Bra täcken?
Är det någon som vet vad det finns för BRA täcken som håller tätt även efter en hel dag (och natt) med regn? Ska ha hästen på lösdrift hädanefter och behöver lite hjälp med vilka märken som är bra och inte. Jag har ett gäng täcken men de håller knappt tätt tills han vanligtvis kommit in. Tipsa även gärna om bra slitstarka vintertäcken.
Varför måste du täcka? :)
För att han har problem med korset och blir lätt stel när han är kall. Men det var ju inte det jag ville ha hjälp med ;)

Jag köpte ett övergångstäcke på hööks nu i vår, som jag använt ett antal gånger. Det är ett Lamicell, kostade skjortan(tyvärr) men jag har aldrig använt eller hört talas om ett täcke som håller mer tätt än det! Min bloding står på lösdrift året om och i detta täcke finns det inte en chans att det skulle sippra igenom ens en droppe även om regnet öööser ner :)
Ett superbra täcke som jag verkligen rekomenderar dig att köpa! Oxå pga av att han har problem med korset, jag hoppas och tror att du kommer bli mycket nöjd med ditt täcke(om du köper det) ;)
Lycka till! :)
Länk till täcket: http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/600645/600645_01.jpg
Tack, det ska jag kolla på :-)
Tittade på ett bucas smartex rain, det står att dte ska vara vattentätt och finns inget vattenpelare skriven. Är det verkligen helt regntätt?

Tänk på att gamla täcken eller täcken som tvättats flera gånger kommer regna igenom oavsett märke och kvalite!
Men annars är ju horseware överlägset i kvalité, men det är mycket pengar! Det är nog det enda täcke som har en chans att stå emot regn i ett dygn.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag kan nästan tycka att passformen är prio 1 till en lösdriftshäst. Det är ju sällan det regnar ihållande så länge, bättre att ha något reservtäcke att byta till. ett illasittande täcke dygnet runt måste ju vara hemskt
horseware och bucas passar ofta till hästar med smal bringa.
Okej tack :-)
peppe har en bra poäng där.
Sen finns det ju bogbreddare att köpa, men hur bra passformen blir efter att man satt i ett sådant vet jag inte. Har inte testat själv ännu men måste nog ordna en sådan nu till hösten så att Harry kan ha regntäcken de dagar jag har planer på att rida på eftermiddagarna och kvällarna framöver.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
bogbreddare? vad är det? Min häst har väl ganska normal bog men han ligger och gränsar mellan 145 och 155 beroende på hur rymliga de är. Men jag tänker att jag kan mäta i nederkant på ett av hans täcken som passar och jämföra med..?
Har ett regntäcke från Hööks till min häst, håller för regn riktigt bra faktiskt. Blev tvungen att tvätta det efter han hade haft kvarka och efter en flaska impregneringsspray så håller det mot regn lika bra igen. :)
Är 100g fodring i det.
Han klipps på vintern, så behöver täcke på sig då och detta är lagomt.
Han ska flytta till en lösdrift i höst där han ska få bo i ett år, så han lär inte klippas då och behöver nog inget täcke då heller.

Har ni problem med skav på era hästar? Jag har en skavkänslig häst och har kommit fram till följande;
Spänn så hårt det går framme i bringan, då hamnar täcket längre fram på hästen. Den slipper det hårda trycket över manken och bogen. Tänk att ni spänner det runt halsen och inte runt bogen.
Släpp efter på kryssgjordarna, de kan tyckas lösa när hästen står still, men så fort hästen börjar gå så nöter det på bogen.
Säkert självklart för många, och fel enligt andra men detta har hjälpt min häst massor.
#13 jaha! va käckt! :) sån har jag aldrig sett faktiskt..
som det är nu lutar det mot ett horsewear eller bucas, men jag får se vad jag hittar sen när pengarna kommer. Tack så mycket för alla svaren!
jag vågar ju tyvärr inte lägga pengar på dyrare täcken, i vår vallackhage så leks det våldsamt. så att köpa ett regntäcke för 1200kr är uteslutet, bättre o köpa många täcken för 300-350kr på ullared istället ^^
vet inte hur många täcken som gick åt i vintras, glad att jag ansåg det vara tillräckligt varmt att Harry klarade sig utan trots han vart halvklippt.
#15 Jag håller med dig. Bättre många billiga så man kan byta när det behövs. Dels så kan hästen få på sig ett nytt varmt, rent och torrt täcke i mellanåt. Och dels så sliter det ju mindre på täcket om man bara använder ibland (för att man byter och använder andra täcken imellanåt). Jag har 2-3 regntäcken/häst. Då gör det inget om det regnar igenom efter några dagar för då tar man bara och slänger på ett nytt täcke. Bits det i hagen så gör inte det heller så mkt, man blir inte lika ledsen om det går sönder och det är lättare att ha råd att bara köpa nytt.
Alla täcken blir ju slitna med tiden och jag upplever inte att billiga täcken slits fortare. Jag har Basic Rain Thermo Master (fleecefoder) och Rain Thermo Master (ofodrat) från Hööks. Hade dessa nu i vinter och tyckte dom var suveräna. Regnade inte igenom och suverän passform.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#16 precis, speciellt när man ju vet att hästarna leker elakt och drar i täckena på varandra i vårt stall, då är det jobbigt med dyra täcken. Har inte förlorat något täcke själv under vintern som gick men det vart ett par bucas och shires- täcken som andra blev av med i vintras och de täckena ska ju vara "oförstörbara"
Jag ska ju släppa ihop honom med en nu flock till hösten så det kommer ju inte åka på ett nytt dyrt täcke med en gång, ifall det leks/bråkas mycket. Men jag tänker att när det drar in massa höststormar med ösregn så kan det vara gott att ha iaf ett som är tätt. Jag har ett gäng täcken, några från börjes och ullared och något från kimberly som jag kommer kunna byta med, men det håller inte alls så tätt som jag skulle vilja. Även fast de är impregnerade så läcker de in uppe på korset och han är redan stel som det är. Så jag vill ha något som jag vet att det inte läcker igenom även om det vräker ner hela dagen.