Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1920 ggr
Aussie
0

Hjälp! Leda utan grimskaft

Hej!

Jag "lärde" min häst att följa mig efter grimskaft och sånt idag. Det var inte så svårt.

Det enda problemet är att hon, när hon känner för det, betar vid paddockskanten om vi råkar gå förbi där. Det gjorde hon inte hela tiden men några gånger. Vad ska man göra åt det? Att säga nej och dra henne bort därifrån några steg gör ju inte mycket skillnad till nästa gång?

Brollan1
0

Du är duktig om du kan dra bort en häst från gräs UTAN grimskaft.

Jag förutsätter att du har grimskaftet kopplat till grimman, om inte så får du finna dig i att hon äter gräs vilket inte är ovanligt med hästar….;-)

Hästen äter gräs därför att du är sen, och att den fått äta det förut utan att du gjort något åt det, så för hästen så är det inte fel utan bara gott.

Ta hästen (i grimma och kopplat rep:-) och gå jämns med huvudet, repet skall hänga med 10-20cm slack. Ditt jobb är att bara gå bredvid hästen och snegla på vad den gör, direkt den antyder att sänka ner huvudet mot gräset så tar du ur slacken ur repet och lyfter huvudet lagomt hårt så att hästen verkligen märker vad du vill. Efter några gånger behöver du bara ta ur slacken på repet utan att lyfta huvudet och till sist så behöver du bara vända ditt huvud mot hästen för att den skall förstå att inte äta gräs då man går.

Ju senare du är desto starkare måste du vara och ju tidigare du är desto mindre behöver du göra. Tänk på att det är hästens hjärnan du lär, inte hästens kropp, så att bråka med den är totalt meningslöst, för den är starkare än dig. Var smart och inte dum.

Om hästen har satt ner huvudet och vägrar ta upp det från gräset så drar du i repet uppåt med tillräcklig kraft att den inte kan undgå att förstå vad du vill samtidugt som du stoppar din känga mellan gräset och mulen. På riktigt besvärliga hästar så kan man behöva knacka lite på mulen med tåspetsen av kängan för att få dom att reagera.

Viktigt är att alldrig fortsätta att dra i repet eller vad för stimulans du ger hästen när hästen gör rätt, den måste få en positiv bekräftelse på vad som är rätt direkt det händer och ju snabbare du är desto snabbare lär sig hästen.

Kom ihåg att alltid vara tidig vilket betyder att du alltid måste vara uppmärksam på hästen, direkt du börjar slappa med din uppmärksamhet så känner hästen det och gör likadant mot dig. Detta gäller all hästhantering. Den som är sen får sota för det genom att alltid behöva bråka med hästen medan den som är tidig ser alldrig ut att ha några problem alls.

Var sedan tydlig om du tillåter den att äta gräs någonstans att den verkligen får äta gräs med ett tecken som du sedan inte ändrar så att hästen kan lita på det du visar den.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
0

Driving game på bakdelen är det som löst problemet för mig. Då får man huvudet mot sig och hästen tar upp huvudet. Min häst kan visserligan äta och flytta bakdelen samtidigt, men ber han honom flytta den snabbt så får jag hans fokus direkt.

Att dre med grimskaftet har aldrig löst det för mig.

När man ber hästen flytta sin bakdel så handlar det inte om att man ber den att inte äta gräs, utan man ber den göra något aktivt så att man får dens fokus.

Tar man bara upp huvudet med grimskaftet handlar det inte om annat än att man ber hästen att inte äta gräs.

Få bort fokuset från gräset genom att be den göra något aktivt så kommer den glömma bort gräset.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

Haha " Zaphix " du är rolig du, en häst som kan "glömma bort gräset". ;-)

Jag kan förstå varför en del inte löser saker på det sättet eftersom dom är sena gentimot hästen och därför tappar hästens uppmärksamhet, observera att jag skriver "tappar uppmärksamheten" eftersom hästen (och mäniskan) skulle alldrig ha tappat den från början. Knepet är att alltid vara så tidig att problemet bara finns som en tanke inne i huvudet på hästen. Sen handlar inte detta om att dra i repet utan om en lärdom i uppmärksamhet för båda parter och att korrigera ett problem innan det uppträder.

