Tillverka eget arbetsrep
Jag (med lite hjälp av pappa) hade tänkt att tillverka ett eget arbetsrep. Men är det någon som har koll på vilket material det ska vara gjort av? Jag har aldrig känt på ett "riktigt" arbetsrep så det skulle förenkla lite för mig.
Tacksam för snabbt svar :)
Jag har gjort ett i tågvirke, tjockt och tungt sådant. :)
Okej, vad har du för tjocklek på det? :]
Föresten vilken slags hake tycker du är bäst? Karbin- eller pistolhake?
Vet inte tjockleken, men kan försöka komma ihåg att mäta idag om du vill. :)
Jag har ingen hake på mitt rep utan jag knyter fast det. Har inte blivit av att jag skaffat en hake och det fungerar bra att knyta det. Men skulle väl behövt en hake emellanåt.. Men ja, det fungerar bra ändå. :)
Ja, det får du gärna göra :)
Okej, tror nog dock att jag vill ha en hake på mitt rep :)
aldrig pistolhake, de brister för lätt och är opålitliga, kommer det grus i mekaniken så kan de fastna.
Bättre med karbinhake, BGB-hake, eller panik-hakar mfl. Men inte pistolhake, det är för klent.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Okej, vad bra då vet jag det. Tror du märket har någon betydelse för kvalitén? Båtaffärens karbin kostade nämligen mer än dubbelt så mycket än biltemas…
#7 skillnad? njah, det är priset som är skillnaden. Bara för att det är märkes så blir det så hysteriskt dyrt. Biltemas duger hur bra som helst.
Men bästa sortens hake är en som kan snurra i sig själv, för då slipper man att repet kan tvinnas och orsaka oönskat obehag för hästen.
Jag var iväg till båtaffären idag men jag kunde inte bestämma mig om jag skulle ha hampa- eller polyesterrep. Vad tror ni att det är för material på era arbetsrep?
Mitt rep är polyester-aktigt. Fungerar bra att slänga i tvättmaskinen när det är skitigt. Visst bränner det i handen om hästen sliter i repet men det gör hamparep också, plus att hamparepets fiber kan äta sig ner i skinnet på en så jag föredrar poly-varianter.
Tänk på att repet ska kännas lent och glidigt, nästan litet som en silkespyjamas i ytan, det ska inte vara skrovligt och så. Eller åtminstonne ska repet vara så mjukt i känslan det går. Det hade jag siktat på.
Arbetsrepet bör endra ha lite tyngd eller vara lite styvt, för att kunna fort planta vibrationer.
Det första "arbetsrepet" jag köpte var ett vestern grimskaft från Bole, 4,5m för lite drygt 100kr, prisvärt rep.
Sedan lånade jag ett riktigt 22 fots parelli rep, mycket bra att jobba med hemma, men lite tungt på promenader. Nu har hästen blivit ganska kännslig så nu har jag köpt ett styvt och lätt 22 fots rep på Bauhaus, som jag är jätte nöjd med. Lätt att ha på promenader, gillar att ha ett långt rep så jag kan "köra " hästen framför mej på en skogstig eller få hästen ifrån mej om jag vill.
Hej,
har en fråga inom detta ämne. Har hittat ett bra rep jag tycker om och vill göra ett arbetsrep, dubbelflätat 12mm lina men hittar inga bra verktyg att splitsa det med? Tittat på några båt tubs och de pratar om en Selma nål men de jag hittar är väldigt, VÄLDIGT dyra. Någon som har något förslag hur man splitsar dubbelflätad lina eller om det finns billigare verktyg att få tag på någonstans?
mvh Emelie
mvh Essberg
Essberg.blogg.se
Jag köpte ett billigt splitsverktyg och det funkade ej på dubbelflättade linan. Så jag knöt fast en rejäl pistolhacke på mitt arbetsrep, det har funkat bra. Jag har använt repet ca 2ggr i veckan i ett år nu.
Jag har inte tidigare sett Selma nålen, med det priset
måste man splitsa många rep.
#12 du letar rätt på lokala båt/seglarföreningen och knallar dit och ber om hjälp :)
Jag åker och kollar på rep imorgon igen ochu förhoppningsvis får jag med mig ett hem. Men vilken diameter ska repet ha?
12-14mm brukar vara lagom för både ledrep och tyglar.