Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 2773 ggr
Piich
1

Ointresserad häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Har en 13 årig shetlandsponnyvalack som tränas och tävlas i körning. Han är väldigt enkel att hantera, kan vara lite jävlig nu när det finns gräs ute och störtdyka ner i en tuva med hans medryttare.

Jag har varit intresserad utav NH och gick några lektioner med det med min fd medryttarhäst för 4 år sedan. Han var en otroligt känslig fjording så jag fick mycket gratis där. Påstår inte att jag var/är något geni, men lärde mig att få honom att backa undan, stanna kvar, och helt enkelt flytta undan när jag bad honom.

MEN!!!

Min ponny jag har nu, han totalt skiter i mig. Visst, han flyttar undan bakbenen om jag ber honom. Thats it. Får han inte att flytta framdelen, han totalt skiter i om jag ber honom att rygga. Tittar mest på mig och undrar vad fan jag håller på med. Han är inte rädd utav sig. Vi brukar ha en sk ''spökbana'' ibland och det är inga problem. Får med mig honom överallt, under allt, över allt. Men just det här med kroppspråk. Det är verkligen som att försöka få en vägg att flytta sig.

What to do? :))

Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande

FeliciaS
0

Har du läst artiklarna om de sju lekarna? Annars är det en bra början :) Gå upp i faserna om han inte lyssnar på din fas ett.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

LinaN
0

Låter som om du har en liten LBI på halsen, en Left brain introvert. Dvs en häst som krävs en atombomb för att rubba, visst bakdelen går bra men framdelen sitter fast i backen. Sen så mentalt är det a-bomber som gäller också… en man i rosa kaninkostym på en enhjuling som spelar tuba kanske får ponnyn att reagera, men det är ett kanske. ;)

Använd faserna, var tydlig och konsekvent, det fick jag vara på min LBE som också är svår att flytta på, och är fortfarande svår att flytta på om ha inte vill. och då är han ändå en häst som tycker om att röra på sig, men det ska ske på hans villkor ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Piich
0

Haha, skulle precis skriva att jag har, om jag förstått det Horsenalityn rätt en LBI. Tack för tipsen!

Och jaaa, rosa kaniner är faöriga vet du väl…precis lika farliga som skottkärror längs vägar och bron som funnits på exakt samma ställe i hans 13 år…  Flört

Tjena!
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.

Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.Skrattande

LinaN
0

Var i landet finns ni?

Piich
0

Södra stockholm :)

Tjena!

LinaN
0

Ok, litet långt från oss ^^ Men i stockholmstrakten finns det en del NH-folk vet jag. Frågan är bara varnånstans ^^

Brollan1
0

Att backa en häst som vägrar. Ha hjälm på huvudet annars kan det ta ont. Ställ dig snett framför hästen, gå med lugna självsäkra steg mot huvudet med ena handen i ögon höjd. När du är så nära att du kan röra huvudet så rör du handen i sidled med fingrarna spretanade så att du hotar ögat med handflatan (vi skall inte sticka ut ögonen med naglarna;-), hjälper inte det så knackar du på hans ögonhåla lätt med flathanden. Direkt han gör en rörelse att flytta på sig så måste du sluta och berömma hästen. OM han inte flyttar sig med detta så fortsätter du med samma sak men trampar han lite lätt på en framhoven kronrand. Direkt han lyfter hoven så slutar du och berömmer. Fortsätt några gånger så och öka på kraven lite för varje gång, till slut så backar han.

"Gör det lätt att göra rätt men jobbigt att göra fel och låt hästen välja"

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
1

#7 tyckte det lät rätt fysiskt att göra så, på ett väldigt obehagligt vis… Där sätter ju hästen i värsta fall människans beröring i direkt samband med fysisk kontakt.

Hade hellre använt sticken mot bringan på hästen, och när hästen inte rör sig så öka fasen och börja röra vid hästen. Ungefär samma princip men inte uppe i huvudhöjd med risk att få en häst som blir huvudskygg…

Brollan1
0

Ville vi flytta hästen eller inte? ;-) haha huvudskygg, att inte alla hästar är huvudskygga efter alla bett dom har fått över nosryggen av andra hästar i sådana fall. Hästen blir bara huvudskygg om man fortsätter att slå den i huvudet utan något mål eller mening med vad du gör. Dvs det är upp till den som hanterar hästen vad mening man vill ha fram med det man gör.Min uppfattnig om dessa pinnar mot bogen är att hästen förstår noll och folk till sist står och slår hästen mycket hårt på bogen med pinnen för att få igenom sin mening.

