Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 6312 ggr
kallander
0

ridkapson

Är det någon här som har erfarenhet av ridkapson? Jag tänkte köpa en med fast järn till hästen, men vet inte om jag ska öpa ett helt huvudlag eller bara själva kapsonen, som man sen kan sätta på vilket huvudlag som helst. Vad har ni?

Och vart kan man hitta snygga? Har ni tips på sidor får ni gärna skicka ett pm och dela med er :)

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en ridkapson till min häst, använder mest den när vi jobbar med långa tyglar, men rider även lite med den.

Har en sån man kan sätta fast på ett vanligt träns.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kallander
1

Hur tycker du att det funkar med den? Ser på bilden att den åker ner lite över nosryggen. Är det något som du tycker påverkar? Funderar på om jag ska köpa en sådan som du har, eller en som håller uppe kapsonen bättre (helt huvudlag)

Zaphix
0

Har spänt upp den nåt hål nu, så den sitter bättre. :)

Man får ha den relativt hårt åtspänd för att den inte ska falla ned så mycket, då är det inga problem. Sitter lite hårdare än jag skulle spänna en engelsk nosgrimma, men inte hårdare än vad många anvdra verkar spänna sina nosgrimmor.

Min plan var att börja lite med akademiskt, är väl fortfarande min plan egentligen, och då är det bra med en ridkapson eftersom du kan ha den och bettet på samma träns.

Men har du ingen plan att ha bett på samtidigt så skulle jag hellre köpt en vanlig kapson då det finns såna med en läderrem mellan järnet och sidostycker som förhindrar att den faller ned på nosryggen.

Dock är ju en kapson dyrare, så dte beror väl på vad du vill lägga ut på en också.

Känner du att  du kan spendera mer pengar på en kapson skulle jag definitivt titta på som tärnsjö garveri säljer.

Min och Dackes blogg

kallander
0

Okej :)

Ja det är väl lite det jag funderat på, om det inte är bättre att ha en hel, som du säger. Fast jag tror å andra sidan att hästen inte bryr sig nämnvärt om den skulle åka ner. Kanske när man arbetar mer seriöst då..

Den kommer inte användas tillsammans med bett för det funkar inte hästen på. Så jag vill ha något bettlöst som man ändå kan forma hästen med och som har någolunda liknande signaler.

LinaN
0

Sätt en läderrem mellan ridkapsonen och pannbandet på tränset, så det fungerar som cradle-headstallet som Parelli har för sitt specialträns som kan kasa ner för långt annars.

inte alls svårt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

kallander
0

Blir det inte lätt tryck bakom öronen då? Funderar bara på om kapsonen istället drar ner pannbandet så kommer det i sin tur dra fram nackstycket? Vill ju ha en med fast järn och de väger väl ändå lite mer än flätan på bilden :) Om jag ändå ska köpa ett så vill jag ju hellre ha ett som sitter bra utan massa andra lösningar. Bra idé annars.

EwaAngantyr
0

Jag säljer dels en semikapson (pris: 395:-) som man kan ha till vilket huvudlag man vill och dels en hel fast kapson inklusive huvudlag.  (Pris: 750:-)

EwaAngantyr
0

Här är den hela kapsonen:
Finns i brunt och svart, mässing eller rostfritt.

kallander
0

Ja jag har vart inne på din sida :) men helt ärligt så tycker jag att din shop är krånglig och jag hittar ingenting..

Zaphix
0

Jag köpte min här: http://butik.ridakademi.se/ridutrustning/Kapsoner

Likadan som den Ewa säljer tror jag.

Min och Dackes blogg

kallander
0

Jag funderar på antingen en sån semi (#7) eller en hel med extra rem som håller uppe kapsonen över nosryggen. typ som denna nedan.

EwaAngantyr
0

#9 - Håller med och jag har sedan en tid tillbaka börjat bygga upp en ny och bättre shop. Det tar tid dock, tyvärr..:(

kallander
0

#12 Det låter bra det :)

LinaN
0

#12 min Sambo är system/webbutvecklare/mm och skulle kunna göra jobbet åt dig. :) Han håller på att leta små frilansjobb nu som komplement till sina studier :)

Nu senast så gjorde han om Vänersborgs Taekwondoklubbs hemsida som såg ut som skrot innan ^^

EwaAngantyr
0

#14  Hör gärna av er på mejl!!  Jag behöver all hjöälp jag kan få!!

Inquizarus
0

Hej Ewa! Det är jag som är LinaN's sambo och tänkte mest peta till med att jag skickat ett mail till dig nu under eftermiddagen. :)

kallander
0

Va bra det löste sig! ;)

sofiek90
0

Ewa, hur små görs semikapsonen som är på bild i #7?

MVH

Sofie

EwaAngantyr
0

#16 Tack!

# 18 Den görs bara i en storlek tyvärr.  Passar d-ponny - stor häst.
Jag har hackamoret till en b-ponny, ser lite stort ut men den funkar ändå bra.
Semikapsonen finns både med fast järn och med kedja. Brun och svart.

sofiek90
0

#19 Då blir det för stort, vad synd.

MVH

Sofie

EwaAngantyr
0

# 20 Vad är det för häst du ville ha den till??

sofiek90
0

#21 Shetlandsponny :)

MVH

Sofie

EwaAngantyr
0

Den paddade delen med ringarna är ca 22 cm. Sedan är det ca 18 cm till spännet. Minsta omkretsen som kan göras (om man gör fler hål i den) är 40 cm.

sofiek90
0

#23 Jag tycker det låter väldigt stort, han är ju inte så stor. Jag får kolla vidare. Tack ändå :)

MVH

Sofie

LinaN
0

jag har en omgjord serreta som fungerar som en kapson nu när den är vadderad.

Den modellen används nere i spanien, men eftersom den är sågtandad och jag inte hade tillgång till en vinkelslip så klädde jag in hela tandraden i skinn och läder så den inte ska vara vass och elak mot hästen. Nackdelen var att istället blev nosjärnet för smalt för min brednäsade mastodont.

Kan tänka mig att göra mig av med serretan och i samband med det göra klart huvudlaget så det passar en shettis istället för Xfull ardennor/shirepojke.

sofiek90
0

#25 Jag har hittat en i läder faktiskt, i storlek mini och som passar min lille. Så jag är nöjd :) Men tack för erbjudandet!

MVH

Sofie

EwaAngantyr
0

Vad bra att det finns även till småkillar!!

sofiek90
0

#27 Ja, men det tog ju ett par år att hitta den. Men nu har jag en som jag ska testa när jag får chansen :)

MVH

Sofie