Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 969 ggr
[TrädalsHedvig]
0

Bestämd ponny

Hej!

Jag har en extremt bestämd ponny. Blir inget som hon vill eller tänkt blir hon sketa sur. Från marken är hon dock oftast snäll och go. Ridningen är desstu värre.

Men till min fråga: När jag tar in henne från hagen MÅSTE jag över ett minilitet dike. Hon är absolut INTE rädd för vatten eller lear MEN. Hon har bestämt att man inte kan gå över det diket. Alltså stannar hon, går jag åt ett annat håll går med jätte snällt. Över allt annars följer hon mej som en hund men inte där. Går jag mot henne igen för att få henne med meej mer så backar hon. Har testat att vifta eller ibland snudda henne lite lätt med grimskaftet. Då blir hon gensat rädd och backar undan, visar ögon vitorna och biter efter mej (vilket hon aldrig gjort innan).  JAg undrar om någon har någo tips till hur jag ska få över henne?

[TrädalsHedvig]
0

putt

giffan
0

Gör en bro över..Skrattande

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Brollan1
0

"giffan " LOL min typ av humor. ;-)

" TrädalsHedvig " arbete på ena sidan av diket och lugn och ro på andra sidan, kanske tom något att äta där som en hötuss. Justera : http://ridsport.ifokus.se/discussions/4fcb287fd3b4fd62e0006a71-ar-hon-radd-eller-tramsar-hon?discussions-11 så det passar din situation.

Alternativt "advance and retreat", dva ta och ge ett steg i taget tills ni är över.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

giffan
0

Det va inte humor. jag menade det. gör en bro så kanske den vill gå över

~ Anneli ~ 

Brollan1
1

" giffan " hur som helst så fick jag ett gott skratt då jag insåg att det mest uppenbara är oftast den enklaste lösningen. Vi tänker ofta för krångligt.  Vilket du verkligen visade med ditt inlägg.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

giffan
0

Har nämligen haft en hage där man va tvungen att gå över ett dike. Var så mkt enklare att lära dom att gå över bron vi byggde… Så slipper man bråka.

~ Anneli ~