JAg är en lat typ och gör bara det som funkar lättast (prexis som hästar), och detta är en av dom sakerna. Man kan göra det både jobbigare och svårare med att tex peta på kruppan och så småningom få den att backa på det kommandot men det är inte speciellt intuitivt för hästen att göra det på det sättet.

Handen för ögat är instinktivt intuitiv för hästen att komma bort från det som skymmer blicken vilket vi inte kan säga om "sticka på bog" är för en häst som inte bryr sig om nått. Normalt så hinner jag inte ens röra hästen förrän den har flyttat sig bakåt. Och hästen gör ett medvetet beslut att hellre flytta sig bakåt än att ha den där iriterande handen på ögat.

Innan du säger mer så borde du prova och se själv, jag har provat mycket med hästar däribland "sticka på bog". Hand för ögonen vann alltid. Tom på besvärliga shettisar.

Driver man detta så långt som jag har gjort på min häst så kan jag nuför tiden stå 10m utanför stallet och peka på min häst igenom stalldörren så backar hon helt fritt och frivilligt. HAr faktiskt inte kollat på hur långt avstånd hon reagerar på detta.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

#9 smaken är som baken och var man till sin soppa. Jag behöver itne gilla din metod och du behöver inte gilla min.

Sen handlar mycket om vad för sorts häst man har också, tidigare erfarenheter osv. Jag arbetar inte på det sättet i ögonregionen på min häst, eller någon häst heller för den delen.

Allt kommer ändå koka ner till den punkten då man själv väljer vilka metoder ochtekniker samt vilka redskap man använder för att uppnå önskat resultat. :)

Brollan1
0

Ramlade på detta klipp då i sökande efter lite annat. Ricky Quinn gör det jag menar med handen för ögat då han flyttar ÅSNAN bakåt/sidled. Han använder tekniken i ett annat syfte men den går att använda till att backa ochså. En film säger mer än tusen ord.

http://www.youtube.com/watch?v=VwUQR_v9M7g

Lycka till

LinaN
1

#11 det där vart en helt vanligt driving game ju? Var inget hotande med att picka ut hästens ögon med vassa naglar ju. förlåt, Mulan. Och hans hand är ju inet ens i närheten av ögat på mulan.

känner att jag har bättre förståelse för hur du menar, hade du haft detta klippet från början hade det inte ens vart ett missförstånd.

Detta gott folk är inom parelli det som kallas driving game, det är den tredje leken och är en principlek. Att genom rytmiskt tryck utanför den fysiska kroppen få djuret att flytta på sig.

Brollan1
0

Haha " LinaN " din fantasi är väldigt bra här, kan inte se var någonstans jag nämner "picka ut hästens ögon med vassa naglar" … ;-) LOL

Rickys:s rörelser är menade mot huvudet och då specifikt mot ögat (tror inte en blind häst/mula skulle ha reagerat;-), nu är ofta hästar mycket observanta så man kommer oftast inte närmare än så här. Nu är detta en mula och vad jag läst om dom så är dom betydligt mera obrydda över vad vi gör än hästar, så det han gör, gör han väldigt bra. Speciellt att han alltid är rättvis och ger eftergift direkt mulan flyttar sig. Det är eftergiften som lär, inte handlingen i sig, den får bara adjuret att flytta sig.

Lycka till

LinaN
0

Njah, du sa det själv i ditt inlägg #7 " När du är så nära att du kan röra huvudet så rör du handen i sidled med fingrarna spretanade så att du hotar ögat med handflatan (vi skall inte sticka ut ögonen med naglarna;-), hjälper inte det så knackar du på hans ögonhåla lätt med flathanden. "

Brollan1
0

" LinaN " LOL  ok ok. där fick du nästan dit mig, måste dock betona "inte" i parentesen och "handflatan" just före parentesen. Man kan inte vara nog försiktig hur folk tolkar "hand mot ögat" och i detta fall så kanske jag tog till lite väl målande beskrivning. Det får jag svälja och ta till mig.

Hoppas taktiken nu är förstådd av alla som läser denna tråd.

Lycka till

LinaN
1

#15 som sagt, när jag såg filmen du länka till så blev det väldigt mycket tydligare och det är kanske inte så konstigt att jag reagerade så starkt på din beskrivning heller ^^

Sen jag är inte ute efter att sätta dit nån, jag är ute efter att förstå ^^