Inte nöjd alls!
Usch! Jag är inte nöjd med min lösdriftsplats och hur hästarna sköts där. Min poppo har bytt hem många gånger och jag har inte haft henne så länge. Vill verkligen inte slita upp henne från detta hem av den anledningen. Hon verkar trivas med kompisarna osv. Problemet är att fodringar etc ingår i hyran men när jag kommer dit så märker jag att det inte sköts om ordentligt. Vatten kan vara helt slut och ibland tror jag (eller misstänker) att fodringar hoppas över. Har påtalat till hyrsevärden då det varit illa då jag kommit dit men jag litar inte på att det blir ändrat. Nu känner jag att jag måste kontrollera att allt går riktigt till och det var inte avsikten med platsen precis.
Ngn som varit med om liknande och hur gick ni till väga?
Jag pratade med stallägaren "jag betalar för en tjänst där det ingår mat och vattenpåfyllning. men detta levs inte upp, så antingen så får ni se till att göra en ändring annars kontaktar jag konsumentverket eftersom ni tillhandahåller en tjänst som inte är enligt överenskommelse iom avtalet. Eller så flyttar jag utan att iaktta uppsägningstid då ni bryter mot avtalet när hästarna inte har mat och vatten."
Det slutade med att jag flyttade för ingen ändring skedde.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vi hästägare är ett jäkligt jobbigt folk överlag. Spelar ingen roll om vi är stallägare eller hästägare, vi är ofta griniga över vad som "våran" häst behöver och skall ha. Och det är sällan så att alla är nöjda i stallet.
Så det enda sättet att få lugn och ro är att skaffa ett eget stall eller hyra ett helt stall för sig själv och då kan vi bara vara arga på oss själva men vi får som vi vill.
Jag skaffade eget och nu är jag nöjd med servicen, men det är mycket att göra..
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#2 fast betalar man för att hästarna ska få mat och vatten så ska man ju ha det också, annars kan det ju rentav röra sig om vanvård av djuren och då hade jag anmält och flyttat.
Men med eget stall så får man det som man vill ha det. Men långtifrån alla har råd att hyra ett stall själv eller möjlighet att driva det själv, som tex jag, i dagsläget har vi bara en inkomst, och vi har inget krökort i familjen heller. Samt att jag hade inte haft råd med två egna hästar utan hade vart tvungen o ta in fler folk i mitt stall för att det skulle funkat och då har man helt plötsligt ivärsta fall fått folk som inte tycker man gör som man borde osv osv även det är mitt eget stall.
Så det är en balansgång oavsett hur man gör om man nu inte har jobb, körkort, bil och flera egna hästar eller rentav känner folk som ha exakt samma värderingar, ja då är det inga problem.
Allt är en balansgång i livet antingen får vi svälja lite granna av våran stolthet och jämka oss med andra eller så startar vi eget och har det jättejobbigt men vi är nöjda med det vi gör och får eftersom det är vi som gör det och då kan det inte vara fel.
Att hitta någon inom hästbranchen som tänker lika i allt är en utopi, vi har alla en vision om vad som är bäst för hästen (och oss) Som vi kanske måste revidera med åren och bli mera praktiska.
På tal om vanvård så har jag en god vän som sitter i länstyrelsen (inte i mitt län dock) och beslutar i djurrätts frågor. Och jag kan säga att dom fall som han får på bordet ligger väldigt långt från vad vi lekmän kallar vanvård. Vi brukar sitta och prata igenom sånt och man får rysningar över hur långt det kan gå när mäniskor kommer på obestånd och låter djuren kvävas i avföringen bakom något stall eller låter hästarna stå inne utan att få komma ut ur stallet någonsin i sin egen skit hängande i en grimma. Han har tom haft polisbeskydd då han varit hotad till livet.
Dom är överhopade med sådana fall så att några hästar missar lunchen någon dag i veckan tror jag inte har speciellt hög prioritet. Så alternativet är göra rättsak av det eller byta stall i förhoppningen att det är bättre där.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
ska man se det krasst så är det mycket väl det här med "Ett par missade fodringar" som leder till att det inte är så noga med att släppa ut dem, eller så noga att mocka och till sist så står hästarna där i sin egen skit och sörja och ligger på din väns bord…
Sen kan det alltid hända saker också. Vid ett tillfälle så kunde jag inte fodra kvällen till mina hästar när jag faktiskt hade eget stall, men det var för att jag satt på akuten och samtidigt inte fick tag på någon som kunde fodra. De dog inte av det, men de vart hungriga när jag fick komma hem igen efter en hel natt på sjukhuset. Men det är ju inte något som hände till vardags direkt ^^
#4 Här handlar det inte om att jag är "petig" med just hur min häst ska skötas utan att jag betalar för en tjänst där tillsyn, vatten, fodringar etc ska ingå och att jag inte får vad jag betalar för. Men framförallt att jag inte känner mig trygg med att hästarna sköts om och faktiskt får mat, vatten och tillsyn. Min häst är tunn och klarar inte att av tre mål grovfoder hoppa över ett mål i bland.
Be dom sänka hyran isåfall och fodra själv…
Eller åtminstone säga att om dom har svårt att fodra eller annan skötsel höra av sig så kan du fixa… Bättre att prata än att bråka
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#7 #8 Jag pratar, jag bråkar inte. Jag erbjuder min hjälp men den tas inte emot. När det missats att ge vatten eller fodra gör jag det men hade jag inte upptäckt det hade det inte blivit gjort. Det är skrämmande. Det lutar helt enkelt mot att jag flyttar. Men det har inte på något sätt med att jag skulle vara petig utan för att det brister i grundläggande omvårdnad.
#9 jag är helt med på din sida. Grundläggande i djurskyddslagen är att djuren ska få mat och vatten. och betalar du för det och inte får det så ska du ju inte stå kvar där, det går ju ut över din häst.