nu måste jag fråga..
tänker snart skaffa ponny tror jag, fast jag har häst, elr det är min mammas och min (; men känner att han är nt riktigt min typ, än, kanske om några år då jag klarar honom bättre m.m ^^
men tänkte skaffa en som är ungefär mellan 8-13 år gammal, och jag vill ju gärna lära den stegra, buga, kunna de 7 lekarna korrekt m.m, och kunna rida i repgrimma och sen halsring om det går, börjar såklart i ridhuset men sen vilja ut och göra det om det går (;
men min mamma sa [hon kan typ inget om NH och är nt ett dug intresserad..] att man aldrig kan lära en som är i den ålder och uppåt att ridas i repgrimma? -.-' tänkte ju direkt, va? ingenting är omöjligt, och dessutom så känner jag flera st som har lärt dom det och galopperar ut i halsring med dom nu. hon sa att man måste isf köpa och lära ut den från grunden, och då menar hon när den är 3-5 år elr ngt typ.
så tänkte fråga så verkligen inte detta är OMÖJLIGT, för det tror jag ju verkligen inte, ingenting är ju omöjligt.. men visst det kanske är svårare att lära ut den när den är äldre.. elr? vill gärna ha lite olika svar och se vad ni tkr! :D
Nä, den inställningen var ju inget vidare!
Jag lärde min då 15-åriga foderhäst att rida i repgrimma, han hade aldrig sett en repgrimma innan. Det gick på bara några veckor. Fast jag spenderade mycket tid att träna markarbete i repgrimman först, så man kan väl säga att det tog tre månader iaf. Jag hade gärna utvecklat det vidare till halsring men jag har köpt egen häst nu så har inte den hästen kvar.
Tror säkert kanske oxå att din mamma är orolig för dig och din säkerhet, men om du förklarar för henne att du skapar en trygg relation till hästen först och lär känna den riktigt väl, och att den verkligen ska lita på dig. Det är ju inget man gör första dagen med sin nya häst, kastar på en halsring och ger sig av i galopp, haha!
#1 hihi, nej! (;
härligt! roligt att jag nt är helt ute och cyklar hehe ^^ ja, jag vill verkligen inte stressa med det för då är det ju risk att det blir stora fel och dom kommer ta tid att få bort, så jag kommer ta den tiden som krävs! :D
ja, det tror jag med, hon tror typ att jag nt alls vet vad jag ska göra, och hon tror säkert att direkt när jag köper den kastar jag mig iväg på den liksom men det kommer jag verkligen inte göra, utan jag kommer köra från marken och göra alla de viktiga grunderna och träna med repgrimma m.m, (: sen vet ju inte mamma hur man arbetar med hästarna inom NH typ, att man först bygger upp ett band sen så kör man på det andra, men mamma hon tror nog att jag bara kör på allt sånt först, men det kmr jag verkligen inte göra (;
Jag köpte min häst när han var 9 år, bara travtränad och riden i skogen innan. Tredje dagen satte jag mig upp och testade rida i repgrimma (red alltid med repgrimma på hästen jag red innana, så kändes mest normalt för mig), var inga problem så jag red ut en sväng. :)
Jag använde mig av NH-filosofin redan från början när jag köpote honom och i början var det ett helsike att lära om honom (tjurskalligt kallblod som var van att få göra som han ville), men allt eftersom tiden gick blev det lättare att lära honom nya saker.
Hästen jag red innan var 16-17 när jag började utbilda honom på NH-sätt, gick hur bra som helst. Efter nåt år så testade jag rida med halsring, inga problem och efter ett par gånger kunde han göra allt han kunde på repgeimma/bett med halsring.
