?

Min häst lastar sig själv och står gärna kvar där inne. Har vi åkt en sväng så vet han ju att han ska ut när vi kommer fram och brukar komma ut i sakta mak om jag lyfter svansen, men det är inte befäst för han vill inte komma ut om vi inte har åkt nånstans (dvs jag bara har lastat och vill att han ska gå av direkt igen). Han har uppenbarligen inte riktigt fattat att svanslyftet betyder "kom ut".

jag har tidigare lagt mycket energi på att han aldrig får ta eget initiativ till att gå ut, jag är lite rädd att förstöra det arbetet. Han har inte alltid tyckt att transporter är så trevliga som han gör nu.

Så..Hur tränar man det? Svanslyft som back-kommando? Jag kan ju inte peta på bringan och samtidigt lyfta svansen, så långa armar har jag inte Skrattande

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

Kan han backa när du ber om back i svansen utan transport? Kan han inte det så är det inte så konstigt att han inte kan backa ur en transport ;)

Annars så hur fungerar er yoyo? Kan du stå i z5 och be honom backa därifrån? dvs mot dig? annars så har ni nått att träna på där. att backa från z5 både när man håller i repet och skakar det eller när man håller i svansen, som övergång från ena till andra så kan man göra både ock. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

#1 vi har aldrig tränat utan transport, jag brukar inte direkt träna så. Jag "trodde" att han redan kunde svanslyft=backa eftersom det alltid fungerat innan men bevisligen var ju inte fallet så nu ^^

Jag kan backa honom mot mig med ett rep/dylikt i nån form av huduvannordning, det var även så jag gjorde för att till slut få ut honom ur transporten när vi tränade (samtidigt som jag lyfte svansen). Jag la även till kommandot "backa" för framtida bruk.

Jag ska alltså fortsätta med rep och svanslyft tills han kopplar ihop det hela? Kommer han fatta sambandet?

Ska nog ta mig en funderare först bara så jag inte lär in nåt dumt. Han ska ju bli körhäst så han får gärna stå still när man ska få på svanskappan t ex. Lite därför jag undrade vad andra som lastar ur själva gör, om det finns andra sätt Glad

LinaN
0

#2 svanskappan drar inte i taglet bakåt så det ska inte vara några problem.

Sen bara för att en sak fungerar betyder inte det att det fungerar i en annan situation.

Så använd repet/grimma tillsammans med att hålla i svansen och ge ordkommandot back och när allt fungerar felfritt ihopa, testa att bara hålla i repet utan att påverka det, säga back och "dra" honom i svansen. ^^

hästar är smartare än oss, däremot så behöver de att VI är tydliga med vad man vill att de ska göra för något. :)

Zaphix
0

Min häst backar när jag tar i svansen. Klickade in det lite snabbt en dag. :)

Han är en körhäst och backar inte av svanskappan, backar heller inte när jag kammar svansen eller liknande. Utan bara när jag höjer min energi och ber honom backa med hjälp av svansen. Har känner av skillnaden. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Peppe
0

Okej, tack för svar då fortsätter jag som jag tänkt. jag lär ju märka om han börjar backa när jag borstar svansen och får lösa det ifall det händer då Glad

LinaN
0

Jag testa med Harry idag. Dra i några hår i svansen samtidigt som jag skakade på repet. Funka bra. Men bara dra i svansen funkar inte ännu. ^^

Minorca
0

Jag började ta tag i allt tagel började lätt ökade kraften i vid ca fas 3 i dragande började jag med att skaka repet. Hon började baka. Nu tog det mej nästan ett halvår att det att träna med både svansdragande och rep skakade innan allt föll på plats, vilket det gjorde på sista kursen med Erika Furuberg. Idag kan jag bara ta några tagelstrån och skaka lite och dra lite lätt bakåt och hon backar. Hon backar inte när jag borstar svansen.

Brollan1
0

Varför inte lära in röstkommandot "backa"?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
0

#8: För att det är för lätt. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#8 och att man vill inte alltid använda röstkommandon. det är bra mycket mer "coolhetsfaktor" att be hästen göra något utan att använda rösten.

finns ju de alterntiva hästhanteringsmetoder som inte använder rösten alls då de anser att man då blir undergiven hästen, för det är "bara" föl som föltuggar och att människans mun som rör sig kan tolkas av hästen som föltugg. vilket i sig är en mycket intressant fundering.

Sen är ju piggsvinsleken inte en lek man använder rösten i, utan hästen ska gå undan för det stadiga trycket. Och i det här fallet är "undan" att följa trycket bakåt så hästen får eftergiften. Att backa hästen genom att hålla i svansen eller i några få strån är porqupine game Level 3-4.

Brollan1
0

"LinaN " och jag som trodde att TS "bara" ville praktiskt kontrollera hästen då den gick ur transporten, så knasigt av mig.;-)

Man kan väl "bling bling":a till det med att ta tag i svansen och använda röstkomandot….

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Peppe
0

nej nej det handlar inte om att vara cool jag vill bara ha det så helt enkelt Glad jag använder mig inte ens av endast röstkommando på mina hundar, är inte bekväm med det. De har både ett ord och en handrörelse för alla kommandon, de är tränade så de kan utföra sakerna för antingen ord eller hand eller båda. Till vardags använder jag handrörelser (kroppspråk).

Brollan1
0

"Peppe " Det blir svårt inne i en transport. antingen så går du in i transporten så hästen ser dig eller så har du bara rösten eller svansen kvar att jobbba med. Möjligen en långpisk med snöre framör/ovanför hästen att signalera till hästen.

Lycka till

Peppe
0

Det är ju därför jag ska lära honom att backa för svanslyft

Minorca
0

Är det inte bättre att dra i svansen  bakåt så du lär hästen att följa tryck?