Stimulering av halt häst
Vår lilla pålle har fått en sprivka i hovbenet och har nu strikt boxvila i tre veckor. Men sackaren har dötrist.
Därför undrar jag om ni har tips på olika sätt att stimulera honom utan att aktivera honom, han ska stå så stilla som möjligt och vara nöjd med det är det överliggande målet.
Jag har läst igenom de flesta trådarna ett halvår tillbaka och har fått ett par idéer, lära honom att följa en pinne med näsan och markera dofter (den senare vete 17 om jag kommer lyckas med).
Jag har läst igenom lekarna också, men känner inte att det finns något jag kan använda där. Han svarar precis som vi vill att han ska göra när man kommunicerar med honom och om man bara stökar runt honom bryr han sig inte. De som finns kvar då kräver att han rör på sig och det ville jag ju inte.
De konster han redan kan är vacker hov, pussas, ta godis ur munnen, hämta godis i fickan och ta godis under magen. Den sista vore ju kul att utveckla till att buga, men eftersom det är bak han är skadad och den konsten lägger vikt där så går det bort.
Så har ni tips på fler sätt att stimulera honom tas det tacksamt emot. Helst skulle jag vilja ge honom en hög med korsord, så kan han ligga och lösa dom och vara nöjd och glad, men han kan tyvärr varken läsa eller fatta en penna.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Friendly game, med allt du kan komma på. hinkar, presenningar, pappkassar, slangar, en dammvippa, klippmaskinen eller en dammsugare, fladdrande tidningar, pälsbitar, osv osv. På honom, under honom, över honom, bredvid honom, nära, långt ifrån osv osv.
Lär honom att söka, klassikern "göm en äppelbit" under en hink, och se om han kna nocka omkull hinken och ta godisen.
hur litet kan du leka piggsvinsleken med honom, räcker det med att du nuddar håret så flyttar han? Det är något att sträva efter att med så litet som möjligt få honom att flytta sig. även om det bara är ett steg.
lär honom att sitta/ligga, när han ligger lär hnoom att dra på sig en filt/täcke. Lär honom vifta med en flagga som han håller mellan tänderna. lär honom räkna, stillastående spansk skritt med frambenen.
lär honom fånga en godis i luften.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
"vacker hov" med alla hovarna, även bak.
Vacker hov uppe på en kraftig "pall" med bakbenen nere på golvet.
Stretcha nacken mot bröstet med en morot, i hög och låg form.
Alla benen på en lite pall.
Spansk skritt kanske är lite för mycket för en sjukling?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#1 Vad gäller friendly game är han dels helt oberörd vad jag än hittar på, om det inte är något vi brukar vilja att han reagerar för. Dessutom är det en övning i att ha tråkigt om du frågar honom, så då uppskattar han mer om jag använder tiden till att borsta på honom.
Som jag också sade i TS är han väldigt lydig, jag kan flytta framdel och bakdel samt bakåt och framåt genom att peka på honom, ingen beröring alls nödvändig.
Jag kan inte lära honom ligga eftersom man måste gå genom buga för att lära det och jag vill inte att han belastar sina bakben i onödan.
Räkna och apportera kan vara värt att prova.
#2 Vacker hov kan han, men finns marginal att öva mera. Dock vill jag nog inte dra in och ut en pall ur boxen.
Han är så pass elastisk att konsten att stretcha nacken för att få morot är likställt med att bara ge honom en morot, det är ingen utmaning alls.
Och ja, jag vill gärna att han står still och har roligt. Men håller man ner det till bara två minuter om dan kan det ändå vara kul att se om jag kan få honom att lyfta frambenen lite högre.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som sagt, lär honom att le, dricka vatten ur plast-PET-flaska, kasta godisbit in i munnen på honom då måste du först lära honom att öppna munnen och hålla den öppen. gäspa på kommando, sträcka ut tungan. Sno din keps, sätta tillbaka kepsen på huvudet.
