Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 15362 ggr
Zaphix
7/8/12, 10:44 PM

Svullen hasled

Igår så upptäckte min vän och jag att min häst är svullen på utsidan av ena hasen. Det är som en rätt stor bula där, inte hela hasen som är svullen, utan det är en bula på utsidan av leden.

Han är normalt sett lte gallig i haserna, inget som är något problem utan han är lite gallig bara. Men nu verkar det som att gallan på ena hasen har svullnat upp betydligt mer än normalt.

Min vän som är relativt kunnig på hästar (pluggar till veterinär och har jobbat rätt mycket på hästklinik och sett många hästben) har identifierat att svullnaden sitter i leden. Är alltså ingen reaktion på ett sår/bromsbett eller liknande. Heller inte troligt att det skulle vara en spark han har fått där.

Han är inte varm eller öm där, och är heller inte det minsta halt. Enda som är problemet är att han är svullen där. Ingen feber heller, tempat ett par veckor nu och ingen förhöjd tenp alls.

Idag så var han inte mer svullen, dock vara svullnaden hårdare än igår. Efter en stunds skrittarbete så var den något mjukare dock.

Min vän tyckte jag skulle skritta honom en vecka, avvakta och se om det blev bättre. Blev det inte bättre eller sämre skulle jag ringa veterinären.

Låter rimligt..

Men jag som är otroligt nojjig av mig blir ju orolig för vad det kan vara för något.

En tanke är att han blivit överansträngd av att få kasta sig undan hästar som jagat bort honom i hagen, gått med nya hästar nu sedan ett par veckor tillbaka och dom är inte alltid så snälla med honom.

Skulle vilja veta om någon varit med om något liknande innan, att en häst är svullen men varken varm eller verkar ha ont.

Kan det vara något allvarligt trots att hästen inte verkar ha ont?

Är det en inflammation borde de väl vara varma och markera?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
LinaN
7/8/12, 10:45 PM
#1

ta den här veckan nu och se hur det blir. Ibland dyker gallorna upp på nya ställen tyvärr.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

giffan
7/8/12, 10:56 PM
#2

Om du trycker på gallan med fingret, rakt in.. bubblar den ut på andra sidan då?

Kan det vara en lösbenbit? Isåfall behöver det inte betyda att det är någon fara alls, men en röntgen för att se hur benbiten sitter kan vara vettigt. Och sitter den illa till eller om vet anser att den ska tas bort gör man det med titthål och konvalecenten e kort.

Jätte svårt att säga på ett forum, men min första tanke var lösbenbit.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Zaphix
7/8/12, 11:10 PM
#3

#2: Hans gallor brukar göra det och även denna kommer ut på andra sidan också, sitter ju i själva lden liksom, inte som en svullnad från ett sår gör.

Lös benbit har jag inte tänkt på, men borde han då inte ha ett förändrat rörelsemönster då?

Om det skulle vara en lös benbit, är det helvila eller skrittvila som gäller då?

Kanske skulle ta och ringa veterinären imorrn och höra mig för ändå.. Problemet är dock att jag saknar en dragbil, så jag kan inte ta honom till den klinik jag vill till, utan behöver ta honom till ATG-kliniken som ligger på gångavstånd. Av tidigare erfarenheter litar jag inte riktigt på dom..

#1: Är ju inget nytt ställe i och med att han normalt sätt är lite gallig där (han är ju trots allt en gammal travare), utan den är den vanliga gallan som blvit betydligt större.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

giffan
7/8/12, 11:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Om det är en lösbenbit så kan du iaf helt klart vänta. Det blir varken bättre eller sämre på ett par dagar.

Lösa benbitar kan imånga fall sitta kvar utan att man tar bort dem, och har man tur kan de försvinna helt av sig själv.

Är det en travare du har så är den kanske redan kollad, och att man ansåg att benbiten inte satt på ett dåligt ställe. Men den kan ju för det ha flyttat sig, dom kan vandra ibland i lederna… och den kanske behöver tas bort nu.

Så boka en tid till den kliniken du litar på när du lyckats skaffa en bil, under den tiden kan ni säkert göra lugna saker och skritta lite..

Har själv ett varmblod med lösbenbit… som inte opererats bort, och den fungerar fint som travare.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Zaphix
7/8/12, 11:30 PM
#5

Han har haft en lös benbit i knät i sin ungdom och den är bortopererad.

Är en kallblodstravare på 11 år, travtränad tills han fyllde nio och flyttade till mig. Lyckades kvala som 8 åring, men startade inte på annat än bygdetrav. :)

Han har en rörelsestörning fram pga. överansträngning som unghäst. Sägs det iaf. Min teori är dock att han fick en rejäl muskelbristning i bogen med ärrvävnad som föjd, vilket gör att han inte riktigt får fram frambenet ordentligt. Han kommer lite efter med det i höger varv och vill gå lite utåtställd. Märks dock inte om man arbetar honom korrekt.

I snabb trav så går han orent fram, därför fungerade inte han på travet.

Detta är alltså uppkollat och konstaterat av veterinär att det inte är något han har problem av. Men min oro är väl att det ändå ska bli problem av det..

Vet inte riktigt när jag kan få tag på en bil, men det borde förhoppningsvis lösa sig iaf.. Men som sagt, har ATG som backup-plan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
7/8/12, 11:31 PM
#6

Vackert varmblod förövrigt, jag älskar kraften och energin en tävlingstravare utstrålar!

Min dröm i framtiden är att ha ett varmblod i träning och träna den med parelli som grund.. Älskar att köra snabbt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
giffan
7/8/12, 11:39 PM
#7

#6 Tack, har födit upp henne själv. Och tävlade med hennes mamma. Hon ska bli ridhäst så småning om är det tänkt då hennes stam inte duger till riktigt för avel..

