Ponny som älskar att hoppa?!
Nu kan man säga att det vänt sig i skallen på ponnyn min, förut så HATADE han allt som hade med bommar och hinder att göra. Han blev bara stressad och tyckte det var fullt onödigt att kravla sig över de trots att han fick belöning efter.
Men idag, så började jag passet i hagen, tömkörning stod på schemat. Ponnyn var helt HYPER. Och då funkar ingenting. I vilket fall inte tömkörning då han bara stressar upp sig och tar alla små signaler som stora. Så när jag tillslut hade fått honom något så lugn så gick jag tillbaka till stallet och tog av gjorden och gick ner till banan för att busa lite löst istället, så han blev av med energin.
Vi busade på och han var så himla lyhörd! Verkligen bästa passet från marken någonsin och då brukar de gå bra nu förtiden! Men minsta rörelse och pek jag gav honom så gjorde han som jag ville. Han backade, stannade, travade bredvid, travade bakom osv. Och sen busade han lite också, men det var ju föööör kul tyckte han tydligen ;)
När vi hållt på en stund så tänkte jag att jag kanske skulle testa att styra honom över hindrena som stod uppställda på banan. Två stycken på en linje. Det första hindret var ett sockerbits hinder med en bom framför och en bom efter, trodde inte han skulle vilja änns försöka, eftersom det var så mycket bommar inblandade. Men den lilla jäkeln klippte av som ingenting. Och sen vände han sig mot mig och liksom: "Vaaad ska vi göra nuuu?!!? :DDD" Så jag styrde honom på alla hindrena och det var inga problem.
Visst har vi tränat lite innan på detta med hoppning, men då endast med enkelhinder som han fått hoppa och sen belöning. Inga extra bommar och inga linjer. Och visst har jag har märkt att det har börjat släppa. Men idag fick jag det verkligen bevisat, sååå kul! :D
Jag kan väl passa på att fråga, vad tycker ni om hoppning? Och hur ofta ska man utöva detta i eran åsikt? :)
Utöva hoppningen precis så ofta som du och din häst tycker det är roligt!
NH handlar inte om att man inte ska hoppa, eller rida dressyr eller någon annan inriktning. NHn är grunden så att man ska kunna göra allt det där fast bättre och med ett samspel och en relation, där man arbetar tillsammans och inte utnyttjar hästen.
Så, kort och gott, hoppa så ofta ni vill!
Här är min medis och Harry iväg på hoppträning på en klubb en bit hemmifrån vårt stall. När han itne hoppade stod han och vilade lugnt och sansat i mitten med de andra ekipagen. Trots han aldrig sett nån av de andra hästarna förr :D
Dock har vi inte kommit så långt ännu att vi vågar åka iväg på träningar med bara det anturliga hackamoret, men det kommer! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#1 - Ja, jag har gjort det nästan varje gång vi jobbat från marken. Han har ju börjat tycka det är så kul, så vi brukar avsluta med det så blir det nästan som en belöning - då han tycker det är kul och han brukar vara riktigt nöjd efter :D
Vad fin han är! Jag rider också en nordis (ser ur som harry är en? ) som jag hoppar med! De är grymma! :D Vi ska åka ner till Malmö och visa upp oss i Nordsvensk uppvisningen på Malmö City Horse Show i Augusti dessutom ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min häst gillar att hoppa vissa dagar, andra dagar så är han väl inte allt för entusiastisk. Han är rätt bekväm av sig vissa dagar, och då är framåtbjudningen inte den bästa och då går hoppningen sådär. Men emellanåt tänder han till och har en riktigt fin bjudning till hindren och skuttar glatt över.
Känner mig trygg när jag hoppar honom, för han är ärlig och hur fel han än kommer så vägrar han aldrig utan hoppar alltid snällt över,
Jag tycker inte hoppning är så kul, så har inte blivit av att vi hoppat så mycket. Men under hösten hoppade han rätt mycket med en annan ryttare och de var med på en klubbtävling, 75 cm, och blev felfria. Var väldigt stolt när jag såg dom ifrån läktaren. ;)
Han ska dock inte hoppa så mycket eller så högt då han är en tung häst och har en förslitningsskada fram ifrån sin travtid, men emellanåt får han skutta lite. :)
Här är en film när han och Raul hoppade förra året..
På filmen är det den första gången han hoppar mer seriöst än bara nåt skutt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Då får väl jag bjuda på en liten film när jag och Bellman hoppar, haha. Här tränar vi dock bara enkelhinder och då hade inte hoppspärren släppt lika mycket, men här började han tycka det är kul! Men som ni ser är han helt lös och har ett eget val om han vill hoppa! :)
#2 Harry är en shire/ardenner-korsning. Löshoppad 120, och hoppad 1 m med medryttaren. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.