Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 2830 ggr
LinaN
0

Hovråd verkning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*suck* Blev så less idag. Hovis vart ute förra torsdagen och verkade Harry och jag hade ingen möjlighet att vara ute samtidigt så jag litade ju på att det skulle bli ordentligt gjort. Men idag då när jag var ute så kikade jag närmare på fötterna och detta är vad jag mötte.

Övervuxna traktstöd, och höööga trakter. och detta ska jag betala 400kr för! Så som jag ser det så har Harry bara blivit kortad i tån och raspad litet på kanterna för hans utflytnings skull. Och med höga trakter ökar spänningarna i hans hovar så han spricker… Kan leta rätt på en bild med hans sprickor sen också. För det är pga trakter/traktstöden som gör att han spricker.

Jag kommer kontakta hovis med mina klagomål och tankar om denna verkningen för den är i mina ögon under all kritik. Såhär illa har han inte blivit verkad sen jag vet inte när.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0

Och här har jag då märkt ut vad jag ser är galet mer eller mindre.

LinaN
1

och här är då bilder på när jag verkade hans vänstra fram för att rätta till. Vänster fram hade precis samma problem som höger. Fick dock bara fotat ena sidan när jag var klar, och givetvis tog jag fel sida fotomässigt…. *dunkar huvudet i tangentbordet*

Först en bild med hur det ser ut utan en massa text och linjer i bilden.

LinaN
0

Och här slutligen med mina linjer.

Jag är osäker på om jag tagit bak traktstöden tillräckligt. Sen den mörkgröna randen är mest en rest av traktstödet men hade tänkt putsa bort det imorrn så det inte sitter o är fult där.

Sen de rosa strecken, har jag raspat för långt bak? för det kändes som om om jag inte tog så långt bak så skulle han få högklackat.

Sen snyggade jag till det hela med en mustangroll/fasning 2/3 delar av hovens längd så att säga. Tån rörde jag inte alls.

Men sen är frågan den också, jag skulle kunna ta ner honom ytterligare så han är helt i höjd med sulan med hovväggen eller är jag ute och cyklar då?

Peppe
0

Är traktstöden på sulnivå? Svårt att se på bilderna Glad

Förstår att du reagerade efter den "verkningen", men skönt att du kan fixa lite själv också!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zaphix
0

Varför är det så viktigt att påpeka på bilderna att det är en traditionell hovslagares verkning..?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Peppe
0

#5 på vissa bilder är hästen verkad av traditionell hovslagare och på vissa av barfotaelev, är nog därför Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
1

#5 det är viktigt för mig för annars glömmer jag bort vem som gjort vad på bilderna. har ett aaaaantal bilder som jag inte vet vem som gjort vad när hur eller varför.

#4 nej inte riktigt, men de är ju mer i nivå nu än innan iaf ^^ jag tog det värsta idag och så långt jag vågade utan vägledning och ska fortsätta imorrn. ska också sätta mig och läsa igenom mitt material en omgång också så man har saker mer färskt i skallen också.