Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1854 ggr
Sannna
0

Barfota?

Hej! Jag funderar på att låta min ponny gå barfota istället för med skor!

Men hur börjar jag? Vad borde jag ge för tillskott som stärker hovarna? Har hört om Steel Joint, någon som har erfarenhet om detta?

Har läst om en hel del olika metoder, tex vildhästmetoden, sanhcp.. Någon som skulle vilja förklara dessa för mig, för och nackdelar, erfarenheter…?

Något mer jag bör tänka på? Alla tips är välkomna!

Peppe
1

tillskott ser jag som onödiga pengar, om man inte VET att hästen har en brist.

Jag har erfarenhet at sanhcp, de är de bästa enligt mig. Min c-ponny verkades enligt sanhcp i många år medan jag ägde honom.

Avråder dig från strasser.

Läs på ordentligt innan du skor av. Du bör se över hela hästens livsstil. Se över fodret, hagen, träningen osv.

En barfotahäst bör röra sig massor, det ökar blodcirkulationen som påskyndar hovarnas läkning. Stor spännande hage så många timmar som möjligt om dagen med sällskap (lösdrift?), bör vara en hage med varierande underlag. Gärna någon grusad del. Rid långa sträckor.

Ta i största möjliga mån bort allt kraftfoder. Ge endast hö/hösilage och lusern (och kanske mineraler). Efter behov såklart! Kraftfodret innehåller socker vilket göder strålrötan, du måste bli av med strålrötan om du inte vill att hästen ska ömma. Du kan behandla strålröta med äppelcidervinäger direkt på strålen (akta huden) men bör se över fodret också annars kanske du aldrig blir av med rötan.

Är hästen öm så kan du behöva boots. inte sådana som man har för att skydda mot balltramp, utan sådana som ser ut som gympadojjor och det är viktigt att dessa passar. Dessa tar du på vid ridning vid behov.

I övrigt är det inga konstigheter!

Lycka till!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
1

Peppe sammanfattade det väldigt bra.

Barfota tar tid, mellan 1-2 år är avvänjningen på skor, vissa individer går det fortare för och för andra går det långsammare. Men att rycka skorna och sen tro att hästen kan gå fram överallt är väldigt naivt ^^

Avråder också starkt ifrån strasserverkningen, SANCHP är mycket bättre.

När Harry hade röta förrförra hösten så tog jag en sprayflaska som jag fyllde med äppelcidervinäger och spraya på i samband med hovkratsningen. 2-3 gånger i veckan blötte jag ett stycke bomull och pregade in i strålfårorna och hade dem i medan jag red/jobbade honom, trilla de ur är det inte hela världen. Plocka bort dem efter någon timme eller två.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

mackvack
0

Bara en fråga, använder ni koncentrerad äppelcidervinäger eller inte koncentrerad? Funderar på att hjälpa pållen min jag, men funderar på om jag kan ta den vi har hemma ;)

LinaN
0

Jag körde på direkt ur flaskan. :)

Men sen är det som med alla huskurer, ha ögonen med dig, känn efter och se hur det ser ut.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

det går jättebra att använda koncentrerad ÄCV direkt på strålen, men som sagt, akta huden! För DEN tål det inte! Glad

[Shettisar]
0

Aha, jag hade ÄCV till mina men spädde ut den.Hade noll effekt,alla rådde och höjde ÄCV till skyarna men som sagt min erfarenhet var inte positiv,men jag ska då prova outspädd…

Peppe
0

#6 du kanske även behöver se över hästens livssituation i övrigt? ÄCV dödar rötan, men tar INTE bort orsaken till att rötan kommer. du måste hitta orsaken och ta bort den

EwaAngantyr
0

Håller med #7.  Jag tog bort rötan med outspädd ÄCV men inte förrän jag bytte ut torvbädden till spån/halm fick jag bort den permanent.

[Shettisar]
0

Har spån bädd,men mina vistas ute året runt(kommer in vid extremt väder dock).Är sand som underlag i vind/regn skjulet utöver halm (som de äter upp snabbt dock) stoet har kassa hovar för övrigt.Har gett Enzion utan större resultat.Får fri tillgång på grovfoder,mineraler,foderjäst..Regelbunden hov vård.Går barfota.