Att driva hästen kan ju fungera men det kräver plats och inga farliga objekt som tex bilar, tyvär så går man ju normalt efter en väg när man leder en häst och där brukar det finnas andra saker än just bara hästen och föraren. Sen måste du vända dig om och eller gå ut från hästen för att kunna komma åt att driva på bakdelen (om man nu inte leder hästen bakifrån). Sen bör man väl ha med sig en pisk eller ha ett långt rep att vifta mot baken om jag förståe dig rätt. Tar man med dom jobbiga sakerna med den metoden och accepterar att man måste göra det så fungerar säkert den metoden bra.

Om man gör som jag beskrev ordentligt och "stämmer i bäcken i stället för ån" så går det av sig själv efter ett tag. Kan medela att metoden har botat flera "matnappare" från att vara respektlösa mot föraren, sen har den ochså botat några förare från att vara ouppmärksam moot hästen ochså.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
1

Man drver inte hästen, flyttar bara bakdelen. Har en en otroligt stor häst så krävs det såklart utrymme, men annars bara en circel med samma radie som hästen är lång. Jag vänder sig om bara, flyttar bakdelen från framsidan av honom. Går jag bakom eller bredvid när jag leder flyttar jag från den positionen, varför skulle jag behöva röra mig så mycket bara för att be hästen flytta bakdelen..?

Jag behöver ingen pisk eller rep, utan räcker med att titta på bakdelen. Lyssnar han inte när jag tittar på den så kan jag ta ett steg bestämt mot den, men oftast räcker det att titta.

Jag korrigerar inte problem innan dom uppkommer längre, utan låter hästen begå "misstagen" innan jag ber honom göra något annat istället. Vill låta min häst ta initiativ till saker, vill inte ha en viljelös zobie till häst.

Jag ser det inte som att min häst är respektlös mot mig när han vill äta gräs, utan jag ser det snarare som att han helt enkelt tycker om att äta gräs och var sugen på det just nu. Lägger ingen personlig värdering i det.

Grejen med att titta på bakdelen när han äter gräs är att man lär hästen att det blir lugnt och stilla om han ger mig uppmärksamhet. Äter han gräs måste han flytta på bakdelen, jobbigt, men ger han mig uppmärksamhet så blir det trivsamt igen.

Det gör att hästen snart slutar försöka äta gräs, just för att den lärt sig att det var lättare att ge dig uppmärksamhet.

Sedan gäller det såklart att låta hästen beta emellanåt också, det är ju det den vill göra och då är det taskigt att inte låta den göra det ibland också, I en sund relation måste båda parternas viljja komma fram.

Jag låter Dacke äta gräs genom att säga "varsågod" när han lyssnat bra på mig en stund.

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

" Zaphix " Sist jag läste och använde mig av "7games och "the Driving game"" så innebar det att driva hästen bort/framåt från dig.

Det är få som är så duktiga att dom leder hästen bakifrån, det finns dom som hästen släpar med sig som hänger där bak, men det kallar jag inte att leda hästen. Du tillhör tydligen en av dom som kan det men du är nog rätt ensammen att gå med hästen framför dig med ett ledrep på en trafikerad väg. Min häst är säkert mer än 2 meter lång och jag svänger helst inte ut henne tvärs över en trafikerad väg om jag slipper det, så ännu en orsak varför det är lite svårt med att driva på bakdelen.

