Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: hästhälsahästhållning
Läst 3287 ggr
Peppe
0

fri tillgång utomhus

Har börjat få med övriga i stallet på fri tillgång i hagen och måste komma på nåt sätt som är smidigt för alla!

Det är 4-5 hästar, alla med olika ägare. Alla fodrar med hö vanligtvis och hästarna gå in för natten.

Vi har funderat på att ha antingen hösilage eller halm i hagen (vid halm kommer det även en morgonportion med hö vid utsläpp (kanske även en vid lunch). halmen skulle i så fall bara fungera som mellantugg de timmar de annars skulle stå utan mat.

2 av hästarna skulle nog må bra av hösilage, de är stora och svårfödda och den ena dessutom forthoppningsvis dräktig. De andra 2 hästarna i hagen är min d-ponny som nog kan funka med både halm och hösilage, men den 4e är ett russ med fång och jag är inte säker på att ägaren gillar tanken på fri tillgång på hösilage.

Hur som helst, vilket vore bäst rent objektivt och framförallt praktiskt?

1. Köra ut en stor bal halm/hösilage som står kvar ute över natten

2. försöka komma fram till hur mycket de äter på en dag och lägga ut den mängden på morgonen. lär bli jobbigt många kilon att bära ut på morgonen, inte jättelockande.

3. Kanske någon form av slowfeedingautomat med halm/hö i?

Kan hösilage vara kvar ute på natten utan tak? Kan halm vara kvar ute på natten utan tak? Kan man köra ut en hel fyrkantsbal med halm (300kg) och öppna där ute i hagen?

Eller måste vi helt enkelt bygga tak eller lägga ut nytt varje morgon?

Hur gör ni?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

och just det, hästarna är skodda. periodvis har de även broddar i framskorna.

LinaN
0

För det första ha ett underlag i hagen, gjut en betongplatta, ställ ut några pallar eller vad som som förhindrar att de trampar ner så mycket i marken. Hos oss vägrar stallägaren att gjuta eller på annat sätt hårdgöra marken kring balarna så hästarna står i mellan 5-30cm djup lera där de samtidigt trampar ner hösilaget vilket gör att det blir ett sjuhelvetiskt spill som kostar många kronor varje månad.

Våra hösilagebalar står ute dygnet runt utan tak. och har funkat bra, men då är det ändå 7 vallacker på en 350-400kgs bal, och det går åt en bal i veckan på vintern.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

#2 redan i första meningen blev allt aldeles för jobbigt… att gjuta en platta är nog lika uteslutet här som hos dig! Intresserade har de andra blivit av fri tillgång, men inte så intresserade Flört

men vi har faktiskt inga direkta problem med lera, just vid grinden finns det en kvadratmeter där det kan bli en vattenpöl vid ihärdigt regn pga en lerfläck men större delen av resterande hage har sandbotten (med gräs på) så vattnet sjunker lätt undan! Glad Så visst skulle det bli spill men det blir nog ingen direkt lervälling iallafall Glad

Ju mer jag tänker på det desto mer rimligt känns det med hösilage. Då kan vi verkligen på allvar ta bort hela lunchfodringen, egentligen även morgonhöt men innan detta med fri tillgång blivit spikat har nog alla hunnit ta in hö så det ska räcka till morgon o lunchfodring också och det höt måste ju användas. Men det måste ju gå bra det med, att ge lite hö på morgonen också utöver hösilaget!

Peppe
0

Du nämnde pallar, menar du att det kan vara en god ide att lägga ut t ex lastpallar och ställa balarna på en sådan? För att komma upp från marken lite.

Stallägaren känner för övrigt någon som gjort små hösilagebalar, så jag hade en tanke om att man kanske kunde köra ut typ 3 st samtidigt, så alla får äta.

Zaphix
0

Jag skulle själv inte velat ha en hösilagebal i hagen, min häst hade blivit fet bara han tittat på den. Bättre att då bygga nåt slowfeedinggrejs så att hästarna inte får i sig fullt så mycket, och sedan fodra upp de svårfödda hästarna nattetid.

Till ett russ som haft fång skulle jag vara väldigt tveksam till att ge fri tillgång på hösilage.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

ja, att ta en klassisk SJ-pall (kolla så inga spik o skit sticker ut) och ställ in, ställ balen på, så slipper man att balen suger åt sig av marken under samt så riskerar man inte att det börjar röta underifrån.

Att köra in 3 bal åt gången låter väldigt mycket som slöseri.

Vi har som sagt 7 vallacker i vår hage, och alla står och äter tillsammans i balen. Har aldrig varit några problem. Även de som är ranglåga får komma till och äta när de ranghöga ätit sitt, eller så går de bara runt balen och äter på andra sidan. Dvs 7 hästar runt enbal på 120cm i diamter som bäst, de får plats allihopa. Sen står de inte och äter konstant heller, kanske de första veckorna tills de inser att det kommer finnas mat hela tiden.

Ponnyn får motioneras mera, och man får hålla kollen. Förstår inte den här svälthysterin som finns kring fånghästar….. fick nog den sommaren väninnans nordsvenska brukssto fick fång och åt totalt 3kg hö PER DYGN bara för att höet också kunde vara farligt mot fånget. Behöver jag säga att hästen ifråga hade rejäla magproblem i samband med detta? Sålänge hästen inte har akut fång så ska den äta så mycket som möjligt för att hålla igång magen och få så mycket motion som möjligt. Är hästen under rehab så ska den motioneras om det så är att gå några varv på stallplan så är det bättre för fötterna än att bara stå still. Men givetvis får man ju också se till inividen och smärtnivåer mm.

Brollan1
0

Det finns ett skydd som man sätter runt balen så att den inte kan explodera ut åt sidorna och bara kan ätas från toppen och ner. Det går väl att komplementera med ett helbalsnät runt balen ochså så att den inte äts så fort, tyvär så är hästarna experter på att få hål i hönät.

Sen kan du ju alltid placera balen på lite olika ställen i hagen så markslitaget blir lite jämnare.

Om man kan få tag i ett hö som inte är så kraftigt så är det ju bättre för dom om dom skall gå och tugga hela dagarna, det går dock mera av ett sådant hö men det får räkans som om det är halm i det.

Vi hade fri tillgång ett år och till sommarbetet så fick ena stoet fång då hon var lite väl rund efter att ha fått fri tillgång hela vintern. Jag anser att hästarna kan vara litte tunnare innan dom går ut på betet så det stämmer mera med vad naturen skulle ha gjort med dom. Det skulle eliminera mycket av sommarfånghästarna. Att dom senare äter upp sig på betet och är lite runda på hösten är helt ok men banta dom några månader före betet så dom inte går in i det feta.

Håller ochså med " LinaN " om att fånghysterin går för långt om man drar ner på grovfodret till fånghästar, det ställer bara till det än värre när magens bakterieflora slås ut av stress utan att ha någon bukfylla. Nä fram för magrare stråfoder till känsliga och lättfödda hästar, dom måste få tugga lika mycket som andra hästar, dom behöver bara inte den energimängd som andra hästar. Så fram för senslaget långstråigt hö.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Peppe
0

#5 de svårfödda hästarna kommer redan in tidigare och får så mycket mat det maximalt går att trycka i dem på den tiden…

personligen bryr jag mig inte om vad min häst får, bara han får nåt och inte står utan mat i snön. jag justerar det nattetid istället. Vill ha något som fungerar i praktiken. 3 av 4 hästar skulle nog klara detta galant (och må väldigt bra av det), men det är just den 4e, russet, som blir knepigt. Halm har ju den fördelen att hästarna sällan vräker i sig "bara för att", som med hösilage/hö. Inte lika gott!

#6 som sagt är det små balar, ca 50 kg så att ställa ut 3 samtidigt tycker inte jag känns som slöseri… Flört de skulle aldrig kunna samsas runt en så liten bal, min häst har stora integritetsproblem vid utfodring (som såklart blir bättre av fri tillgång) men har svårt att se honom stå sååå nära de andra….

Russet kan för övrigt inte motioneras alls längre, hon är 23 år gammal och har problem med andningen. Kan bara motionsridas efter hur dagsformen ser ut. Men vem vet, hon kanske inte ens lever i vinter. Har snabbt blivit värre nu i sommar. Kan visserligen vara pga värmen också så hon blir bättre i vinter.

JAG håller med er om fånghysterin, men jag är inte ägare till russet så jag har inget att säga till om! Glad

LinaN
0

#8 fast har du provat med storbal?

Nackdelen med att köra ut småbal är att då måste man köra 3 gånger för att få ut 150kg mat, en gång i veckan om inte oftare beroende på hur snabbt hästarna trycker i sig maten ^^ Vilket är dyrare än att köra ut en bal en gång vartannan vecka tex.

Men prova med småbal, och när ni ser att hästarna står o mumsar ur samma, två och två eller till o med flera runt samma kan man lika gärna gå över till att fodra ur storbal.

Hos oss har det aldrig vart några problem emd storbalsutfodring ens när det kommer till matilskna hästar och sådana som häver i sig maten som om de svultit hela sitt liv (vilket de ofta också har gjort)

Peppe
0

#9 vet inte om jag var lite otydlig med att stallägaren kände någon som gjort småbalar? och att vi då skulle få dom billigt? Flört

Små 50kg-balar är ju enklare eftersom vi själva kan köra ut dem "för hand", storbal måste vi ha traktor till. Glad

Fördelen är ju också att blir det plotsligt varmt så går de små balarna åt snabbare så de inte hinner bli dåligt

sofiek90
0

Är det hösilage med "fångponnyvänliga" värden so to speak så borde det ju inte vara några problem för russet. En häst äter inte mer än tills tuggbehovet är tillgodosett (?) och då blir, ofta sagt, "mätta".

Det går inte att bara ha 2 balar i hagen? så dom äter 2 och 2? då borde balarna bli mer jämt uppätna, och behöva bytas ut samtidigt. är det 3 balar så kan det vara kvar på en bal i slutet medan 2 balar tagit slut.

MVH

Sofie