Hoppas det löser sig med din häst. Men som sagt, jag skulle försöka hitta en bil och åka och kolla hasen. Bättre en koll för mkt än att han drar på sig slit skador. Kan ju bli som slip fåror i leden om det är någon benbit som ligger och glider runt, därför det kan vara bra att ta det lungt tills man hittar felet.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Zaphix
7/9/12, 12:46 PM
#8

Hasen var lite mer svullen idag, utsidan är som förut men nu var han lite svullen även på insidan och lite mer runt om.

Var ute på en promenad i skritt en timma och svullnaden gick ned endel av det, så jag tror att det är bra om han rör på sig.

Blir det inte bättre imorrn bitti så ringer jag kliniken då, har telefontid på morgonen. Har fått tag på bil och chaufför (jag tog körkort för typ två månader sedan och har aldrig kört transport så min vän erbjöd sig att köra) så kan åka till den klinik jag litar på om det behövs.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
7/9/12, 1:21 PM
#9

#8 skönt! Sen kan du ju alltid prova att köra en liten bit med släpet på vägen hem om allt vart lugnt. Men att du kan byta med kompisen när du kännr att det räcker. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Zaphix
7/9/12, 1:28 PM
#10

Ska förhoppningsvis köra 20 mil själv med släpet i augusti, så att träna innan vore inte helt fel.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

giffan
7/9/12, 2:45 PM
#11

#8 Då skulle jag låta hästen vila fram till det du kommer till kliniken, iaf som att du beskriver att den blir mera svullen dagenefter du ridit.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Zaphix
7/9/12, 3:15 PM
#12

#11: Fast svullnaden går ju ner vid rörelse och efter rörelse.

Vet brukar rekommendera skritt förutom vid typ frakturer, och en fraktur är det inte iaf.

Min känsla är att han mår bra av rörelse, och fick även det rådet av min hästkunniga vän, jobbat som vet.ass på kliniken p pluggar till vet, tyckte att han kunde skritta. Hon trodde att det oavsett skulle svullnat mer, men utan rörelse är risken att det blir mer svullet. Rörlse ökar ju cirkulationen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

giffan
7/9/12, 4:07 PM
#13

Fast om han svullnar i mera efter rörelse är det ju ett försvar från kroppen. Du ser ju hur det ser ut och avgör ju klart själv, men hage räcker många gånger som rörelse.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
LinaN
7/9/12, 5:45 PM
#14

#13 han kan ju lika gärna ha stått stilla mycket under natten och därför svullnat upp mera. så det behöver inte ha med 1 timmes skritt att göra.

Men enklast är ju som sagt att hålla koll på det och fortsätta skritta honom, antingen uppsuttet eller för hand beroende på vad som känns bäst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

giffan
7/10/12, 10:05 AM
#15

Jag förstår inte varför man ska röra på en häst som uppvisar att den är skadad före man låtit en veterinär titta på den. Anta att det är en lös benbit, då kommer det kanske förvärras av att man rör på hästen. bättre vila och ta reda på orsaken.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

LinaN
7/10/12, 12:22 PM
#16

#15 så gallor enligt dig är en skada?

För i min erfarenhet så ska man så snart det gäller leder med svullnad/vätskeansamling röra på den delen för att hjälpa genomblödning, och förhindra att det blir vätska ståendes i vävnaderna som i sig kan orsaka större skador än en lös benbit.

När jag skadade mitt korsband ordinerades jag att göra ett sukgymnastikprogram bestående av cykelrörelser (då jag inte lyckades sitta upp på min cykel pga svullnaden och instabilitet) och att jag skulle promenera så mycket som möjligt. TROTS att min menisk låg i 2 delar i knäskålen och skavde. För det var viktigare att få ner svullnaden än att det låg "grus" och skavde i leden.

Ju mer jag rörde på mig (trots att jag hörde och kände hur det gnissla i knät) dess mindre ont fick jag i knäts omliggande vävnader iom att svullnaden släppte och framförallt så fick jag tillbaka känseln i foten igen iom att vätskan tryckte på nerverna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

giffan
7/10/12, 12:39 PM
#17

#16 Nä det är inte en skada för mig, men i det här fallet påminner beskrivningen mycket om lösbenbit och då skulle jag inte chansa.

Finns många som har gallor hela livet utan större betydelse.Beror ju bara på vad för galla och varför..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Zaphix
7/13/12, 3:15 PM
#18

Har fortsatt promenera med honom och igår så var svullnaden betydligt mindre, efter promenaden kändes det inte alls svullet. På kvällen var det dock lite svullet igen, men inte alls så mycket som det varit förut.

Vännen som tittade på honom i lördags kände på honom igår också och tyckte även hon att svullnaden gått ned mycket.

Så får se hur det ser ut idag.

Är det fortfarande svullet på måndag ringer jag kliniken och beställer tid, då har jag gett det tillräckligt lång tid för att det skulle gå ned av sig själv. Har avvaktat då jag ändå inte haft någon möjlighet att åka in med honom denna vecka, vännen med bil var upptagen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Anna452
7/13/12, 10:59 PM
#19

Jag kan inte så mkt om ben och gallor på häst. Men det är i samma stall som jag som har en häst med proteingalla. Sitter på hasen, på utsidan av benet, ungefär mitt i benet. Tänkte om det kunde vara något sånt. Mitt kallblod hade det förrförra veckan efter att ha släppts i ny hage. Det gick ner betydligt när jag motionerat honom och har försvunnit nu i takt med att gräset i hagen minskat.

Upp till toppen
Annons: