Bettfunderingar
Ska vara med på sommarpremieringen med mitt nordsvenska sto, 2 år.
Har ännu inte introducerat bett för henne utan bara kört med repgrimma, inser nu att vi måste ha tränsbett för att få vistas på premierings-platsen.
Ringde veterinären för att rådfråga lite med tänderna. Hon sa med en gång att de brukar kolla tänderna först vid 3 års ålder, att det var onödigt nu.
Känner ändå att man skulle vilja ha lite koll innan man trycker in metall i munnen på henne.
Skulle det vara något kommer hon väl inte bli speciellt positiv till bett i framtiden.
Känner bara sån *pust*-känsla att man blir tvingad att ha bett på sin häst, känns väldigt gammalmodigt. Funderade på sidepull först för att ha just träns som jag trodde det gällde, men det står tydligt tränsbett.
Är jag helt ute och cyklar? Vad skulle ni välja för bett, borde väl funka med tunnt rakt bett?
Skulle testat tvådelat och rakt bett för att se vilket hästen verkar mest nöjd med, sedan valt den.
Känner inte till reglerna för nordsvenskar men jag trodde bara det var krav på bett för hingstar. Så är det väl på Shettisar, tror jag.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
en väns bekant ska premiera sin nsv-hingst och han måste ha bett. Men inte stoet som hon skulle premiera.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Måste du ha tyglarna fästa i bettet?? Annars kan du ju ha bett på OCH repgrimma och fästa tygeln/grimskaftet i repgrimman.
Vet att det var någon som gjorde så på brukskörning. Det stod inte att tömmarna måste var fästa vid bettet!
#4: I reglerna för brukskörningen så står det "bett ska användas", det borde ju rimligtvis betyda att man ska använda det också, inte bara ha bettet i munnen.
Men å andra sidan startade jag i bruksridning med repgrimman, trots att det står "ridning i grimma är ej tillåtet" i reglerna.. Domaren kollade igenom reglerna när jag frågade om jag fick starta så, men hon sa att det var okej.
"EwaAngantyr " JAg gillar ditt kreativa tänkande.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#5 Ja, detta var några år sedan så de har väl sett över reglerna nu. Tråkigt att man inte får välja själv om man vill ha bett eller inte på en treåring… En repgrimma är ju minst lika "säker" som ett bett.
#6 - Tack!
#7: Du får inte starta i brukskörning med en 3-åring, måste vara 4 år. :)
Men jag håller med om att det är tråkigt att man inte får välja själv.
*HARKEL HOST HOST*
Det som vi kallar för Repgrimma här i sverige är ju egentligen inte en korrekt term. Det heter Rope Hackamore, från spanskans Haquima. Så en "repgrimma" är ett hackamore, och enligt TR i hoppning och fälttävlan så får man lov att tävla med det.
Jag har för avsikt att få igenom att få tävla på mitt rephack på de lokala klubbarna med hänvisning att repgrimman är bara ett svenskt ord för att beskriva huvudlagets beskaffenhet :) och att det i själva verket är ett så enkelt och okomplicerat hack utan mekanisk funktion.

Om vi hinner träffas innan, så kan jag visa dig hur man introducerar ett bett på ett bra sätt.
Börja med att smörja in bettet med honung elle rmelass. Sen lägger du en godis i handen som du håller bettet med och när hon ska ta godiset, måste hon ta bettet först. Se till att självaste tränset är större än vad hon behöver så du lätt kan få in öronen, innan du spännder det till lagom storlek. Gör det varje dag och sen kan du låta bettet vara i munnen medans ni promenixar eller medans hon äter mat.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Kul att höra att det inte bara är jag som tycker detta är befängt!
Jag har satt i bett i munnen på henne då hon känns väldigt stabil och accepterar det mesta numera. Hade ett vanligt oledat bett hemma som kändes lämpligt att börja med.
Använde faktiskt en äppelskrutt första gången. Gick ok fast jag kommer verkligen inte koppla på tyglar riktigt ännu.
Tanken slog mig också att ha träns med bett på henne, fast repgrimma under kopplat till ledrep =)
Jag kommer definitivt ha mer kontroll med repgrimma för jag kommer inte vilja dra i bettet om jag skulle behöva få hejd på henne av någon anledning, känns högst olämpligt om man vill ha en fungerande häst i framtiden. Hade jag tränat långt i förväg hade det varit en femma men som ni skrivit tidigare så trodde jag också att det bara gällde hingstar och har inte brytt mig om att lägga ner tid på detta nu.
Så här står det i reglerna:
"ägaren ansvarar för att samtliga hästar visas i träns med bett, dock ska föl visas i grimma (föl får inte vara lösa), ettåriga ston och ettåriga valacker får visas i grimma. (rasvisa bestämmelser kan förekomma),"
På hingstar måste man ha kindkedja utöver bett =( Tur man inte har hingst…
Ska jag utmana dom? Känner mig lite tvingad just nu faktiskt främst för min hästs skull…
Jag tolkar regeln som att hästen ska ha bett, men du måste in ha ledrepet kopplat.
finns mågna befängda bettregler, jag är glad att dom slopat regeln om att man inte får rida på rakt oledat bett i dressyren, nu hoppas jag att de får igenom att kandar ska vara valfritt också.
Jag pratade med en vän häromdagen om just bett. Hon sa att -"vadå inte ha bett, det har funkat ialla år på de flesta hästar, varför inte nu?. Bah, Töntigt! Jag tänker inte hjälpa dig med din häst om jag inte får använda bett."
(Hon slipper)
Tyvärr är det så många tänker men jag är glad för alla som främjar revolution!
Men å andra sidan, är det egentligen en sån himla stor grej med bett då?
Håller nog med din vän där, att det trots allt fungerat i alla år. Är man bara varsam och har uppfostrat sin häst så bör det inte vara några problem att leda den med ett tränsbett heller.
Lär den att lyssna på ditt kroppsspråk och röstkommandon så behöver du heller inte ta så hårt i bettet att det skulle orsaka några problem.
I mina ögon så är det nog endel av grunduppfostran av en häst att kunna leda den i bett, och att då vänja den vid bett när den är två känns ju helt rimligt så att den hinner vänja sig innan man ska börja utbilda den i körningen/ridningen.
Jag förstår absolut reglerna som finns att man måste ha bett på premeringsplatsen, finns så många som har noll koll på sin häst, och skulle de då få leda runt på sina unghingsat i bara en grimma skulle det lätt kunna uppstå kaos.
I en utopi så hade alla haft sån koll på sin häst att den kunde ledas i grimma på okända platser, men som det ser ut nu så är verkligheten inte riktigt så. Och då känner i alla fall jag att det är bättre med en allmän regel om bett, än att det uppstår onödiga risker.
Har man en välhanterad häst som redan är förberedd inför vad den ska göra så behöver du ju heller inte använda bettet i kontrollsyfte.
Skulle det inte vara en allmän regel med bett utan det skulle vara frivilligt så blir det ett problem med dom som saknar självinsikten och struntar i bett och använder grimma trots att det finns risk att hästen sliter sig då.
Jag använder bett på min häst när vi är ute på tävlingsplatser, även om det inte är några problem att bara ha grimma på honom.
Har man verkligen alltid bättre kontroll på hästen med bett?
Min häst är (numera) väldigt uppfostrad, många oändliga träningstimmar och blir inte rädd i onödan.. Men hästar är flyktdjur, det vet vi ju alla.
Inkörning är redan halvvägs genomförd och sitter på henne korta stunder i hagen, dock ännu bara på bettlöst då jag inte fokuserat på det ännu. Har inte tyckt ännu att det spelat nån roll då hon lyssnar suveränt bra.
Jag har inget emot folk som använder bett, kommer garanterat göra det själv en vacker dag. Synd bara att det är så konservativt inom hästfolk, det ska göras som det alltid gjort.
=)
#15: Normalt sett så har de som har från marken ouppfostrade hästar bättre koll på dom med bett, i alla fall vad jag märkt.