Om du alltid väntar på att din häst skall göra fel och då går på den för att korrigera den så skapar du en häst som inte vill ta initiativ till att göra något själv därför att den alltid får bannor när den gör det. Såna hästar gör saker för att den måste inte för att den vill, dom kännetecknas av att dom varierar i humör, "bra" en dag och vill inte en annan dag, sega att få något gjort. Värre fall kan tom börja visa agressivitet

Hästar SKALL alltid tränas så att dom lyckas med att göra dom saker som dom sätts att klara av och därigenom alltid får positiv "feedback" från skötaren. Då växer självförtroendet i hästen inför nya uppgifter och för skötaren som alltid tror på hästens förmåga att klara situationen. Om en häst misslyckas så har man gått fram för fort. alltid ett steg i taget så att den alltid lyckas.

Så du tycker inte att det är respektlöst av hästen att bryta det "avtal" som du gjort med hästen att inte äta förrän du säger till? Vad är du då för ledare i hästens ögon om hästen inte bryr sig om dig?

Divningsmetoden är säkert bra när man är duktig och på stora ytor, men när det finns andra metoder som fungerar överallt så ser jag ingen anledning till att använda metoden att driva hästen.

Lycka till

Zaphix
1

Jag gör inget anspråk i att vara en ledare för min häst heller iofs, vår relation fungerar inte riktigt så. Vi är samarbetspartners och kompisar, men jag kommer aldrig kunna inbilla mig att jag är en ledare över denna häst. Han är inte riktigt den typen av häst som man lätt blir en ledare för, och jag är inte den typen av person som blir en ledare.

Jag tycker ändå inte att det handlar om brist på respekt om han äter utan att jag bettom det, hästar fungerar inte riktigt så. Han var hungrig, så han försökte äta gräs, inget mer än så liksom.

Jag korrigerar inte min häst när jag ber honom flytta bakdelen när han äter, jag ger honom ett annat beteende. Jag säger inte "nej", jag säger "gör så här istället".

Han får inte bannor när han gör något som jag inte tänkt att han ska göra, han blir bara ombedd att göra något annat.

Har även förstärkt beteende att ge mig uppmärksamhet med hjälp av klicker och havre. Han äter gräs, jag flyttar hans bekdel, han tar upp huvudet och flyttar bakdelen, jag klickar och ger belöning.

Sedan har jag en häst som är rejält envis och testar gång på gång om han får göra något. Så han kommer nog alltid försöka äta gräs, men det har blivit otroligt mycket bättre efter att jag gjort detta aktivt.

Denna lösning har iaf fungerat för oss.

Fungerar även utmärkt även utan rep när vi tränar i paddocken.

Jag leder förresten inte hästen framför mig vid trafikerade vägar, varför skulle jag göra det?

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

" Zaphix " jag citerar "Går jag bakom eller bredvid när jag leder flyttar jag från den positionen" Det tycker jag låter som att leda bakifrån, ber om ursäkt om jag missuppfattade dig.

Tyvär så tror jag att hästen har lärt dig att ge han havre för att han äter gräs. Vi ska inte inbilla oss att hästar inte kan lära oss saker och det helt omedvetet.

Att hästar testar vad dom kan/och får göra och är inget nytt, det är bara ett test på hur långt ledaren accepterar att dom går.

JAg för min del låter min häst gärna äta gräs när vi är ute men bara på dom ställena som jag anser vara ok att äta, dvs inte på grannens gräsmatta eller i rabatten. Hästar accepterar detta under förutsättning att dom känner sig uppmärksammade när dom skickar signaler så svara vi tillbaka till dom, och ju snabbare dom får ett svar desto enklare är det för dom att följa det du visar dom. Det betyder att man skall vara så tidig som möjligt innan det blir ett problem och man måste brottas med hästen.

Lycka till

Zaphix
0

#7: Bara för att jag leder baifrån ibland betyder det inte att jag gör det efter trafikerade vägar. Leder även framifrån och från sidan, vilket jag skrev ju.

Fast om han lärde sig att han fick havre när han åt gräs, varför slutade han då äta gräs?

Jag förstärkte beteendet när han tog upp huvudet, inte när han hade huvudet i marken.

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

Han slutade för att han fick havre i stället? ;-)

Lycka till

Aussie
0

Oj vad mycket ni har skrivit..!

Haha! Jag menade förstås att jag tar tag i grimman och drar henne 2 steg bort och börjar om. Vänder mig om och säger "Kom" och hon följer mig då ett tag till.

Jag brukar gå med långt slappt grimskaft när jag hämtar henne ur hagen, var det det du menade??

Men jag ska testa det du skrev :)

LinaN
0

#5 det du skriver om driving game är i mina öron något som får mig att se det som att du är väldigt direkttänkande i din approach till driving game. Att stänga av motorn/disengage hindQuarters är ett drivinggame och kan funka med minsta lilla blick, Dacke och Zaphix är så långt i sin träning, det är inte jag och Harry.

Om jag rider eller leder min häst och han stannar för att beta så tänker jag "jaha, där slutade jag vara intressant. Men okej, då börjar vi om!" och jag ber honom gå framåt/sidan/bakåt/vilket-håll-som-helst och lämna gräset.

Att han stannar och äter gräs är inget fel, det är naturligt för hästar att gå en liten bit, stanna, käka, sen gå en liten bit igen, stanna och käka. Men det är som när man leker med mönstret "följ stigen" och sen ber hästen att upprätthålla sina uppgifter (agera inte som ett bytesdjur, se vart du går, behåll ditt tempo) och om jag bett min häst att skritta så ska han sköta den biten själv. Stannar han (oavsett om jag sitter på eller går bredvid) så säger jag "ok, du stannade, men vi kom överens om att vi skulle gå, så nu får vi ta och gå vidare." Så då ber jag honom att börja skritta igen. Ibland går det enkelt på en motsvarande fas 1, och ibland har jag fått be om en fas4 för att han ska sluta vara fokuserad på maten.

Samma sak i trav, om han saktar ner till skritt så sitter inte jag och klämmer och skänklar tills han antingen bibehåller traven eller börjar trava igen. Utan jag låter honom skritta nån meter eller två och tänker/säger "vi skulle trava, det är ok att du sakta av men nu får du sköta din del igen." och ber om en ny trav. Till sist om man är konsekvent med sitt "ok, du stannar, men nu ska vi ** istället" så har man en häst som snart inser att man kanske ska hålla sin gångart och sin riktning för då är ens människa "tyst".

Som jag förstår det så tränar du inte PNH ^^ intressant med andra vinklingar. Vilken stil/tränare inspireras du av?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brollan1
0

Hupp, höll på att missa att det var mig som åstundades… ;-) "LinaN "Måste säga att jag har noll koll på det du säger om "driving game", det går mig helt förbi, tyvär.

"LinaN " Intressant tanke du får "jaha, där slutade jag vara intressant. Men okej, då börjar vi om!" om hästen och den är nog inte så långt borta heller. Hästar verkar ha en rätt kort koncentrationsförmåga, speciellt då unghästar, och om vi håller dom sysselsatta med något så är dom uppmärksamma men om vi slutar angagera dom så tappar dom då och då intresset för vad vi vill göra speciellt om ledarskapet inte är befäst för då ser dom ingen anledning till att vara uppmärksamma mer än nyfikenhet. Äldre hästar har en uppfattning om vad deras jobb är och kan koppla av mera när allt är ok och utföra jobbet trots störande omgivning.

Om man är tillräckligt tidig så kan man stävja att hästen hittar något annat att rikta sin fokus mot genom att angagera den i något jobb eller bara ändra takt just i det nuet. Ju senare vi blir desto mer måste vi göra. Och är vi så sen att hästen har bytt gångart innan vi agerar ja då är det inte helt fel att göra som du skriver och starta om från början igen och försöka få hästen att tro att det var det som var meningen från första början, tom berömma den. Den kommer inte att förstå varför men den är nöjd över att bara vara "duktig" och i många fall så kan det räcka.

Så för att vara riktigt tidig så måste vi tänka som hästen, se vad den ser och känna vad den känner och därigenom kunna förutsäga vad den kommer att göra och handla efter detta för att få deras fokus dit vi vill ha den innan den hinner byta fokus. Det är inte så svårt att göra bara vi öppnar ögonen (och alla andra sinnen), för  informationen finns där redan, det är bara vi som är döva för den.

Ett exempel är att för någon vecka sedan var jag ute och galopperade efter en väg som vi galopperat ofta efter, men denna gång så hade grannen placera en traktorskopa med gödsel på sidan av vägen. Jag noterar denna långt innan vi är där och sätter upp min häst i en ledig "öppna" mot skopan innan hon har sett den och hon galopperar förbi den som om inget hade hänt. Det blev en "nollhändelse" bara för att hon hade sitt fokus på att göra "öppna" i galopp och inte på skopan.

JAg gillar det du säger om att vara konsekvent, en grundpelare i hästhantering. hästar är vanedjur som gillar att veta i förväg vad som skall hända så dom inte blir överraskade, antar att det hänger ihop med att vara bytesdjur och överlevnad i botten.

Jag inspireras av hästarna, det som fungerar och inte fungerar är lika för mig, allt är en erfarenhet rikare. Gillar att se hur hästar interagerar med varandra och få inspiration av dom, dom är ju definitivt dom som kan detta bäst. Att jag kikat lite på Dorrance, hempfling, Kyra, Pat, Rashid, olivera, branderup,hunt, osv är egentligen bara en bisak.

Lycka till

LinaN
0

#12 " hästar är vanedjur som gillar att veta i förväg vad som skall hända så dom inte blir överraskade, antar att det hänger ihop med att vara bytesdjur och överlevnad i botten."

Men bara för att hästen är ett vanedjur så ska man inte fastna i den "vanan" själv och alltid göra likadant, då får man en häst som är uttråkad oavsett ålder.

Tex; jag rider mönstret som kallas "följ stigen" runt i ridhuset, och Harry sköter sin uppgift, stannar på spåret och håller tempot. Om han börjar gena så ger jag honom ett ledande tygeltag mot spåret igen, omedelbar eftergift bara han sätter fokus mot spåret igen, om han inte flyttar hela vägen så ger jag ett nytt ledande tygeltag och eftergift så snart han ger sig utåt på spåret igen.

Sen finns det ett mönster eller lek som heter hörnleken, den genomskådade han väldigt snabbt. Det går ut på att du rider rakt från hörn till hörn, man utgår ifrån "följ stigen" men man rider hela vägen in i hörnet och stannar, väntar och sen ett ledande eller indirekt tygeltag som styr hästen på det håll man vill rida härnäst.

Det tog mig 2 varv på spåret med hörnleken sen utgick Harry ifrån att jaja, nu ska vi stanna i hörnet. Och när jag kände den skillnaden från honom så struntade jag i hörnet och fortsatte till nästa hörn istället. Så att uppgiften blev varierande. Detta ger mig en häst som är uppmärksam på vad jag ber honom om och som inte ANTAR att man ska alltid göra halt i hörnen tex.

Så om man gör saker om och om igen, för att skapa trygghet och en vana så kommer man till sist sitta med en häst som är uttråkad. Jag har en häst som blir lika lätt uttråkad som jag själv. Så jag måste hela tidne hitta på nya saker som utmanar oss (se att jag sa oss och inte honom? :P)

Men i ditt exempel på skopan med gödslet så hänger det nog på vilken typ av häst man har. Harry hade TROLIGTVIS inte brytt sig, men om jag får syn på skopan, konstaterar för mig själv att "där står en skopa, det sitter inte fast nån traktor i den så risken att bli påkörda är lika med noll" och galopperat vidare. Däremot så utgår jag inte ifrån att det ska gå bra, men jag vidtar inga säkerhetsåtgärder som att snedställa honom innan vi passerar. Jag uppmärksammar honom genom att fokusera min energi mot saken, håller en avslappnad attityd i kroppen och är beredd att hantera situationen när vi kommer dit.

Har ett annat exempel här, min medryttare red Harry i ridhuset under ett ösregn och utanför kommer det tre figurer med varsitt paraply gåendes. Jag har tränat mycket tolerans med Harry med paraplyet, slagit upp det långsamt/snabbt, högt/lågt, lagt det över hans rygg osv. Lett honom till och från hagen med det. Men att det kom gåendes paraplyer och han precis höjde huvudet och glodde över sargen så blev han RB och stack med min medis ett halvt varv i ridhuset innan hon tog sig samman att göra en One Rein stop.

Hade jag vart i samma situation så hade han troligtvis inte stuckit, för jag hade vart mer medveten om hans reaktioneroch kunnat läsa honom så när han stelnade till i samband med när han såg paraplyerna hade jag böjt honom, gett honom en uppgift som han kan utantill och sedan slappnat av.

Sen för mig är det inte en bisak, för mig innebär det en möjlighet att hitta fler inspirationskällor. Jag går efter PNH's utbildnignsstege men har fortfarande ögon och öron med mig och hämtar inspiration och kunskap från flera olika håll. TEx Monty Roberts, jag gillar inte hans rovdjurs-approach mot hästarna men hans bok "Från mina händer till dina" innehåller väldigt mycket hästpsykologi som jag kunnat ta till mig tex :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brollan1
0

Om vi börjar med vanesaker så VILL vi att hästen reagerar med vanan att stopa om vi håller tygeln stilla med stel hand, inte pga att den funderar om den skall gå höger , vänster, upp eller ner utan bara sakta av pga att det är det är den invanda signalen. Det är det som är att dressera, dvs att lära ett mönster som vi alla kan vara trygga i att vi gör rätt om vi handlar så.  Om man hela tiden byter orsak och verkan så får man en väldigt förvirrad häst som alldrig slappnar av i ditt sällskap.Det kallas inkonsekvens och är att lära sig största fiende. Och prexis som elitidrottare måste kunna slappna av för att kunna prestera så måste hästen kunna göra det och den gör det för att den vet vad som krävs och kan koncentrera sig på det i stället för att fundera på om det var bak,fram stopp,eller gångartsbyte som signalen gällde.

Det du pratar om är "fokusbyte" och det är helt ok så länge det inte stör dom inlärda hjälperna. När hästen litar på ledaren så följer den ledarens fokusbyte så länge det inte går imot dom invnda/inlärda vanorna som den har, om det händer så blir det en konflikt och vi börjar omlära hästen till något vi kanske inte vill. Så vi måste  vara noga med vad vi begär och hur vi begär det för vi lär hästen något hela tiden, hästen är inte dum utan den tar allt som händer och processar dom intrycken och justerar vad den gör för att det skall bli så bekvämt som möjligt inom ramarna för flockgemenskapen. Dom yttre gränserna för lathet sätter flockens ledare och hästen sätter gränsen för sitt angagement genom sin egen energi och vilja att hjälpa till inom flocken, hästen hittar sin plats inom dom ytterligheterna.

JAg visste att mitt exempel skulle ifrågasättas, men eftersom jag känner min häst och ville se skillnaden så red jag 15min senare förbi där i skritt med tyglarna liggande i sadeln utan att ge henne någon som helst ledning och då vägrade hon gå förbi. Det var därför jag tog det exemplet då jag provat båda varianterna. Hon är mycket misstänksam mot förändringar i omgivningen och har hon inget ledarskap som fokuserar hennes energi på något "nyttigt" så fokuserar hon det på sådana här saker.

Hästar är det dom genomlevt, ju äldre en häst är desto mer har den lärt sig att ignorera saker som inte betyder något (prexis som vi borde göra), detta under förutsättning att den har haft en vettig ledare.

Du nämner ju i ett stycke att hästen behöver något att fokuser på om man vill att den inte skall behöva utnyttja sin självbevarelsedrift i stället och att sticka i väg med din medryttare är en sådan situation. Att äta gräs triggar sällan självbevarelse instinkten vad jag har sett i alla fall. ;-)

Ok,alla behöver vi ha inspiration från något håll, även hästarna, är vi det?

Lycka till