Han här har en del roliga saker för sig med sina hästar.
Tack för alla tips!
I går var jag och köpte klicker och började lära honom att följa knoppen på ett spö med näsan, han var måttligt intresserad men började, efter en halvliter små morotsbitar, inse att han skulle nudda den med näsan.
Bara för att se om det var jag som var hopplös provade jag även på hans hagkompis, som hajade grejen på en handfull godis.
Det svåra med nya konster, tycker jag, är att visa hästen vad man vill att den ska göra. Om hästen heldre står och tittar ut på gången än att bita i ett tygskynke (speciellt eftersom han aldrig brukar bita i någonting som inte är mat) blir det lite knepigt att lära honom apportera. Det finns liksom inget beteende att berömma.
Jag är tacksam för alla tips och kommer ni på fler (gärna med inlärningsanvisningar tack, nybörjare på trickträning här) får ni hemskt gärna dela med er.
#5 börja med kommandot "håll" det är inte bitas han ska göra, han ska hålla något mellan tänderna.
Jag lärde förra hästen att apportera, det var roligt. Han var dock inte jättesnabb på att lära sig saker, så tog rätt lång tid att lära honom..
Tanken var att lära honom plocka upp saker när jag red och ge mig dom, så jag skulle slippa hoppa av om jag tappade en vante eller nåt sånt. Men vi kom aldrig så långt. Han kunde dock gå iväg och hämta en kona och ge den till mig om jag kastade iväg den.
Använde en klicker till att lära in det.
Nuvarande häst kan inget roligt trick direkt, har så mycket annat att lägga tiden på.
Men praktiska saker jag lärt honom som man kan träna med en konvalecent är att backa när man tar i svansen, vända bort huvudet istället för att tigga, sänka huvudet för knackningar, följa en target och sätta näsan mot den och lite sånt.
#6 Att bita i nåfot är per definition att hålla något mellan tänderna, sedan kan man göra det mer eller mindre försiktigt. Men det är svårt att belöna ett beteende som aldrig förekommer.
#8 att hålla något? Harry kan plocka upp och hålla saker i munnen utan större bekymmer som här på bilden. Ett spö.
om du ska stå och vänta på att han ska ta något i munnen och hålla det så kan du nog få vänta en stund. Set it up for success, stoppa in ena hörnet på flaggan i munnen på honom, beröm innan han spottar ut osv. Bara för att hästen inte självmant tar och biter tag i flaggan så betyder inte det att han inte kna lära sig att det är det du vill.
men vill du inte att han ska lära sig trick som att hålla och apportera (för apport är att hålla med munnen/tänderna) så låt bli. :)
Hur pass friendly games kan ni leka? får du ta i öronen på honom? får du hålla och klappa hans tunga utanför munnen utan att han protesterar eller tjålar.
Lite info om bilden, Harry löshoppades, hittade ett spö som nån slängt i gruset och tog upp det, sen hoppade några varv med det i munnen, men tyvärr fick vi inga bilder på det över hinder.
För att få hästen att stoppa in saker i munnen rekommenderar jag att doppa saken i betforvatten eller äppeljuice först. :)
Ah, handgripligen stoppa in sakerna i munnen på honom och berömma, det tänkte jag inte på. Tack! Skulle ju vara praktiskt om han tex kan hålla snoddpåsen när man flätar…
Vad gäller friendly games får jag ta på honom precis överallt. Han talar om ifall han inte tycker att det är skönt, men protesterar aldrig.
Helskön bild! Du skulle ju kunna photoshoppa ihop den med en bild på dig som springer framför och hoppar, omvänd löshoppning liksom. Förresten, kan du inte fixa en sån bild? Skulle vara hejdlöst roligt.
#11 haha, nej så roligt ska vi inte ha det! Illa nog att Lisette som hade ridsport.ifokus för ett antal år sedan photoshoppade mig från att hänga på Harry som en del av inridningen till att hnäga ner i en grön soptunna ^^