#3 så härligt att höra! :D så då är det inga problem att lära den det c: men kommer träna mkt NH, och tänkte börja med dom 7 lekarna oxå då. hihi har t.o.m gjort upp schema vad jag ska göra den första månaden haha, sån tönt jag är ^^ men vill ju att det ska bli bra från första början (;
Jag köpte min islandshäst när hon var 20 år och då kunde hon ingen NH alls. Idag rider vi enbart i repgrimma och halsring, kan de sju lekarna och mer än så ;) Så det är verkligen inte omöjligt, tvärtom så upplever jag att hästarna förstår NH så mycket bättre än om man försöker lära dem andra saker som inte är kopplade till NH.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Härligt! :D så bra, tack för svaret! ^^
Min erfarenhet är att det är lättare att lära en äldre häst att lyssna på NH än en ung häst. Alla de äldre hästarna i mitt stall har funnit sig väldigt snabbt i att den här människan (dvs jag) faktiskt lyssnar på dem och tar den tid det tar även om det bara gäller att leda ut dem i grimman.
Medan min egna häst, som blir 7 i år är mycket bångstyrigare ^^ fast jag får nog skylla mig själv. Köpte honom som 1 åring och det var 5 år innan jag började med NH. Nästa unghäst blir det NH från dag ett med. Men nu ett år senare så kan min häst lyssna på ett helt annat sätt än han gjorde för 2 år sedan.
Men iaf, min erfarenhet av äldre hästar är att de snabbt blir väldigt intresserade av att man förösker kommunicera med dem på deras sätt och att man lyssnar på dem, för de är så vana vid att man skiter i dem fullständigt och bara kräver och kräver.
Så kör hårt! Var lyhörd och du har vunnit mycket :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#7: Det beror nog helt på hur hästen är lärd från början. Min häst som var nio vad det ett helsike med då han hade så många väl invanda beteenden som ställde till det mycket för oss. Min häst var en stor utmaning att lära om.
Medan en höäst som inte har så många väl invanda mönster som inverkar på träningen är lättare att utbilda om.
Men en ung häst har sällan så invanda mönster, utan är mer oförstörd. Generellet alltså.
Det är lättare att lära än att lära om.
Min häst var tio när jag köpte honom och han hade aldrig blivit riden med repgrimma innan. För mig var det bara att sätta på den och rida ut, alla gångarter, inga problem. Utan huvudlag fungerar också bra, det går att skritta, trava, galoppera, svänga och sakta av… Men inte att göra halt :P
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Förlåt för en dum fråga, vad är de där 7 lekarna? 
För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
Googla. Samtliga sökresultat på första sidan innehåller informationen du söker.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#10 finns även artiklar här på sidan om de sju lekarna.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Om man har så pass bra kontakt med sin häst att den lyssnar på kommandon och inte på tvång spelar det ingen roll hur gammal den är, det är bara att träna in kommandon med repgrimma och rida på.
Baccus (min fd ponny) köpte vi som 18-åring tror jag det var, jag vet visserligen inte vad han hade gjort innan så mycket, men jag lärde honom att styras av ett grimskaft som satt fast i grimman under hakan och låg på vänstra sidan av halsen. Jag brukade rida honom till och från hagen så, gärna i full fart, och hade full kontroll. Knöt jag grimskaftet i grimman som tyglar kunde vi rida dressyr nästan lika bra som med träns (svårt att ge lika precisa signaler som med bett och tyglar, plus att han tyckte det var obekvämt att jag red barbacka).
Ponnyn jag hade innan kunde jag rida på samma sätt (även om ingen annan kunde det, då lyssnade han bara om han kände för det) och även helt utan huvudlag. Honom köpte vi som 16-åring. han hade heller aldrig sett en vagn (tror vi) innan han var 20, då vi körde in honom på ett par timmar.
Btw så är han 29 nu och debuterade i fälttävlan förra året (eller om det var året innan, men jag tror det var förra året) så stirra dig inte blind på åldern.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
#13 okej, härligt! :D
ja, har köpt min ponny nu för ett tag sen, och i början var han lite omotiverad och sånt, han kände ju inte mig. Men nu är det mkt bättre och har lärt han lite tricks och sånt, tränar seven games med honom och tränar med repgrimman m.m och han är jätteduktig! :) och han är ingen stisig typ och lyssnar väldigt bra på att stanna m.m, så tror det inte kommer vara några problem när jag rider med repgrimma, ^^