Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 4127 ggr
JoannaNi
2

Tränsning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänkte dela med mig av mina och Nickes framgångar!

Nu kan han tränsa sig själv! utan tt gnissla tänder eller någon sur min!

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

sofiek90
0

Duktig pålle :)

MVH

Sofie

Gyllir
0

Snyggt Joanna! Bra jobbat :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

JoannaNi
0

Tack :)

jag hoppas det inspirerar folkt till att tränsning inte behöver vara en brottningsmatch med en sur min på slutet. :)

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Zaphix
0

Jag får alltid sätta tummen i mungipan på min häst när jag ska sätta på honom huvudlaget. Han sätter munnen mot bettet och väntar på min tumme och sedan gapar han, ingen sur min eller att han försöker komma undan. Tror det blivit som en rutin vi har..

Har tänkt många gånger att jag måste ta tag i det, men det fungerar som det är nu, så harf inte orkat lägga någon energi på det.

Men nu inspirerade du mig till att börja jobba lite på det, vore ju skönt att slippa få hästslem på tummen varje gång man ska sätta på huvudlaget.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Caf_Roy
1

Vi brukar också alltid ge hästen en godis till bettet. Jag skulle rida en annan häst för ett tag sedan som var ganska svårtränsad, han lyfte huvudet och ville inte öppna munnen. I början försökte han komma åt godisen utan att ta bettet, men efter två gånger försökte han stoppa in vilken del som helst av tränset i munnen för att få sin godis. Efter fyra gånger gick det inte att hålla honom ifrån bettet när han fått tyglarna runt halsen, han var väldigt målmedveten. Det är roligt när man kan ändra deras inställning så mycket.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Qalaspuff
0

Det kanske man skulle prova med min arga fyraåring.. Så fort jag kommer med tränset gör hon allt för att ta sig bort från det, så oftast får hon sitta fast med halsring för att hon annars kastar sig baklänges, det är mest bara "Jag vill inte.", så hon är inte rädd heller. Öppnar man grimman för att sätta den runt halsen, istället för halsringen (målet är ju att hon ska kunna stå lös och bli tränsad, det ska inte vara en brottningsmatch varje gång), ser man direkt att hon gör sig beredd på att kasta sig bakåt, tror det är en eller två gånger hon inte försökt kasta sig bakåt när jag, utan halsring, tagit av grimman och satt den runt halsen. Sedan har hon ett himla humör vissa dagar, det går i alla fall inte att mista sig om vad hon vill och inte vill. Skrattande

LinaN
1

#6 någon har förknippat tränset med obehag och ser inget positivt alls i det. approach and retreat och träna på att göra bettet och tränset till något positivt istället! :D

doppa bettet i honung, sirap, melass eller annat gott.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Caf_Roy
0

#7 Vill man inte ha ett kladdigt bett kan man hålla det i en näve havre, sp att det liksom ligger i havren i handen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Qalaspuff
0

#7 Ja, det verkar ju som det! Tar det alltid lugnt, hon får den tid hon behöver varje gång, det enda jag förhindrar är att hon knuffar upp mig i väggen eller vänder bort huvudet, när hon tar bettet får hon jättemycket beröm. Nu på senare tid har det gått bättre, men hon har ett himla humör, har bytt bett också och det hon har nu trivs hon bättre med än det tidigare. Får prova att förknippa bettet och tränset med något gott och positivt som du säger! =D

LinaN
0

#9 att hon vänder bort huvudet betyder att du gått för fort framåt. backa några steg och närma dig henne igen när hon tittar på dig :)

Qalaspuff
0

#10 Okej, får prova det nästa gång! :) Tack för tipsen! De äldre russen vi har vänder ibland också bort huvudet, men det är mest det där "Måste jag ha träns?" tror jag, min lilla kusin som brukar rida dom ibland funkar det ju på, så.. Vi har en femåring också som å andra sidan i princip tränsar sig själv.. När man kommer med tränset tar hon ibland bettet själv. Skrattande

LinaN
1

#11 att hästarna vänder bort huvudet är ett kvitto, de vill inte vara med. Det är antingen att de inte tycker om bettet, eller att det man gör när de fått in bettet i munnen är tråkigt eller gör ont. osv, man måste hitta för varje individ vad det är som gör att hästen inte vill ta bettet.

Som sagt, er 5åring tränsar sig själv. det betyder att den hästen ser bettet och det som kommer därefter som något positivt.

Qalaspuff
0

#12 Ja, provade att använda ett av körbetten på Trixi, som är ena de äldre, men det märkte jag väldigt snabbt att hon inte tyckte om alls. Hon funkar bäst på bettlöst, men när man rider går hon fint på bettet hon har, samma sak med det andra russet, men, man kan ju prova byta bett och se om det går bättre! :)